<B>UT PÅ TUR: </B>Mitsubishi Outlander og Honda CR-V er to trygge SUV'er du kan få fra 100.000 kroner. Foto: AUTOFIL
UT PÅ TUR: Mitsubishi Outlander og Honda CR-V er to trygge SUV'er du kan få fra 100.000 kroner. Foto: AUTOFILVis mer

10 med 4x4 til 100.000 kroner

De kommer i alle former og størrelser, men ikke minst: De kommer seg fram! Her er 10 firehjulstrekkere du kanskje en gang drømte om, som du nå kan få til gi-bort-pris.

Biler med firehjulstrekk har de siste årene kommet som et skudd, og i dag har hver tredje personbil som selges i Norge trekk på alle fire hjulene.

Og det ser vi også på bruktmarkedet, der det blir stadig flere av bilene som «aldri» setter seg fast opp den siste kneika til hytta.

Faktisk er mer enn hver fjerde bil til salgs på finn.no en firehjulstrekker, og her er 10 av de bilmodellene og årgangene vi selv ville ha vurdert om vi skulle gått til innkjøp akkurat nå.

LES OGSÅ: Her er 10 brukte luksus-SUV'er

SJELDEN OG LEKKER: Alfa Romeo 156 Crosswagon Foto: ALFA ROMEO Vis mer


#1. 2004-2006 Alfa Romeo 156 Q4 Crosswagon

Motor: 1,9 JTD (diesel)

Alfa Romeo har faktisk laget en «Norges-bil», og den heter 156 Q4 Crosswagon. Q4 er utstyrt med Torsen C-differensial som sender 57 prosent kraft bakover, og 43 prosent til forhjulene. Ved overstyring kan systemet sende 72 prosent av kraften til forhjulene, og ved understyring kan det sende 78 prosent til bakhjulene. Den har også 6,5 centimeter høyere bakkeklaring enn standardutgaven av 156 med firehjulstrekk: Sportwagon Q4.

Hvorfor kjøpe: Glimrende framkommelighet, lidenskapelig utvendig- og innvendig design, og hakket bedre kvalitet enn utgavene fra 1997-2004.

LITEN, MEN PRAKTISK: Suzuki SX4 Foto: SUZUKI Vis mer


#2. 2006-2012 Suzuki SX4

Motor: 1,6 og 2,0 VVT i bensin/1,9 DDiS og 2,0 DDiS diesel

Ifølge sjefsingeniøren Osamu Honda er SX4 bedre på alle områder enn lillebroren Swift. Den er også 12 centimeter lenger og har et firehjulstrekksystem som kan kjøres i tre programmer: FWD, 4WD-Auto - hvor den er forhjulsdrevet til den mister festet, og fordeler kraft til bakhjulene - eller man kan låse den i 4WD opp til 60 km/t. Den er overraskende romslig på innsiden, og en av bruktbilene med minst feil på markedet.

Hvorfor kjøpe? Med 19 cm bakkeklaring er den en herlig, liten klatremus. Og som bonus: Den er designet av samme mann som står bak blant annet biler fra Lamborghini, Maserati, Alfa Romeo og Lotus.

KLASSISK OG GOD: Mitsubishi Outlander Foto: MITSUBISHI Vis mer


#3. 2001-2005/07 Mitsubishi Outlander

(*2.generasjon kom til Norge i 2007).
Motor: 2,0 og 2,4 bensin

Outlander er en såkalt folke-favoritt i Norge, og den regnes som en av de mest robuste bruktbilene i sitt segment. Førstegenerasjonen får man kun med bensinmotorer, og en av disse er en nedtrimmet utgave av Lancer EVO VIII turbomotoren som yter 202 hk. Med åpen differensial foran og bak og viskosekobling på senterdifferensialen er det ingen ventetid for at elektronikken skal bestemme hvilke hjul som trenger kraft. Denne drar på alle fire gjennom gjørma!

Hvorfor kjøpe? Den er stillegående og svært komfortabel, og til tross for bare bensinmotorer går den relativt gjerrig.

LES OGSÅ: Nå kommer en ny og oppdatert Mitsubishi Outlander

USLITELIG PICKUP: Toyota Hilux Foto: AUTOFIL Vis mer


#4. 1997-2005 Toyota Hilux

Motor: 2,0, 2,4, 2,7, og 3,4 bensin / 2,4 D-4D, 2,5 D-4D turbodiesel og 3,0 diesel

Et arbeidsjern uten like - og en arbeidskars aller beste kamerat. En uslitelig pick-up som gutta i Top Gear forgjeves prøvde å ta livet av både ved drukning og sprenging. Den finnes i forskjellige utgaver som avgjør hvor mange sitteplasser man har, og hvor mye last man får på planet.

Hvorfor kjøpe? Med klassens beste akselavstand og mulighet for differensialbrems, er terrengegenskapene bedre enn du sannsynligvis noen gang kommer til å trenge.

OLA OG KARIS DRØMMEBIL: Derfor velger vi automat, 4x4 og diesel

KOREANER MED MERCEDES-HJERTE: Ssangyoung Rexton Foto: SSANGYONG Vis mer


#5. 2001-2006 Ssangyong Rexton

Motor: 2,7 og 2,9 diesel og 3,2 bensin

En duvende, svær koreaner med amerikatendenser når det gjelder kjørestil. Det duver komfortabelt av gårde, men humper og skarpe ujevnheter liker den dårlig. Rexton kan også skilte med lavgir, og kunne gjerne vært litt mer påkostet i interiøravdelingen. Den ble nesten utelukkende solgt som varebil, men de fleste er nå bygd fritt om til 5-seters personbil.
Hvorfor kjøpe? Pent design, velfungerende firehjulstrekk og motorer og girkasse levert fra Mercedes er ting som taler for.

GAMMEL LUKSUS: Mercedes-Benz ML Foto: AUTOFIL Vis mer


#6. 1997-2005 Mercedes ML

Motor: 2,3, 3,2, 3,7, 4,3, 5,0, 5,4 bensin og 2,7 og 4,0 diesel

SUV-en som skulle ta for seg Range Rover og senere BMW X5, fikk en del rusk i trompeten de aller første årene - da den ble bygget i USA. 2002-modeller og nyere som ble produsert i Østerrike, skal imidlertid være mye bedre. Likevel er dette en veldig populær bil, og som på ekte Mercedes-vis er den komfortabel som få. For de autofile, kan den lokke med både 4,3-liters V8 og en AMG-utgave med 5,5-liters V8.

Hvorfor kjøpe? Lavgir på 4matic-systemet. Føles solid og er veldig romslig.

LES OGSÅ: Tesla kutter prisen på 4x4 med 73.000 kroner

SPORT TIL MINIPRIS: Audi TT Foto: rune nesheim Vis mer


#7. 1998-2006 Audi TT

Motor: 1,8 turbo (180 hk/225 hk) og 3,2 VR6 250 hk bensin

Aldri har det vært billigere å se trendy ut. Første generasjon TT ser fortsatt provoserende ut, og vrien å sette alder på. TT ble bygd på A3-plattformen, som gjorde at det gamle quattro-systemet ikke passet. Dermed ble det utviklet et nytt quattro/Haldex-system til TT, som fordeler kreftene litt hurtigere enn tidligere. Av motoralternativene, er det bare den minste på 180 hk at firehjulstrekk er ekstrautstyr.

Hvorfor kjøpe: Billig sportsbil - med firehjulstrekk. Tidløst design.

SIKKER VINNER: Toyota RAV4. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


#8. 2006-2013 Toyota RAV4

Motor: 2,0, 2,4, 2,5 og 3,5 bensin og 2,2 diesel

RAV4 er et av de aller beste bruktbilkjøpene, med svært høy score hos kontrollorganet Dekra. Med Toyotas kvalitet, ledet RAV4 overlegent i sitt segment da den kom i 1995. Og tredjegenerasjonen vi snakker om her, er enda bedre. Den gir ingen eksklusivitetsfølelse, men den gir deg definitivt et langt mer problemfritt bilhold. Fås med manuell, automat og SVT-girkasse. Mest populær er definitivt 2,2 D-4D motoren.
Hvorfor kjøpe? Tryggere bilkjøp finnes knapt.

BRUKTBIL-TEST: Toyota RAV4 eller Skoda Octavia?

JAPANSK SLITER: Honda CR-V Foto: AUTOFIL Vis mer


#9. 2002-2006 Honda CR-V

Motor: 2,0 bensin og 2,2 diesel

En herlig kompakt familie-SUV med masse smarte løsninger, og greit med utstyr - spesielt på utstyrsvarianten ES. I første omgang ble den kun tilgjengelig med 2-liters bensinmotor på 150 hk, men etter faceliften som kom i 2005, fikk den både antiskrens (ESP) og en dieselmotor på 2,2 liter. Finnes både med manuell- og automatkasse, hvor sistnevnte tjener bilen best.

Hvorfor kjøpe? Smarte interiørløsninger og kanskje klassens mest komfortable på ren asfaltkjøring.

FAMILIEBIL NR. 1: VW Passat Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


#10. 2005-2010 VW Passat 4-motion

Motor: 2,0 FSI og 3,2 FSI bensin eller 2,0 TDI diesel

Dette er familiefavoritten som alle andre bilprodusenter bruker som målestokk i denne klassen. Sjette generasjon Passat fikk et tiltrengt løft i design og er som regel godt utstyrt. Med Haldex-basert firehjulstrekksystem som VW kaller 4-motion, et kjedsommelig korrekt interiør med masse plass både i sedan- og stasjonsvogn-utgave, er Passat nesten irriterende bra. Men den har ikke vært feilfri: En del biler har hatt ulyd fra stepmotoren på klimaanlegget og vært plaget med at lakken slipper og løsner i store flak.

Hvorfor kjøpe? Stor plass til hele familien. Alltid populær på bruktmarkedet og derfor enkel å selge igjen.

LES OGSÅ: 5 SUV'er til under 40.000 kroner