- Utenlands-SMS skal bli billigere

EU-kommissær Viviane Reding refser europeiske teleoperatører, også norske, for å ta ågerpriser for tekstmeldinger sendt i utlandet. Nå vil hun innføre makspriser.

- Prisen for en sms sendt i utlandet fortsetter å være ti ganger høyere enn på lokal sms, sa en irritert Reding da hun tirsdag la fram en gjennomgang av prisene for tekstmeldinger sendt i utlandet, såkalt «text roaming».

- Det er en trist historie, sa Reding.

Vil gripe inn

EU-kommissæren fikk i fjor innført grenser for å få ned prisen på mobilsamtaler i utlandet og varsler nå at det samme vil komme når det gjelder tekstmeldinger.

- Den manglende bevegelsen i markedet viser at industrien ikke har brukt anledningen til selvregulering. Derfor må vi gripe inn, sa Reding.

Foto: Richard Mallinson/Jean Scheijen Vis mer


I dag ligger gjennomsnittet på en sms sendt i utlandet på 0,29 euro, eller om lag 2,40 kroner. Reding mener en maksgrense bør ligge på mellom 80 øre og 1,20 kroner.

- Jeg vil trolig gå inn for noe i den nedre grensen, varslet EU-kommissæren.

Redings folk vil nå bruke sommeren til å meisle ut et forslag som vil bli presentert i månedsskiftet september-oktober. Reding håper å få banket det hele igjennom innen sommeren neste år, og maksprisene vil også gjelde Norge.

Rammer unge

Reding raljerte onsdag over de store forskjellene europeere opplever i sms-prisene når de sender meldinger fra andre land. For eksempel har en sms sendt i Italia svært forskjellig pris avhengig av hvilket land teleoperatøren hører hjemme. De rimeligste prisene finnes i Estland, mens Belgia ligger på pristoppen.

Ifølge EU-kommissæren ligger teleoperatørenes fortjeneste på text roaming på hele 97 prosent. Samtidig viser statistikken at det i første rekke er unge mennesker som sender tekstmeldinger på reise i utlandet.

- Det er først og fremst våre unge borgere som betaler dette. Det er fullstendig urettferdig, sa Reding og fortalte at hennes egne barn har gitt henne verdifull innsikt i de europeiske sms-prisene. Og å skremme unna unge forbrukere er ingen god strategi for operatørene.

- Det er bra å ha unger som reiser, som kan fortelle om prisnivået. Og etter en sjokkregning legger de mobilen bort, sa Reding. (©NTB)