SKIFT I TIDE: Mange kjører med sommerdekk for lenge, noen legger til og med aldri over til vinterdekk. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
SKIFT I TIDE: Mange kjører med sommerdekk for lenge, noen legger til og med aldri over til vinterdekk. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Ulykkesstatistikk

1 av 10 bilulykker skjer med sommerdekk

Mange venter for lenge med å skifte til vinterdekk. Det kan bli en dyrekjøpt lærepenge når det første snøfallet kommer.

Skadetall fra If viser at sjåfører på Sørlandet og Vestlandet er de som er dårligst på å legge om til vinterdekk. I Vest-Agder hadde så mange som 16,2 prosent sommerdekk på bilen da de var involvert i et trafikkuhell.

Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If, sier at dette dessverre er en trend som har vart over mange år, selv om tallene viser en liten nedgang fra vinteren før.

VENTER FOR LENGE: Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If, sier at mange venter for lenge med å legge om til vinterdekk og at hele 1 av 10 ulykker i vinterperioden skjer med sommerdekk. Foto: If            Vis mer

- Rullende ulykke som venter på å skje

I fjor vinter hadde hele 10,1 prosent av bilene som var involvert i trafikkuhell fortsatt sommerdekk, viser Ifs skadestatistikk. Selv om det er urovekkende at så mange kjører på sommerdekk gjennom vinteren, er det likevel en nedgang fra vinteren 2014/2015, da 15,2 prosent av bilene som var involvert i ulykker hadde sommerdekk.

- Heldigvis var det en nedgang fra forrige vinter, men feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje, sier Clementz i en pressemelding.

Hver vintersesong, 1. november til 1. april, fører If statistikk over hva slags dekk kundene har på de bilene som har meldt inn skade. Forrige vinter ble det registrert skader på 16.981 personbiler. Av disse hadde 1.703 sommerdekk. Hver femte bil på norske veier forsikret hos If, ifølge tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.

Clementz sier at de ser en tendens til at det er de som bor i kystområder, som normalt har lite snø, som bruker sommerdekk hele året.

- Det er urovekkende. De dagene det kommer snø brått på, eller det er underkjølt veibane, tar en del unødvendige og farlige sjanser, sier Clementz.

Bestemmelsene i kjøretøyforskriftens §13 fastslår at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører.

Skummel tendens

Pressesjef i Statens vegvesen, Kjell Bjørn Vinje, sier til Dinside at det er en skummel tendens blant bileierne og at dårlige dekk kan få fatale følger. I 2015 var dårlige dekk skyld i hele 17 dødsulykker i trafikken.

- Vi ser at dekkvaliteten er utslagsgivende når det kommer til dødsulykker, sier Vinje.

Han sier videre at utviklingen i bileierens dekkvaner er negativ.

- Mens vi ser at det meste innen trafikk - og bilsikkerhet går i riktig retning, ser vi dessverre at dekkvanene går feil vei. Stadig flere bilister kjører med for dårlige dekk. Dette er en skummel utvikling, og vi klarer ikke helt å forstå hvorfor det er slik, sier han.

Verst i overgangsperioden

Selv om tallenes tale er skremmende, er det verdt å trekke frem at det først og fremst er i overgangen fra høst til vinter at bilene har feil dekk.

Spesielt utsatt er det om det kommer uventet snøfall tidlig på høsten. Da er det mange som ikke har rukket å legge om til vinterdekk ennå.

Kan koste dyrt

I kjøretøyforskriften heter det: «Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende.»

Følgelig betyr dette at dersom uhellet er ute, og føret tilsier at man skulle hatt vinterdekk, kan det bli en dyrekjøpt erfaring.

If sier nemlig at dersom det er en årsakssammenheng mellom dårlig veigrep og ulykken, kan forsikringsselskapet gjøre det de kaller en avkorting. Det betyr at den som eier bilen eller har skyld i skade på annen bil, person eller eiendom må betale en del av ulykkesregningen selv.

Ikke påbudt

Per i dag er det ikke påbudt med vinterdekk dersom føret tillater bruk av sommerdekk. I både Finland og Sverige er det påbudt å bruke vinterdekk i vintermånedene.

If mener at det er nødvendig med et påbud om vinterdekk i Norge også, spesielt med tanke på at våre vintre ofte er mer krevende enn i våre naboland.

I 2012 ble det etter en høringsrunde konkludert med av daværende samferdselsminister, Marit Arnstad fra Senterpartiet, at et pålegg om bruk av vinterdekk ikke var nødvendig. If mener at et påbud vil spare menneskeliv og samfunnet for store kostnader.

Enn så lenge så hviler ansvaret på hver enkelt sjåfør. Husk å bytte i tide, både for din egen og for andre trafikanters sikkerhet.

LES OGSÅ:

Slik lagrer du sommerhjulene
Skifte dekk eller bytte batteri på bilen?
Slik takler du underkjølt regn
Test av vinterdekk 2016