<b>Kraftig nedgang:</b> 2014 viser til en kraftig nedgang i antall trafikkdrepte, mot året før.  Foto: colourbox.com
Kraftig nedgang: 2014 viser til en kraftig nedgang i antall trafikkdrepte, mot året før. Foto: colourbox.comVis mer

152 døde i trafikken i 2014

Dette er det nest laveste tallet siden 1950.

152 trafikkdrepte i 2014 er en stor nedgang fra året før, hvor 187 mennesker mistet livet i trafikken. Verdt å merke seg var 2013 et spesielt dårlig år, hvor unormalt mange mistet livet i trafikkulykker.

I snitt har 172 mistet livet i trafikken årlig de fem siste årene, så 152 i 2014 må anses å være et skritt i riktig retning. Ved siden av rekordåret 2012, med 145 drepte, så må vi 64 år tilbake i tid for å finne et år med færre trafikkdrepte.

Det er særlig andre halvår av 2014 som trakk tallene ned. Da mistet 76 livet i trafikken, mot 141 for samme periode i 2013.

Hele 70 prosent av de trafikkdrepte i 2014 var menn.

Årsakene

Trygg trafikk melder at en foreløpig oversikt viser at 93 av de drepte var førere og passasjerer i bil, og at nesten hele nedgangen skyldes færre ulykker i bil.

Statens vegvesen melder på sin side at tre av fire trafikkdrepte stammer fra møte- og utforkjøringer.

- Vi arbeider nå med å analysere ulykkene. Det er møte- og utforkjøringsulykkene som dominerer med hele tre av fire trafikkdrepte. Vi ser også at flere eldre trafikanter – fra 65 år og oppover – omkommer enn tidligere. Denne aldersgruppen utgjør 30 prosent av de omkomne i trafikken, sier direktør i Statens vegvesen, Marit Brandtsegg.

Dette underbygger tidligere erfaringer om at færre unge sjåfører omkommer i trafikken.

LES OGSÅ: SUV er sikrest

«Det som er svært skremmende er at 40 prosent av de omkomne ikke har brukt bilbelte»


Skremmende valg

Det som er svært skremmende er at 40 prosent av de omkomne ikke har brukt bilbelte, en enkel løsning som anses som livredder nummer 1 i trafikken. Vel vitende om denne statistikken er det ubegripelig at så mange tar det skremmende valget å ikke ta på seg beltet, og det er flere grunner til å ta på seg beltet enn mange tror.

GRANSKER: Magdalena Lindman i Volvo forsker på ulykker, med hovedfokus på barn i bil. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Bilbeltet er en innretning som nå har vært på markedet i mer enn 55 år. Trepunktsbeltet slik vi kjenner det i dag, ble oppfunnet av Nils Bohlin i Volvo, en oppfinnelse han utviklet fra sin kjennskap til flyindustrien. Volvo lot patentet på trepunktsbeltet stå åpen, slik at andre produsenter kostnadsfritt kunne implementere samme livreddende løsning.

Det vanker også en anmeldelse til de som kjører rundt med dårlig eller helt usikrede barn i bil.

LES OGSÅ: Slik sikrer du barn i bil

Størst nedgang i bil

Det er først og fremst antallet drepte i bilen som har gått ned. Dessverre er ikke situasjonen den samme for fotgjengere og syklister. I 2014 var så mye som 20 prosent av de trafikkdrepte en fotgjenger eller syklist.

Fra 2015 har Euro NCAP lagt til grunn at alle nye biler skal kunne tilbys med autobrems og antikollisjonssystemer. Dette er bevisst gjort for å presse bilbransjen til å implementere slikt utstyr, som beviselig reduserer uhell i mer urbane strøk, der fotgjengere og syklister først og fremst ferdes.

Det vil likevel ta år før dette vises på statistikken i særlig grad, i all den tid vi fortsatt har en bilpark som er 10,2 år gammel.

Det er en kjent sak at eldre biler gir større risiko.

LES OGSÅ: Panseret som redder liv

Tiltak

Statens vegvesen forteller at de er i gang med å analysere ulykkene, med tanke på å gjøre tiltak der det trengs.

- Vår viktigste våpen er kunnskap – hva, hvor, hvorfor og hvordan. Vi rykker ut og analyserer alle dødsulykkene. Vi vil sette inn de tiltakene som vi vet virker på steder hvor de gir dokumentert størst effekt. Det vil fortsatt bli arbeidet systematisk og langsiktig på bred front. Dessverre finnes det ingen «quick fix» innen trafikksikkerhet. Kunnskapen bidrar til å utvikle dagens tiltak og finne nye og effektive tiltak, sier Marit Brandtsegg i Statens vegvesen.

Trygg Trafikk fokuserer på sin side at hyppigere kontroller og lavere fart er en nøkkelfaktor.

– Du kan bidra til at dette ikke skjer med deg og din familie. Det gjør du best ved å holde farten nede, bruke bilbelte, konsentrere deg om trafikken og kjøre rusfritt, sier Johansen.

De mener synlig politi og hyppigere kontroller er forebyggende, og får støtte av EU, som vil sette fartsperre på bilene.

– Hvis folk tror det er en stor sjanse for å bli oppdaget, bryter færre loven, sier direktøren i Trygg Trafikk.

Dette er utviklingen på antall drepte i trafikken fra 1946 til i dag:

Vis mer