<B>IKKE BYGD FOR SOMMERFØRE:</B> Piggfrie vinterdekk har mye dårligere vannplaningsegenskaper enn sommerdekk.  Foto: DEKKMANN
IKKE BYGD FOR SOMMERFØRE: Piggfrie vinterdekk har mye dårligere vannplaningsegenskaper enn sommerdekk. Foto: DEKKMANNVis mer

1 av 5 kjører på livsfarlige dekk

Kjører du med piggfrie vinterdekk om sommeren, leker du med livet!

Latskap, gjerrighet og uvitenhet kan koste liv, er dommen fra bilekspertene.

Jo varmere og våtere været er, desto lengre blir bremselengden hvis du kjører med vinterdekk. Likevel er det mange som vegrer seg for å skifte til sommerdekk.

- I bransjen regner vi med at 15 til 20 prosent av biler på norske veier har piggfrie vinterdekk til langt ute i juni. Mange synes det er et ork å bytte dekk, og utsetter så lenge som mulig. Andre ønsker å slite ut vinterdekkene før de bytter.

- Dette er egoistiske holdninger som øker sjansen for ulykker, sier produktsjef Torleiv Haukenes i Dekkmann i en pressemelding.

PRISTEST: Her får du billigst sommerdekk

NAF: – Gode dekk er billig livsforsikring

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF mener gode bildekk er den billigste livsforsikringen som finnes.

- Egentlig er det ganske fascinerende å tenke på at fire små gummiflater - ikke særlig større enn en håndflate - alene klarer å holde 1300-1400 kilo med kjøretøy og passasjerer på veibanen i stor fart.

- Bildekk har utrolige egenskaper. Men tukler du med disse egenskapene kan det gå riktig ille, sier Engebretsen.

Svikter i varmen

KAN SKILLE LIV OG DØD: Dersom du kjører i 50 km/t i 20 varmegrader, er bremsestrekningen hele 14,5 meter lengre hvis du kjører på piggfrie vinterdekk kontra sommerdekk. Foto: DINSIDE Vis mer


Ifølge en test NAF har utført, har vinterdekk vesentlig dårligere bremseegenskaper når temperaturen stiger. Kjører du i 80 km/t når det er seks varmegrader ute, har du 12,5 meter lengre bremsestrekning med piggfrie vinterdekk fremfor sommerdekk. Dersom du kjører i kun 50 km/t i 20 varmegrader, er bremsestrekningen hele 14,5 meter lengre!

- Varme er vinterdekkets verste fiende. Både gummiblandingen og utformingen til vinterdekket er tilpasset lave temperaturer. På varm asfalt blir derfor bremsestrekningen uakseptabelt lang. Dersom underlaget også er vått, er en bil med piggfrie vinterdekk direkte trafikkfarlig, sier Engebretsen.

- Ta hensyn til andre!

Torleiv Haukenes i Dekkmann råder alle som fortsatt kjører rundt på piggfrie vinterdekk om å skifte til sommerdekk umiddelbart:

- Noen føler kanskje at de tar en kalkulert risiko og at de har kontroll, men som sjåfør er det ikke bare din egen sikkerhet du er ansvarlig for. Både passasjerer og andre trafikanter er avhengige av de valgene du tar.

- Da er det direkte hensynsløst å rulle rundt på trafikkfarlige dekk, sier Haukenes.

LES OGSÅ: Slik overlever vinterdekkene sommeren