<b>HÅNDARBEID:</b> Det tar tid å skifte over 130.000 kollisjonsputer.   Foto: EPA / NTB Scanpix
HÅNDARBEID: Det tar tid å skifte over 130.000 kollisjonsputer. Foto: EPA / NTB ScanpixVis mer

130.611 norske biler tilbakekalles

Feil på kollisjonsputene kan gi fatale følger. Til nå er 11 personer drept, og over 100 skadd. Sjekk om din bil er på lista.

Som vi tidligere har skrevet, verdens største tilbakekallingskampanje i bilbransjen er et faktum, og det ser ut til at utfordringene ingen ende vil ta.

De første tallene på bare noen få millioner biler globalt har over tid vokst seg til mange titalls millioner – 69 millioner i skrivende stund. Det er den japanske produsenten Takata som har produsert putene som tilbakekalles.

Nå hviskes det i gangene om at veksten kan fortsette til svimlende 280 millioner biler, og Norge er slett ikke fritatt.

Vi har innhentet tall fra alle de norske importørene for å finne ut hvor mange biler som er berørt her til lands. Antallet viser at Norge på ingen måte går fri.

ALVORLIGE OPPLYSNINGER: Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet, ber de respektive importørene ordne opp umiddelbart. Foto: Ole-Petter Baugerud Stokke Vis mer


Tallene vi har innhentet viser at 130.611 biler på norske skilter må inn på verksted som en følge av tilbakekallingen, fordelt på 29 bilmodeller fra åtte forskjellige merker. Omfanget ventes dessuten å øke betraktelig i antall enheter, men også til å gjelde flere merker.

↓ Er din bil på lista? Sjekk her!

- Dette er alvorlige opplysninger, og her er det viktig at bileierne raskt får god informasjon. De må få vite om dette gjelder deres bil, og skulle det være tilfelle, er det viktig at importøren ordner opp umiddelbart, forteller Randi Flesland, direktør for Forbrukerrådet.

LES OGSÅ: Kollisjonsputen fyller 36 år

Ingen snarlig løsning

Sammenlignet med VW-skandalen, hvor løsningen for de fleste tilfellene finnes i en programvare, så krever denne kampanjen mer fysisk arbeid. Flere titalls millioner erstatningsputer skal nå manuelt byttes, men det finnes svært begrenset kapasitet til å produsere erstatningsdeler.

TAR TID: Kommunikasjonssjef Espen Olsen i Toyota forteller at det vil ta tid å skifte alle berørte biler. Foto: Toyota Vis mer


- Dette er en kampanje som dekker Europa, Asia og Amerika. Det er ikke mulig å anslå når alle putene vil være utskiftet, forteller Espen Olsen i Toyota Norge.

Toyota er i skrivende stund den importøren i Norge som er hardest rammet av tilbakekallingskampanjen, med samlet 71.346 biler som må modifiseres. Globalt har utfordringene rammet Honda hardest.

Begrenset tilgang

Utfordringen er at fabrikkene som produserer slike puter ikke er i nærheten av å ha kapasitet til å produsere alle de nye erstatningsputene i tillegg til den daglige produksjonen.

NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) i USA har gitt bransjen pålegg om å fikse enhver berørt bil i USA innen en gitt dato i 2019, men selv dette betviles som realistisk.

I Norge blir situasjonen enda verre, ettersom utskiftinger prioriteres til områder med høye temperaturer og høy luftfuktighet. Norden har derfor lav prioritet, ettersom vi ikke anses å ha noen av delene, spesielt ikke i kombinasjon.

Toyota forteller at de bytter putene i de eldste bilene først, med bakgrunn i at mekanismen anses å svekkes over tid.

Det er faktisk lov å spekulere i om alle bilene i kampanjen, uavhengig av merke, i det hele tatt vil bli fikset før bilene pensjoneres og blir til spiker.

LES OGSÅ: Ford med ny kollisjonspute-teknologi

Kundens dilemma

Et av spørsmålene vi har stilt de forskjellige importørene er på hvilket tidspunkt de informerer bileierne, og hvordan. Som Randi Flesland i Forbrukerrådet påpeker, så er det viktig at berørte kunder får beskjed dersom deres biler er berørt, og det så tidlig som mulig.

De bør få være med i risikovurderingen i forhold til sine egne liv, selv om Norden er i en lavrisikosone og det i Europa ikke er påvist at liv har gått tapt som følge av disse enhetene.

Det viser det seg likevel å være svært varierende praksis blant bilimportørene.

Honda peker seg ut med god informasjonsflyt. Alle berørte bileiere får skriftlig beskjed og informasjon så snart det blir kjent at de er berørt. Deretter blir de informert om utviklingen i saken hver sjette måned frem til bilen er fikset. Honda har også opprettet en egen nettside hvor man kan søke på chassisnummer, men også Honda presiserer at tilgangen på puter er utfordrende, og at utskiftningene vil pågå over lang tid.

I mellomtiden må kundene gjøre en risikovurdering hvorvidt de ønsker å bruke bilen eller ikke.

Verre er det med eiere av mange andre bilmerker, for flere importører svarer at de først informerer kundene når de har putene tilgjengelig for utskifting.

I disse tilfellene kjører kundene uvitende rundt med en bil som befinner seg i faresonen, riktig nok definert med lav risiko.

LES OGSÅ: Volvo lanserer utvendig kollisjonspute

Kontrollrutinene

I USA har myndighetene stålkontroll på kampanjen, gjennom NHTSA. Det er de som på vegne av bileierne driver kampanjen fremover, og det er de som setter kravene til både Takata og bilprodusentene. De utgjør rett og slett utfordringenes øverste myndighet og overvåker.

Vender de tommelen ned, må bilbransjen ta ytterligere affære, og det settes krav til hvordan gjennomføringen utføres. I Europa er situasjonen en annen.

På europeisk nivå rapporteres tilbakekallinger inn i et system kalt Rapex, som er et mer generelt system som er underlagt EU-kommisjonen. Det er ikke rettet kun mot bil og trafikk, men håndterer like gjerne strykejern og damesko på samme måte som det håndterer sikkerhetssystemer i biler.

Toyota Avensis: Årsmodellene fra august 2002 til oktober 2008 er den enkeltmodellen som må få byttet flest puter - i alt 27.200 biler. Foto: Toyota Vis mer


Rapex-systemet er heller ikke et overvåkingsorgan på samme måte NHTSA, som er en betydelig mer aktiv myndighet. I Europa virker det som om ansvaret for handling i større grad er lagt mer på bilbransjen selv.

Hvorvidt selvjustisen er nok til at saken håndteres riktig er usikkert, for vi er kjent med at det finnes bilmodeller som tilbakekalles i USA, men som ikke tilbakekalles i Europa.

Vi kjenner også til bilprodusenter som ikke tilbakekaller andre biler enn de som har puter produsert på Takatas fabrikk i Mexico, ettersom bilprodusenten selv mener det er der problemet ligger.

I USA ville det vært NHTSA som håndterte disse spørsmålene. Ikke bilbransjen selv.

Henning Harsem er leder for avdelingen Trafikant og kjøretøy innen Statens vegvesen. Han forteller at de er kjent med deler av tilbakekallingskampanjen fra Takata, men var ikke klar over det store antallet som er involvert her til lands. Men han er ikke alene.

Selv bilimportørene måtte lete inn i egne systemer for å finne svarene, og antallet biler som må kalles tilbake overrasket flere.

Fra Takata er det vanskelig å få annen informasjon utover deres sporadiske uttalelser og offisielle pressemeldinger. De har gitt et fåtall personer myndighet til å uttale seg, og det gjøres i stor grad på generelt grunnlag, og da først og fremst ut mot myndighetene.


Disse bilene tilbakekalles
Merke (samlet antall)BilmodellÅrsmodellAntall i Norge
    
Alfa RomeoIngen i Norge  
AudiIngen i Norge  
BMW (15.000)3-serie2002-200612000
 5-serie2002-20032000
 X520031000
ChryslerIngen i Norge  
Citroën/DSIngen i Norge  
DaciaIngen i Norge  
DodgeIngen i Norge  
FiatIngen i Norge  
FordIngen i Norge  
Honda (12.200)Stream2001-2002100
 Insight2010-2012500
 Jazz2003-20094400
 Accord (4dørs og Tourer)2003-2009400
 Civic2001-2005800
 CR-V2003-20066000
    
HyundaiIngen i Norge  
IsuzuIngen i Norge  
JaguarIngen i Norge  
JeepIngen i Norge  
KiaIngen i Norge  
Land Rover / Range RoverIngen i Norge  
Lexus (1)SC43020011
Mazda (10.173)Mazda 62002-200810000
 BT-502003-200686
 RX-82003-200887
    
Mercedes-BenzIngen i Norge  
MiniIngen i Norge  
Mitsubishi (2.340)Lancer2003-2008*2340
Nissan (18.506)Almera2003-2008*1511
 Micra2003-2008*33
 Notetil aug. 20142257
 Patrol2003-2008*685
 Pick-up2003-2008*3660
 Terrano2003-2008*196
 Tino2003-2008*102
 X-Trail 10062
OpelIngen i Norge  
PeugeotIngen i Norge  
PorscheIngen i Norge  
RenaultIngen i Norge  
SkodaIngen i Norge  
SmartIngen i Norge  
SsangYongIngen i Norge  
Subaru (1045)Impreza2004-20071045
SuzukiIngen i Norge  
TeslaIngen i Norge  
Toyota EU (71.346)Yaris (10-serie)02/2001-11/20046475
 Yaris (90-serie)04/2007-12/200814090
 Corolla (120-serie)11/2001-07/200816000
 Avensis (250-serie)08/2002-10/200827200
 RAV4 (20-serie)05/2000-10/20055925
 Hilux07/2003-12/20111656
VolkswagenIngen i Norge  
VolvoIngen i Norge  
    
   130611