1. Volkswagen Golf

Vi har tidligere skrevet at Golfen er tilbake som målestokk i sin klasse. Kvalitetsfølelse, finish og materialvalg er best i klassen, og kjøreegenskapene er solide.


Likevel har vi ikke entydig anbefalt bilen i tidligere tester, hovedgrunnen til det er stiv pris. Golfen er svært gjennomført på alle områder. Det eneste vi savner er overraskelser. Alt du finner om bord i den nye Golfen er gjennomtenkt og fornuftig, men den siste lille spennende aha-opplevelsen mangler. På dette området var Peugeot 307 mer spennende når den kom.

Solid

Etter flere dager bak rattet i Golf er det et solid inntrykk som fester seg. Tøffe svinger, komfortable svinger, tøffe telehivveier, grusveier og motorveier – Golfens veiegenskaper takler alle disse utfordringene. Dessuten har den et elektronisk stabilitetssystem som fungerer betryggende.

I tillegg er kjørestilling og komfort bra nok til at utfordringene kan takles i time etter time. I sammenlikningen er det kun motorveikomforten i 307 som når opp til Golfen, på alle andre underlag er Golfen best.

Frakjørt

Prisproblemet til Golf illustreres ved at den er den dyreste bilen med den effektsvakeste motoren. Grunnen til at 1,6-literen på 102 hestekrefter overlever i selskap med konkurrentenes 1,6-litere på 110 hestekrefter er at den har greit med dreiemoment tidligere enn de to andre, og at bensinforbruket er på samme nivå. Golfen blir frakjørt med over ett sekund dårligere tid i akselerasjonsøvelsen, og har noen km/t lavere toppfart.

I praktisk bruk er det som sagt dreiemomentet som redder bilen ved at motoren er fleksibel og lettkjørt. Koblet til en femtrinns girkasse av den lettbrukte sorten oppleves ikke bilen som motorsvak.

Romslig


Også plassen i Golfen er bra. Det er både romslig og komfortabelt i baksetet. Golfen er den eneste i denne testen med egne dyser for varmeanlegget i bakkant av konsollen mellom forsetene. Dessuten er baksetepassasjerene tilgodesett med koppholdere og lommer til småting i dørene.

Forsetene er gode for de fleste størrelser, og alle innstillingsmuligheter som det er behov for er på plass. Detaljer som at setevarmen kan reguleres i flere trinn, og at alle oppbevaringsrom og koppholdere har gummimatter er med på å øke totalinntrykket.

Bagasjerommet er stort nok, men vi skulle ønske en mer fleksibel løsning. Det er ikke mulig å felle frem sitteputen i baksetet, og dermed får bagasjerommet en liten kant når bakseteryggen legges ned.

Les om Peugeot 307 her.