"Hjulene skal alltid monteres på samme plass som forrige gang" - myte eller fakta? Foto: Colourbox.com
"Hjulene skal alltid monteres på samme plass som forrige gang" - myte eller fakta? Foto: Colourbox.comVis mer

10 myter om sommerdekk

Se hvilke som holder vann!

«- Denne myten er en av de farligste i denne testen.Testpanelet om myte nummer 5»


Dekk er for mange et av biltilbehørene som det er aller kjedeligst å bruke penger og tid på. De er runde, svarte og triste.

Men om ulykken er ute, kan ditt dekkvalg være det som skiller mellom liv og død. Derfor har det svenske bilmagasinet på nett, Auto, Motor og Sport, testet 10 myter om sommerdekk. Slik kan du kanskje få en sikrere sommer for deg og familien.

Glemmer du dette, kan resultatet være dødelig

DinSide minner om at andre regler og tips kan gjelde for vinterdekkene.

Myte 1: De beste sommerdekkene er alltid de dyreste.
Dette er en myte DinSide Motor har motbevist i årevis. Hvert år tester NAF og andre lignende europeiske organisasjoner ut årets aktuelle vinter- og sommerdekk. I forbindelse med dette tester DinSide Motor priser på dekkene - og funnene viser at de dyreste dekkene kan være like gode - og kanskje dårligere - enn de billige.

I årets pristest på sommerdekk fant vi blant annet at kvalitetstestens femteplass kan koste dobbelt så mye som testvinneren, og det i samme by. Dessuten kan du spare nesten 6.000 kroner på å velge riktig dekkforhandler i Oslo,

Les derfor dekktestene grundig, og sjekk DinSide for å finne gode priser. Om man vil forbedre bilens kjøreegenskaper og prestasjon, og samtidig oppnå høyere sikkerhet med kortere bremselengde, så finnes det nemlig ingen enklere måte å gjøre det på enn å velge gode dekk. Testene gjort av Auto, Motor og Sport viser også at høyere hastighetsindex eller større dekkdimensjon kan øke både prestasjon og kjøreglede.

Konklusjon: USANT

Årets beste og dårligste sommerdekk

Myte 2: Helårsdekk fungerer utmerket hele året.
Med våre varierende værforhold lønner det seg å forholde seg til vinterdekk på vinteren og sommerdekk på sommeren, konkluderer det svenske bilmagasinet med. De som tror at firehjulstrekk veier opp for de vinteregenskapene helårsdekkene ikke har, tar også dessverre feil.

I sin test av helårsdekk på sommerføre, konkluderer bilmagasinet altså med slakt.

- Grepet på vått føre er merkbart dårligere, og det lønner seg ikke å prøve å kjøre aggressivt da helårsdekket fort mister grepet, skriver de.

Konklusjon: USANT

Slik skifter du dekk - se videoen

Myte 3: Lavprofildekk er livsfarlige når det blir kaldt.
Moderne lavprofildekk er ikke så verst på kaldt føre som det i blant hevdes. Men ingen sommerdekk har godt grep i is og snø. Det viktigste er derfor å skifte dekk i god tid, og ha med deg det rette verktøyet for å komme deg ut av kalde situasjoner.

Konklusjon: DELVIS SANT

Slik overlever du vinterføret

Myte 4: Lufttrykket spiller ikke så stor rolle om du har moderne dekk.
Å sjekke dekktrykket regelmessig kan være et av de mest lønnsomme dekkrådene. På noen dekk kan 20 prosent for lavt dekktrykk resultere i at dekkenes livslengde halveres. Selv bare 10 prosent lavere lufttrykk kan gi merkbar dekkslitasje.

Med for høyt lufttrykk er ikke risikoen like stor, men i følge Auto, Motor og Sport sin test, kan man merke den minste ujevnhet og over fartsgrensen kjennes bilen steinhard.

Feil lufttrykk kan altså senke sikkerheten, komforten og dekkenes levetid.

Overvåkingssystem for lufttrykk har derimot blitt mer og mer vanlig på familiebiler, men det skader altså ikke å sjekke trykket egenhendig en gang i blant.

Konklusjon: USANT

Alt om lufttrykk: Spar penger og miljø og øk sikkerheten

Myte 5: Piggfrie vinterdekk er like bra som sommerdekk.
I følge testpanelet, er denne påstanden en av de farligste i denne testen. Dessverre er den også en av de vanligste.

Det virkelig skumle med piggfrie vinterdekk på sommerføre er at våtegenskapene er svært dårlige, sammenlignet med bra sommerdekk.

Ved en unnamanøver på tørr asfalt med en forhjulsdreven Saab 9-3, merker testpanelet i Auto, Motor og Sport tydelig at bilen svarer dårlig på styringen. Da de bremset i 100 km/t på våt asfalt, var bremselengden så lang at testbanen tok slutt!

Det svenske bilmagasinet konkluderer derfor med at slike dekk kan være livsfarlige, og at de bør være ulovlige å bruke på sommeren.

Konklusjon: USANT

Flere kjører med sommerdekk om vinteren

Myte 6: Hjulene skal alltid monteres på samme plass som forrige gang.
Når man skal ta av sommerdekkene på høsten, er det smart å markere på dekkene hvor på bilen de har vært montert (eksempelvis med HF - "høyre foran", osv.).

Det er derimot ikke meningen at man skal montere dekket på samme plass igjen neste sommer. Årsaken til dette, er at dekkene slites på ulik måte foran og bak. Derfor anbefales det å bytte det bakre og fremste hjulet på hver side, slik at slitasjen blir lik både foran og bak på hver side.

Denne regelen gjelder for alle type biler: for-, bak-, og firehjulsdrevne.

Konklusjon: USANT

Er dekkene dine riktig montert?

Myte 7: Det finnes ingen fordeler med lavprofildekk for vanlige bilister.
Brede lavprofildekk kjøpes nok først og fremst av kosmetiske årsaker. Allikevel konkluderer Auto, Motor og Sport med at de gir bedre grep og mer kjøreglede.

Med 17-tommere kjennes styringen mer direkte og hjulopphenget føles mer distinkt, i følge det svenske bilmagasinet.

- Selv på våt bane er grepet mye bedre med 17-tommers hjul. Det går fort i kurvene, innbremsingene blir kortere, akselerasjonen raskere og kjøregleden øker, skriver de.

Komforten endres derimot lite med bredere dekk, og det kjennes noe bedre med ordinære dekk. Dessuten er risikoen for vannplaning større med bredere dekk, og rullemotstanden øker.

Konklusjon: USANT

Kjempehjul med utrolige egenskaper

Myte 8: En vanlig fører har ingen glede av å kjøre med høyhastighetsdekk.
Hastighetsindexen viser hva som er maksimal fart for det dekket du har kjøpt. Eksempelvis er V-dekk (opp til 240 km/t) myntet på større hastigheter enn T-dekk (opptil 190 km/t).

På landeveien føles T-dekket mer komfortabelt enn V-dekket. Allikevel er V-dekket bedre for unnamanøvrer på både tørr og våt asfalt, og føles derfor tryggere enn T-dekket.

- Med V-dekket øker kjøregleden med mange, mange prosent, skriver det svenske nettmagasinet.

Konklusjon: USANT

Et simpelthen genialt bildekk

Myte 9: De minst slitte dekkene skal brukes som forhjul.
Dette er en myte som kan bidra til å senke kjøresikkerheten. For kjøresikkerhetens skyld skal nemlig de beste dekkene alltid monteres som bakhjul, uansett om bilen er bak- eller forhjulsdreven.

De fleste biler i dag er forhjulsdrevne og har en mild understyring. Erfaring viser at de fleste førere har lettere for å håndtere understyring enn overstyring. Ved understyring sklir bilen rett fram dersom man svinger for krasst, til farten synker så mye at dekkene får tilbake veigrepet og svinger i rattets retning.

Men dersom bakhjulene blir mer slitte enn forhjulene, går bilen over til å bli overstyrt. Dersom det regner, trengs det derfor ikke mer enn et filbytte til for at bakhjulene skal få vannplaning og bilen får et plutselig kast på baken.

Konklusjon: USANT

Michelin skal kjøre på månen

Myte 10: På sommeren er det uansett bedre å bruke piggfrie vinterdekk enn piggdekk.
Som allerede nevnt, er det å kjøre med vinterdekk på sommeren et av de farligste dekkvalgene du kan gjøre for denne sesongen.

Og dersom du skulle ha dårlig råd, og tenke at piggfrie vinterdekk jo uansett er bedre enn piggdekk, tar du nok feil her også.

Piggdekkene trenger nemlig et mer stabilt veigrunnlag for at piggene skal få et godt grep. De er derfor bedre på våt vei enn de piggfrie dekkene, men fremdeles betydelig dårligere enn sommerdekkene.

Den enkle regelen å forholde seg til er derimot å bruke vinterdekk på vinteren og sommerdekk på sommeren.

Konklusjon: USANT

Les også:
Alt om piggdekk-gebyrene
Forvirrende om SUV og pigg fra NAF

Den opprinnelige artikkelen ble publisert på Auto, Motor & Sport. Testbilene var Saab 9-3 og BMW 320i.