OPPGITT: Svein Skaara var kjempefornøyd med Motorola Defy, helt til den ble våt. Da verkstedet nektet å betale for reperasjonen, ga han seg ikke, og vant til slutt.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Per Ervland/Privat
OPPGITT: Svein Skaara var kjempefornøyd med Motorola Defy, helt til den ble våt. Da verkstedet nektet å betale for reperasjonen, ga han seg ikke, og vant til slutt. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Per Ervland/PrivatVis mer

Vanntett mobil må ikke bli våt

Motorola mener det er din feil om Defy får fuktskader. Uansett.

- Dette er forkastelig.

Det sier Svein Skaara til DinSide.

Som småbarnsfar fortonet telefonen Motorola Defy seg som perfekt. Den skal nemlig tåle støt, støv og vann, eventuelt barnehender, sand og saft. Etter å lest blant annet DinSides skryt av modellen, kjøpte han en til seg selv og en til kona gjennom Chess.

- Det virket som telefonen fra himmelen, sier Skaara.

Les også: Derfor ga vi Motorola Defy terningkast fem

En sommerdag var han, kona og deres sønn på stranden. Da kona hjalp sønnen deres ut i vannet, glemte hun at hun hadde telefonen i lommen. Den ble naturlig nok våt, men skal kun ha vært i vannskorpa i fem minutter.

- Den skal den vel tåle, tenkte Skaara, og tørket av telefonen.

Men snart begynte den å oppføre seg rart. Den restartet seg selv, ringte tilfeldige folk i kontaktlisten og var generelt ødelagt.

Telefonen ble dermed sendt på service til Chess sin partner Moobi. Og etter to uker kom svaret: Defy var fuktskadet. Og fuktskader dekket ikke garantien.

- Da blir hele telefonen en loddrett løgn, mener Skaara.

TÅLER VANN: Da DinSide testet telefonen tålte den det meste. Er det noe den ikke tåler, er det din feil, ifølge Motorola Foto: Per Ervland Vis mer


"Alltid kundens feil"

Fortvilet tok Skaara kontakt med verkstedet for å høre hvorfor en vanntett mobil ikke skal tåle vann.

Moobi sendte saken videre til Motorola, for å få en detaljert forklaring. En måned senere mottok han en epost fra mobilprodusenten.

Her hevdes det at sertifiseringen telefonen har, IP67, ikke tilsier at telefonen skal være vanntett (water proof), men vannresistent (water resistant). Til tross for at sertifiseringen sier klart og tydelig at produkter med IP67 skal overleve én meter under vann i 30 minutter.

Motorola skriver videre at telefonen vanskelig skal bli vannskadet, men at det kan skje om "brukeren ikke lukker hodetelefon-inngangen, USB-porten eller batteridekselet tett når telefonen kommer i kontakt med vann". Dette hevder Skaara å ha gjort.

"Når telefonen blir vannskadet vil produktet anses å være væske-mishandlet og garantien brutt" skriver Motorola i eposten.

Motorola er tilbake i Norge - og det er ikke bare mobiler de skal selge til oss

Med andre ord: Blir Defy skadet av vann er det din feil, ikke telefonens.

DinSide har forsøkt å komme i kontakt med produsenten uten hell.

Kan være på kanten av loven

Motorola skriver også i eposten at de aldri har markedsført telefonen med ordet vanntett, kun vannresistent. Det har de rett i.

Men samtidig:

  • Telefonen markedsføres som IP67-sertifisert, som tilsier at den skal tåle én meter dybde i 30 minutter.
  • Telefonen markedsføres av tredjeparter, for eksempel Chess, som "bygget for å tåle vann, støv og støt".
  • Nærmest samtlige produkttester, inkludert DinSides, viser hvordan telefonen tåler vann, uten at Motorola har protestert mot dette.
  • Det spiller ingen rolle for Motorola om skaden oppstår etter å ha sprutet vann på telefonen, slik den skal tåle ifølge deres egen markedsføring, eller senket den ned i vannet, slik sertifiseringen tilsier at den skal tåle. Er den fuktskadet, tar de ikke ansvaret, uansett.

    Her kan du se hvordan DinSide testet hvor vanntett telefonen er:

    - Om Motorola konsekvent avviser alle slike reklamasjoner med argumentet om at den ikke blir vannskadet dersom den brukes riktig, kan det være problematisk og reise spørsmål etter markedsføringsloven, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten til DinSide.

    PÅ KANTEN: Fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet mener Motorola opptrer på kanten av loven om de alltid mener kunden har skylda. Foto: Forbrukerombudet Vis mer


    - Og om telefonen markedsføres med at den er vanntett, er det en egenskap ved produktet som jeg vil anta at forbrukerne vektlegger når de kjøper den. Dermed må det også vektlegges i mangelsvurderingen, fortsetter han, og understreker at de ikke har vurdert denne saken konkret.

    "Må bare anta"

    Det var Moobi som tok i mot telefonen til Skaara, og ga beskjed om at den ikke kunne repareres gratis.

    Saksbehandler Anne Lise Pound sier til DinSide at de har lite erfaring med IP67-sertifiserte telefoner som Defy, og at de savner klarere retningslinjer fra Motorola. Nå sitter de med skriv fra Motorola som likner det Skaara fikk: Blir den væskeskadet, er det kundens feil.

    - Men hvordan kan dere bevise at det er kunden, og ikke telefonen, som har gjort noe feil?

    - Verkstedet kan bare konstatere at væsken er der, og må anta at telefonen er ødelagt på ett eller annet vis, eller misbrukt, sier Pound.

    - Så dere kan med andre ord ikke bevise at telefonen er uskyldig?

    - Nøyaktig hvordan og når skaden har skjedd er umulig for verkstedet å finne ut av. De kan kun konstatere at skaden er der, og gi forslag til hvordan det har skjedd.

    REKLAMER: Motorola bruker aldri ordet vanntett (water proof) om Defy. Men de bruker blant annet "pool party proof", og viser hvordan den kan bli splasjet full av vann. Foto: Skjermdump fra Youtube Vis mer


    Hun forteller at Moobi har testet et eksemplar av Defy selv, ved å legge den ned i vann i 30 minutter. "Slik som de reklamerer med", som Pound selv sier. Dette tålte telefonen.

    Ordnet seg til slutt

    Motorola vil altså ikke at verksteder skal reparere Defy på deres regning om telefonen blir fuktskadet. Og verkstedene gjør som de blir fortalt.

    Men etter mye frem og tilbake fikk Skaaras historie en lykkelig slutt. Han og kona får nemlig ny telefon, på Chess sin regning.

    Så ikke gi deg selv om butikken sier nei - her er enda en suksesshistorie

    - Og når vi får klarere retningslinjer vil nok disse sakene løses lettere i fremtiden, sier Pound hos Moobi.

    Kaasa er selvfølgelig glad for at saken løste seg, selv om det har tatt lang tid. Men han synes prinsippene i denne saken er viktige uansett.

    - Om man ikke kan garantere at Defy faktisk tåler vann, kunne jeg like godt ha kjøpt en annen telefon, sukker Skaara.

    - Man kan ikke bare finne på unnskyldninger og fraskrive seg ansvaret. Jeg blir helt oppgitt.