1-serie facelift: Tredørs og sprekere motorer

Det er en klar maktdemonstrasjon fra BMW når de nå lanserer oppgraderte motorer som i snitt har redusert avgiftbelagt CO2 med over 15 prosent.

Vis mer

1-serie facelift: Tredørs og sprekere motorer

  1. Store bilder!
Vis mer


Endringene er ikke fullt så rå som for nylig omtalte 5-serie, der en ny automatgirkasse ga enda større utslag, men det er klart imponerende å både øke effekten og redusere utslipp betydelig for en hel serie med motorer.

For eksempel 118d: 21 hestekrefter opp, CO2 redusert med 18 prosent. Og bensinbilen 118i: 14 hestekrefter opp, over 20 prosents reduksjon i CO2.

Effektøkning ødelegger for avgiftreduksjon

Effekt straffes fortsatt hardt i avgiftssystemet, og for de mest interessante modellene mer enn spiser økt effektavgift opp avgiftsreduksjonen på grunn av lavere CO2-utslipp. I det store regnestykket vil allikevel de mer effektive motorene gi en besparing, for eksempel 118i har redusert forbruk fra 0,74 l/mil til spesielt lave 0,59 l/mil ved blandet kjøring - en reduksjon på 24 prosent.

Den store forskjellen på de firesylindrede bensinmotorene er at de har fått direkte innsprøytning med piezo-injektorer. For de andre motoralternativene er det snakk om en optimalisering av motorstyring, samt motorkutt ved tomgang på alle manuelle versjoner unntatt 130i, og også et bremse- og rulleenergi nå spares slik at dynamoen kan frikobles i perioder.

Sportslig 3-dørs

BMW ønsker at deres nye 3-dørs-versjon skal oppfattes som et sportslig alternativ, blant annet er den minste bensinmotoren kuttet ut for 3-dørs-varianten. Sidevinduer som gir kupé-assosiasjoner og en kamuflert B-stolpe understreker det sportslige. Du kan også velge om du vil ha to eller tre sitteplasser bak, og velger du førstnevnte vil de to passasjerene sitte i mer bøtteformede seter og få en slags midtkonsoll mellom seg.

Før facelift. Vis mer
Etter facelift. Vis mer


Begge versjoner har som 5-serie fått en vannrett ribbe tvers over det nedre luftinntaket, og også størrelsen på den todelte grillen er økt i forbindelse med ansiktsløftningen. De forskjellige pærene er omorganisert i baklykten uten at formen er endret, og nedre del av støtfangeren bak er blitt bredere.

Uten at det synes på bildene er plastfinishen som preget nedre del av dashbord samt dører nå erstattet med en overflate med mer eksklusivt stoffpreg. Og nytt interessant ekstrautstyr er en USB-kontakt som gjør det mulig å styre mp3-spilleren med knappene på rattet.

Prisendringer

Prisene er ikke klare fra importøren, men det vil ikke bli like store prisendringer som på 5-serie. Faktisk vil den minste dieselmotoren bli noe dyrere på grunn av økt effekt, mens bensinmotorene vil bli noe billigere.

Ansiktsløftet 5-dørs vil dukke opp i Norge i slutten av mars, mens de som likte den nye 3-dørs-versjonen må vente til mai.

Store bilder bilder av nye 1-serie.

Nye motorer 1-serie
 HkNmCO2Effekøkning
Bensin    
116i115 hk/
6.000 o/min
150 Nm/
4.300 o/min
181 g/km-
118i143 hk/
6.000 o/min
190 Nm/
4.500 o/min
140 g/km14 hk
120i170 hk/
6.700 o/min
210 Nm/
4.250 o/min
152 g/km20 hk
130i265 hk/
6.650 o/min
315 Nm/
2.750 o/min
197 g/km-
     
Diesel    
118d143 hk/
4.000 o/min
300 Nm/
2.000 o/min
123 g/km21 hk
120d177 hk/
4.000 o/min
350 Nm/
2.000 o/min
129 g/km14 hk


Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder