1. Honda Jazz: Allrounderen

Vår testvinner er Honda Jazz, som kjennetegnes ved imponerende bakseteplass, fleksibilitet og smarte løsninger.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Honda Jazz 1.4 LS koster 174.500 kroner og plasserer seg dermed midt på treet i prissammenheng. Standardutstyret inkluderer både klimaanlegg og integrert radio/CD-spiller og Jazz tilfredsstiller derfor våre krav allerede i standardutførelse.

Duger for de høyeste

Jazz utmerker seg først om fremst ved sin enorme bakseteplass, som trekker tankene mot storbiler. Ikke bare er benplassen imponerende, Jazz har en takhøyde som gjør at selv 190 centimeter høye personer slipper å bøye hodet. Så er da også Jazz den høyeste av testbilene. Med sine 153 centimeter er Jazz hele 11 centimeter høyere enn den laveste - Ford Fiesta.

Genial løsning

Jazz er i tillegg usedvanlig fleksibel. Blant annet kan de bakre sitteputene vippes opp og bakover, noe som frigjør en masse plass bak forsetene. Plassen som oppstår er blant annet glimrende for høye gjenstander som bør stå oppreist, for eksempel store potteplanter. Sitteputen er delt i forholdt 70/30, slik at man kan ha med seg en baksetepassasjer samtidig som man frakter høye gjenstander bak forsetene.

Flatt gulv

Skulle man i stedet ønske et størst mulig lasterom, kan man vippe frem sitteputen og legge ned seteryggen, som forøvrig også er delt. Vips, så har man et kjempestort lasterom med helt flatt gulv. Prosessen lar seg gjennomføre raskt og problemfritt, blant annet fordi forsetene er utstyrt med en egen utløsningsmekanisme som er lett tilgjengelig fra baksetet. Dermed kan man skyve forsetene frem og tilbake selv om man befinner seg i baksetet.

Takket være den gode plassen og de smarte løsningene kan Jazz faktisk sammenlignes med de langt dyrere bilene i fleksibilklassen.

Friskt interiør

Interiøret er friskt og moderne, samtidig som det er lett å orientere seg i. Men spesielt eksklusivt er det ikke, for eksempel er alle overflater i hard plast.

Førersetet er det imidlertid ingen ting å si på. Setet er behagelig å sitte i, og takket være sidevanger som strekker seg helt opp mot skulderhøyde, gir det også svært god sidestøtte.

Upresis styring

Jazz har en usedvanlig liten svingradius, noe som gjør bilen lettmanøvrert i byen. Kjøreegenskapene er imidlertid ikke de beste. Flere av førerne klaget over styringen, som ble oppfattet som upresis og som ga dårlig retningsstabilitet. I vår slalomløype viste det seg også at Jazz var glad i å logre med halen. Jazz gikk med andre ord raskere inn i overstyring enn sine konkurrenter, noe som betyr at man må legge seg til et noe mer forsiktig kjøremønster med denne bilen.

Det må også nevnes at Jazz er den eneste bilen som kun er utrustet med to hodestøtter i baksetet og at reservehjulet er et simpelt nødhjul.

Jevne motorer

På papiret har Jazz-motoren både høyest effekt, 83 hestekrefter, og lavest forbruk, 0,57 liter per mil ved blandet kjøring. I praksis viste det seg imidlertid at de fem motorene var usedvanlig jevne. Alle utfører jobben de er satt til å gjøre på en tilfredsstillende måte og motor bør derfor ikke være avgjørende for hvilken bil man velger.

Manglende hodestøtte og litt lurvete kjøreegenskaper til tross, vi lar gullmedaljen gå til Jazz. Jazz er en bil som grunnet plass, fleksibilitet og smarte løsninger tåler sammenligning med langt dyrere biler.

Les mer om sølvmedaljevinneren her.

  • Tekniske data for alle testbilene finner du her
  • .
  • En oversikt over samtlige småbiler på markedet finner du her
  • .
  • Du finner store bilder av alle testbilene her
  • .

    Relaterte artikler:

  • Her finner du en samlet oversikt over alle våre biltester