Vis mer

1,3 mill færre Toyota-kunder

Toyota er en av verdens mest suksessrike bedrifter og har de siste tiårene erobret en enestående posisjon. Men selv ikke Toyota har klart å ri finanskrisestormen av.

Nå opplyser Toyota, som opererer med avvikende regnskapsår (april til april) at selskapet i 2008-2009 må notere seg et driftsresultat på omkring 30 milliarder røde kroner. Dette er en enorm forverring sammenlignet med regnskapsåret 2007-2008, da Toyota endte opp med 113 milliarder norske kroner av det positive slaget.

En av de viktigste forklaringene bak det svake resultatet - som visstnok skal være det første røde resultatet siden 1950 - er selvsagt kraftig fallende bilsalg. Mens Toyota i regnskapsåret 2007-2008 klarte å finne kunder til utrolige 8,91 millioner biler, er tallet nå nede i 7,57 millioner. Det betyr at Toyota i siste regnskapsår solgte 1,34 millioner færre biler enn i 2007-2008, noe som utgjør en tilbakegang på 15 prosent.

USA verst

Mer enn halvparten av de tapte salgene skyldes merkets problemer i USA. Toyota endte opp med "bare" 2,2 millioner solgte biler i Nord-Amerika i 2008-2009, en nedgang på hele 25 prosent sammenlignet med året før, da Toyota klarte å selge nesten 3,0 millioner biler i det samme markedet.

Heller ikke Toyota slipper unna finanskrisen. Vis mer


I Europa gikk salget ned fra 1,28 millioner til 1,06 millioner, noe som betyr 17 prosent reduksjon i bilsalget. I Norge tar konkurrentene innpå selv om Toyota fortsatt er størst.

Heller ikke i hjemmemarkedet Japan, hvor Toyota har en utrolig sterk posisjon, klarte merket å opprettholde salget. Dette sank med 11 prosent fra 2,19 til 1,95 millioner biler.

Fortsatt større enn norsk statsbudsjett

For å sette Toyotas enorme omsetning i perspektiv, kan vi nevne at et norsk statsbudsjett for tiden ligger på omlag 1 billion kroner (1 billion = 1.000 milliarder). I regnskapsåret 2007-2008 hadde Toyota en omsetning på rundt 1,73 billioner kroner. Selv om omsetningen i siste regnskapsår var ned 22 prosent til drøye 1,35 milliarder, har altså verdens største bilprodusent fortsatt en nærmest ufattelig høy omsetning.

Yenkurs og sosial personalpolitikk

Katsuaki Watanabe Vis mer


Toyotas president Katsuaki Watanabe forklarer deler av problemene med økte råvarepriser og høy yenkurs. DinSide har forøvrig i flere sammenhenger snakket med troverdige kilder som hevder at Toyota tar meget godt vare på sine ansatte og i langt sterkere grad enn sine konkurrenter forsøker å unngå oppsigelser. Vi har ikke oppsøkt tall og uavhengige kilder som kan bekrefte dette. Men hvis våre antagelser er korrekte, regner vi med at den sosiale personalpolitikken også kan forklare enkelte av de røde milliardene.

Les også:
Toyotas utrolige verden
DinSide Motors juveler