110-sone på vei

Snart kan det bli innført en helt ny fartsgrense i Norge - 110 kilometer i timen.

Statens Vegvesen Vegdirektoratet har nå vurdert om det er mulig å innføre 110-grense på enkelte norske vegstrekninger. Dermed er andre steg i ferden mot en høyere norsk maksimal fartsgrense tatt.

Det var samferdselsministeren i den forrige regjeringen, Torhild Skogsholm (Venstre), som tok initiativet i denne saken. I april 2005 ba Skogsholm Vegdirektoratet om å utrede muligheten for å innføre 110-soner i Norge. Dette fordi de fleste trafikkeksperter var enige om at innføringen av 100-sonen i sin tid var et vellykket forsøk fra et trafikksikkerhetsmessig synspunkt.

Flere strekninger

- Vi har overlevert en utredning til samferdsels-departementet, sier Kjell Bjørn Vinje, pressesjef i Statens Vegvesen Vegdirektoratet til DinSide.

Bildet er manipulert Vis mer


- I denne utredningen foreslår vi innføring av et prøveprosjekt med 110-sone på en eller flere strekninger. Blant de aktuelle strekningene er deler av E18 gjennom Vestfold, sier Vinje.

Han opplyser at også deler av E6 i Østfold og E6 nord for Gardermoen kan være aktuelle som prøvestrekninger for 110-sone.

LES OGSÅ: Så fort ryker tusenlappene

Strenge kriterier

- Det er flere kriterier som må være til stede på strekningene vi foreslår for prøveordningen. Blant annet stilles det strenge krav til midtdelere og veiens bredde. I tillegg bør det etter vårt syn være en betingelse at de aktuelle vegstrekningene er utrustet med variable fartsskilt, opplyser Vinje.

Utredningene fra Statens Vegvesen er oversendt Samferdselsdepartementet, som til syvende og sist vil avgjøre om prøveprosjektet blir virkelighet.

LES OGSÅ: Her kan du kjøre fortest

Vil ikke gi noen dato

- Vi er sammen med Justis- og Miljøvernderpartementet i gang med å vurdere Vegvesenets utredning, sier John Arild Jenssen, avdelingsdirektør og leder av seksjon for trafikksikkerhet og beredskap i Statens Vegvesen Vegdirektoratet.

Jenssen er imidlertid forsiktig i sin uttalelser og kan ikke love at 110-skilt vil være på plass med det første.

- Blant annet er det behov for å foreta ytterligere vurderinger av en del miljøspørsmål knyttet til denne saken, sier Jenssen, som kan opplyse at flere miljøorganisasjoner har vært i kontakt med Miljøverndepartementet i sammenheng med "110-saken".

- Vi må ha alle konsekvenser på plass før vi konkluderer. Og deretter skal eventuelt også politiet og de aktuelle kommunene ha et ord med i laget. Vi har ingen hast med å innføre 110-grenser i Norge, sier Jenssen, som ikke har pålagt seg selv noen konkret tidsplan.

Dermed vil ikke Jenssen bekrefte Tønsberg Blads påstander om at den nye motorveistrekningen mellom Horten og Tønsberg, som åpner 26. oktober, vil få 110-sone allerede våren 2008.

Lynsjekk: Hva er bilen din verdt?

Positive til høyere fartsgrenser

Da vi skrev om denne saken 22. april 2005, mente en svært stor andel av våre lesere at de beste norske motorveiene ville tåle høyere fartsgrenser. Leserundersøkelsen, som nå er stoppet, viste at hele 64 prosent (2.570 stemmer) mente at de beste norske motorveistrekningene tåler 120- (32 prosent) eller 130-grense (32 prosent). 18 prosent (728 stemmer) mente 110-forslaget var strålende, mens 14 prosent (579 stemmer) mente at Norge bør gjøre som Tyskland, og innføre fri fart. Kun 3 prosent (106 stemmer) mente at 100-grense er tilstrekkelig, mens enda færre - 2 prosent (63 stemmer) savnet 90-sonene. Artikkelen og avstemningsresultatene finner du her.

Test om du klarer du førerprøven

Fortsatt blant "tregingene"

Selv om Norge skulle innføre 110 kilometer i timen på de beste norske motorveiene, vil Norge fortsatt være blant Europas "tregeste" land. Det store flertallet av våre europeiske naboland har 120- og 130-grenser på sine motorveier. Kun Estland og Sverige har 110-grense, mens Storbritannia har 112 km/t som høyeste fartsgrense (70 miles). Norge er det eneste landet i Europa som i dag praktiserer 100-grense på sine motorveier.