Volkswagen L1 blir en sjelden bil med plass til to ... bak hverandre. Foto: Stian Gihle
Volkswagen L1 blir en sjelden bil med plass til to ... bak hverandre. Foto: Stian GihleVis mer

0,15 på mila

Denne bilen baserer seg på konseptbilen VW viste allerede i 2002.

Den var Ferdinand Piech som var drivkraften bak denne gjerrige bilen den gangen, men Piech er ingen "grønn" mann. Samme person var også pådriveren til å utvikle Bugatti Veyron, som har det høyeste forbruket vi noen gang har hørt om blant registrerbare biler.

Men nå er L1 på nytt lansert og kostnadene ved produksjon av bilen er nå nede på et nivå som gjør at den skal settes i begrenset produksjon. Den vil bli lansert i markedet om to år, men det skal foreløpig ikke bygges mer en 1.000 biler i året.

Hybrid

Fra venstre i bildet. DSG-girkasse, elektrisk motor og tosylindret dieselmotor ytterst til høyre. Foto: Stian Gihle Vis mer


L1 har to motorer. Det er en trend som mange bilprodusenter har fått med seg. L1 har en tosylindret dieselmotor med 0,8-liters slagvolum. Det er i praksis den nye 1,6-liters TDI-motoren som er delt i to. Den yter 27 hestekrefter i ECO-modus og fete 29 hestekrefter i sport-modus. Dreiemomentet er ikke så ille. Det ligger på 100 newtonmeter. I tillegg har den en elektromotor på 13 hestekrefter og et litium ion batteri.

Girkassen er 7-trinns dobbelkløtsj automatkasse.

De totale ytelsene blir ikke så verst, bilen tatt i betraktning. 0 til 100 går på 14,3 sekunder og toppfarten er 160 kilometer i timen. Tanken rommer bare 10 liter diesel, men dette skal holde til 67 mil med kjøring.

Bilen har også spesielle dekk, optimalisert karbonkarosseri og tildekkede bakhjul. De to det er plass til i kupéen sitter etter hverandre.

Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Volkswagen L1 blir en sjelden bil med plass til to ... bak hverandre. Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Fra venstre i bildet. DSG-girkasse, elektrisk motor og tosylindret dieselmotor ytterst til høyre. Foto: Stian Gihle