<b>Alle ble rammet:</b> I Danmark ble samtlige solgte eksemplarer av BMW i3 rammet av sikkerhetssvikten.  Foto: COLOURBOX
Alle ble rammet: I Danmark ble samtlige solgte eksemplarer av BMW i3 rammet av sikkerhetssvikten. Foto: COLOURBOXVis mer

10.000 BMW i Norge åpne for hacking

Biler med datateknologi skaper sikkerhetsutfordringer.

Det er i dag mulig å både åpne og låse bilen fra smarttelefonen din gjennom ulike apper. Det er utvilsomt fremtiden for de fleste bilmerker, men muligheten finnes allerede hos noen av dem.

BMWs datasystem, Connected Drive, gjør det mulig for eierne å betjene deler av bilen uten å være i nærheten av den.

Ifølge tyske ADAC, som tilsvarer vårt NAF, er det dette systemet som nå har hatt et alvorlig sikkerhetsproblem og har blitt hacket.

At tyver har benyttet seg av datateknologi for å stjeler biler er ikke noe nytt. Blokkering av låsesignal og hacking av nøkler blir stadig mer vanlig.

Samarbeidet med en hacker

ADAC samarbeidet med en hacker for å prøve bryte seg inn i systemet. Hackeren brukte en smarttelefon-app som er laget for bileierne, og på kun få minutter hadde vedkommende lurt brannmurene og tvunget seg inn i bilens styresystem.

Når han var inne i systemet kunne han blant annet låse opp bilen og lokalisere dens plassering.

Det danske "BilMagasinet" skriver i en artikkel at BMW har meldt til FDM, NAFs danske søster, at omlag 350 biler er rammet av hackingen.

Vi har tidligere skrevet av nøkkelfrie løsninger har store svakheter.

2,2 millioner biler

På verdensbasis skal det være snakk om 2,2 millioner biler, fra merkene BMW, Mini og Rolls Royce. Blant annet skal det gjelde alle solgte utgaver av BMW i3.

Rammet flere: I følge ADAC skal problemet at rammet 2,2 millioner biler på verdensbasis. Deriblant luksusbilmerket Rolls Royce. Foto: SU HAYLER Vis mer



Markeds - og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge,Christian Gottschalk, sier at alle biler dette gjelder i Norge har blitt oppgradert av BMW allerede.

– Kunder trenger ikke oppsøke verksted da oppgraderingen har blir gjennomført trådløst via bilens SIM-kort. Dette gjelder også de norske bilene.

Selv om hackingen skal ha rammet omlag 10 000 biler i Norge, forteller Gottschalk at BMW AG kan rapportere om at ingen hendelser har intruffet som følge av dette.

Interessant sak

Egil Otter i NAF bekrefter at BMWs Connected Drive ble hacket, og at Mini også er rammet. Selv om det er skummelt at bilers datasystemer kan hackes, synes Ottesen at saken er interessant.

– Vi finner saken interessant fordi det er første gang vi ser en trådløs tilbakekallingskampanje – uten fysisk besøk på verksted eller skifte av komponenter. Høyst sannsynlig ikke den siste!

Vi kjenner derimot til at også Tesla har fikset problemer på biler gjennom trådløs oppdatering.

Les også: Subaruen som ble hacket med en SMS

Valgte å ikke si noe

ADAC som avslørte problemet, valgte å ikke gå ut med informasjonen offentlig, i frykt for øke risikoen for innbrudd i de gjeldende bilene. Det gjaldt også i Norge.

– ADAC var snill med BMW fordi de øyeblikkelig reagerte med tiltak. Jeg ble informert om saken i desember med beskjed om å ikke si noe før 30.januar i den hensikt å ikke oppmuntre kreative karer til å rappe BMW`er, sier Otter.

Ifølge BMW skal prooblemet nå være rettet opp i, og det uten at eierne har visst at noe var galt i første omgang. Feilen på de 2,2 millioner bilene skal nå være fikset gjennom en kryptering av kommunikasjonen fra bilene.

Fra 2010

Ifølge BMW skal det på verdensbasis ha rammet alle Connected Drive-modeller som er produsert fra mars 2010 til og med 8. desember i fjor, være rammet av sikkerhetsbristen. I Norge ble imidlertid ikke Connected Drive tilgjengelig som ekstrautstyr før i 2013.

Snakk med forhandler

Dersom du er eier av en BMW fra 2013 eller nyere, og du er usikker på om din bil har blitt rammet av sikkerhetssvikten, må du kontakte din nærmeste BMW-forhandler. Det er nemlig ikke mulig for eierne selv å finne ut om de ble berørt eller ikke.

Det anbefales spessielt å oppsøke forhandler dersom du har parkert bilen i garasjeanlegg under bakken eller steder uten nett. Det samme gjelder dersom batteriet har vært midlertidig frakoblet.