BILMERKETS LOGO: Det er faktisk litt emosjonelt hvordan Ferrari endte opp med hesten i emblemet sitt. Foto: AP Photo/Eric Risberg
BILMERKETS LOGO: Det er faktisk litt emosjonelt hvordan Ferrari endte opp med hesten i emblemet sitt. Foto: AP Photo/Eric RisbergVis mer

Bilmerkets logo

12 av de mest fascinerende logoene

Bilmerkenes logoer er ikke så enkle å tolke som du tror.

Trodde du BMWs logo forestilte en flypropell eller at Toyotas logo var enkel å tolke? Tro om igjen.

Vi har sett nærmere på tolv bil-logoer - hva de faktisk skal forestille og hva selskapene vil fortelle med dem. Vi kan allerede avsløre at Lamborghinis «far» har gått på en real smell med stjernetegnet sitt.

Se også vår liste over historiens elleve verste biler eller de ni mest inspirerende bil-interiørene på markedet i dag.

12. Ingen propell?

BMW: Ingen propell. Vis mer

Den ser ut som en hvit propell foran himmelen. Bayerische Motoren Werke AG startet i sin tid med å produsere flymotorer. Misforståelsen stammer fra en reklameplakat med dette temaet fra 1929, ifølge BMW selv.

Fargene i BMWs logo er en hyllest til flagget til «Fristaten Bayern». Selve utførelsen på logoen er en videreføring av Rapp Motorenwerkes (senere BMW) logo.

11. Ringene

AUDI: Fire selskaper. Vis mer

Enkelt. Fire ringer symboliserer fire selskaper, «Audi», «DKW», «Horch» og «Wanderer», som fusjonerte i 1932.

Tidligere var de fire navnene også integrert i logoen.

10. Ingen ild uten drage

ALFA ROMEO: Slange. Vis mer

Bilene er lovpriset av mange. Logoen til Alfa Romeo har imidlertid fått enda flere komplimenter - også utenfor menigheten. Hva den avanserte logoen faktisk forestiller eller betyr er kanskje ikke like kjent for alle.

Det hvite og røde Milano-flagget på venstre side er opplagt, men «dragen» på motsatt side er ikke hva den utgir seg for å være.

«Den flammesprutende grønne dragen» er nemlig en slange, med en mann i munnen.

Og selv om mannen ser fortapt ut, så er Alfa Romeos versjon stikk motsatt: Mannen er nemlig på vei til å slippe unna, som et nytt og rent menneske.

9. Avtale

HYUNDAI: Kun bokstav? Vis mer

Bare en «H», sier du?

Ifølge sørkoreanerne skal logoen også forestille et tillitsfullt håndtrykk - en fornøyd kunde som tar sin «omsorgsfulle» selger i hånda. Det får Hyundai-eierne vurdere om der er enige i ...

8. Patriotiske

PORSCHE: Vakkert. Vis mer

På samme måte som BMW, kombinerer Porsche elementer fra sin frie stat (Württemberg) og sin tidligere hovedstad, Stuttgart.

Porsche er kjent for både krefter, fart og design. Vi synes dette emblemet er vakkert, og passer Porsche som hånd i hanske.

7. Sterke som jern

Er en sirkel med pil opp mot høyre mannssjåvinistisk?

VOLVO: «Iron». Vis mer

Vel, det er også symbolet for planeten Mars, den romerske krigsguden og det metalliske grunnstoffet jern. Jern symboliserer igjen kraften som Volvo vil at bilene deres skal forbindes med.

Jern er imidlertid i dobbelt forstand «ironisk», da Volvo benytter seg av en mengde aluminiumsdeler fra Raufoss, i Norge.

6. Krigshesten

FERRARI: Krigshesten. Vis mer

Det var foreldrene til krigshelten Count Francesco Barraco som spurte Enzo Ferrari om han ville male hesten på bilene for å hedre sønnen.

Barraca, som var jagerpilot under den første verdenskrig, hadde malt en lignende hest på sitt eget fly.

Gulfargen i logoen er for å hedre Ferraris hjemby, Modena. Stripene øverst er i hjemlandet Italias farger.

5. Maseratis gaffel

MASERATI: Neptun. Vis mer

Det er lett å tenke at Maserati-logoen kun er en kreativ «M», snudd opp ned.

Logoen er imidlertid Neptuns gaffel, hentet fra den berømte statuen/fontenen i Maseratis hjemby, Bologna i Italia.

Vi liker dem begge.

4. Mercedes´dominanse

MERCEDES: Dominante? Vis mer

Den berømte stjerna representerer Mercedes-Benz´ ønske om å dominere både på land, sjø og i luft.

Historier vil ha det til at Daimler-Motoren-Gesellschaft i 1909 utarbeidet to logoer for bilene sine, én med tre tagger og én med fire tagger. Den siste ble imidlertid aldri benyttet.

3. Tolkningens mestre

TOYOTA: Kan tolkes. Vis mer

Om det skal deles ut gullmedaljer for å ha presset mye inn i én logo, så vinner japanerne!

Det er opplagt at Toyotas logo forestiller et ratt. De fleste har også klart å tyde T-en midt i logoen. Mange har oppdaget at resten av bokstavene i Toyota også befinner seg i logoen.

Færre visste nok at T-en også forestiller en tråd som blir tredd gjennom et nåløye - et hint om tider da Toyota faktisk produserte symaskiner. Nå vet du det!

2. Stjernehopen

SUBARU: Stjernehimmel Vis mer

Selskapet har fått navn etter stjernehopen Pleiadene, 440 lysår unna Tyren. Seks stjerner i logoen representerer de seks selskapene som fusjonerte sammen i 1953 for å opprette Fuji Heavy Industries.

1. Maks uflaks?

LAMBORGHINI: Okse. Vis mer

Apropos Tyren; Ferruccio Lamborghini ble født 28. april 1916, i stjernetegnet Tyren. Så hvorfor ikke benytte en okse i logoen?

Fordi astrologien i 2016 «bestemte seg for» å legge til et nytt stjernetegn, som forskyver alle datoene, fikk Ferruccio et nytt stjernetegn, nemlig Væren. Kjipern!

Vår venn kan uansett unnskylde seg med at han var en stor fan av tyrefekting, så da lar vi oksen i logoen være ...

LES OGSÅ:
Nå vil politiet få kjøre med blålys hele tiden
Dette skjer om du skrur av tenningen i fart
Du har betalt årsavgift på bilen for siste gang