1. Mini One Cabriolet

Minien gir den beste og mest luftige kabrioletfølelsen av testbilene. At den i tillegg er ganske praktisk og med klart morsomste kjøreegenskaper, gjør at den klatrer til topps i vårens kabriolettest.

Foto: Per Ervland Vis mer


For kjøreegenskapene er spesielt morsomme i Mini, selv om begge konkurrentene var skodd med bredere lavprofildekk hadde de ikke en sjanse mot Minien med den nostalgiske dekkdimensjonen 175/65-15. Det bør nevnes at Minien operere i grenseland for hva som er komfortabelt selv med disse dekkene, og selv om det ser bra ut tror vi Opelens 205/45-17 hadde vært en komfortkatastrofe på Minien.

På tur

Minien er den korteste av bilene, og derfor vi hadde ikke trodd på forhånd at den lille tassen kunne frakte fire voksne relativt greit. Enda mer overrasket ble vi da det bakovervendte barnesetet smatt på plass i baksetet, og en relativt langbent person kunne sitte i passasjersetet foran. Barnevognen ble imidlertid stående i garasjen.

Det er ikke meningen å forlede noen til å tro at denne bilen kan fungere som familiebil, i praksis må baksetet taes i bruk som bagasjerom hvis det er snakk om bagasje for en helg for to personer. Likevel er den fleksibiliteten nok til å kunne fungere som en morsom nummer-to-bil.

Fleksibel motor

1,6-literen i Mini er snill i bytrafikk med relativt mye krefter på lave turtall. En presis girkasse gjør også toppeffekten mer tilgjengelig, og du kan ha ganske mye moro med denne bilen på de svingete yndlingsveiene. Steget opp til versjonen med 115 hestekrefter koster 24.000 kroner, og akselerasjonen forbedrer seg da fra 11,8 sekunder til 9,8 sekunder. Forskjellen er merkbar, og de som verdsetter litt ekstra spurtegenskaper bør vurdere dette motoralternativet. Kjøreegenskapene tåler fint en større motor, og i nær fremtid skal vi teste toppversjonen med en kompressormatet motor med 170 hestekrefter.

Entusiasme

Mini vekker oppsikt selv i den vanlige versjonen, og kabrioletutgaven vekker enda mer entusiasme. I motsetning til andre spesielle biler er det utelukkende smilende reaksjoner du får når du triller en tur med Minien uten tak. Om bord blir også etter hvert entusiasmen høy, kabrioletfølelsen er sterkt tilstede fordi du sitter såpass langt fra den rette frontruten. Og er du blant dem som liker at det trekker ekstra godt rundt ørene glir alle sidevinduene ned ved trykk på en knapp. Legger du i tillegg ned vindavviseren bak hodestøttene er det et klart overskudd av frisk luft. Dessuten er stofftaket på Mini det raskeste både opp og ned av testbilene.

Dårlige garantier


BMW, som står bak Mini, gir ikke mer enn to års nybilgaranti, det er stusselig og noe som absolutt bør taes med i vurderingen ved nybilkjøp. Nybilgaranti er nemlig eneste trøsten som er mot verditapet som kommer etter at bilen er tatt i bruk.

Vi mener også at det hefter et par ting ved stofftaket som også bør taes med i vurderingen. Det er sårbart for hærverk, mindre tyverisikkert og støynivået er høyere. I motorveifart kan den oppleves som irriterende hvis du kjører med taket oppe, det samme er den ganske kraftige vindstøyen fra den rette frontruten.

Sikten bakover er dårlig, og aller minst ser du med taket nedfelt. Det hjelper godt at Mini kabriolet er utstyrt med ryggesensorer som standard.

  • 2. Peugeot 206 CC
  • Tabeller med tekniske data finner du her:

  • Pris, motor og teknisk
  • Mål, sikkerhet og garantier
  • Interiør og bagasje
  • Utstyr
  • Bilder

  • Mini One Cabriolet
  • Peugeot 206 CC
  • Opel Tigra Twin Top