0-100 på 4,8 sekunder i S-klasse

Ytelsen på den nye motoren er formidabel. S600 veier godt over to tonn og har ytelser som selv Ferrari har problemer med å matche.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

S-klassen begynner å dra på årene, men Mercedes svarer på angrepet fra Audi med ny A8 og BMW med ny 7-serie med nye sikkerhetssystemer, oppgraderte motorer og firehjulsdrift. Den har også fått nye lykteglass både foran og bak. Det gjør at de som virkelig kjenner detaljene kan skille den oppgraderte modellen fra de gamle. Mercedes har denne gangen kastet seg på turboteknologi. Til nå har Mercedes satset på kompressorer på noen av sine bensinmotorer, men beviser her at bruk av turbo også er noe som de behersker til det fulle.

Endelig

Det er umulig å nekte for at vi gledet oss til prøve denne nye motoren. Svært overbevisende tekniske data gjør at det er vanskelig å ikke komme i veldig godt humør når vi står og venter på vår testbil. Vi befinner oss på Mercedes-fabrikken i Sindelfingen rett utenfor Stuttgart. Vi bestiller vår bil og kort tid etter står en skinnende S600 med V12-biturbo og 500 hestekrefter klar til vår disposisjon. Vel på plass i dype skinnseter kan en drømmetur av de sjeldne endelig begynne. Vi hopper over alle detaljer bortsett fra å justere sete, ratt, hodestøtte og speiler. Ingenting er viktigere akkurat nå enn å få denne jernklumpen ut på motorveien fortest mulig.

Mer om motor og ekstreme fartsopplevelser finner du her.