<B>UTEN KAMERA:</B> De som trodde kamera på telefonen var standard for alle mobiltelefoner i dag, tar feil. Foto: Colourbox
UTEN KAMERA: De som trodde kamera på telefonen var standard for alle mobiltelefoner i dag, tar feil. Foto: ColourboxVis mer

To av ti kjøper mobiler uten kamera

Salget av primitive billigmobiler gikk kraftig opp i 2009.

De aller fleste av oss har avanserte mobiltelefoner med fine finesser, som for eksempel kamera. Men tall fra Elektronikkbransjen viser at stadig flere av oss ikke velger dyreste og nyeste teknologi når vi kjøper ny telefon.

- Andelen mobiler uten kamera har gått opp fra 10 til 20 prosent av det totale salget, sier Erik Andersen i Elektronikkbransjen.

Han regner med at det er salget av relativt billige telefoner som har gjort at andelen rene telefoner har gått betydelig opp. Disse telefonene er gjerne strippet for det meste av moderne teknologi og funksjonalitet, deriblant kamera.

LES OGSÅ: Mener at prisene på TV-er ikke kan falle mer

Koster under 300 kroner

Elkjøp, Expert og en rekke andre elektronikkbutikker selger billigmobiler uten kamera. Disse mobilene koster ikke mer enn 200-300 kroner, og er ikke tilknyttet abonnement. Men hvem er det egentlig som ønsker en så enkelt mobil?

STRIPPET FOR TEKNOLOGI: Denne Nokia-telefoner mangler de fleste fine finesser du finner på moderne mobiltelefoner, blant annet kamera. Men prisen på 239 kroner uten binding (på Lefdal.com) vil nok friste en del til å kjøpe den. Foto: Nokia Vis mer


- De fleste ønsker kamera på telefonen, det er både praktisk og gøy. Men det er enkelte som ikke synes det er nødvendig. Det ser vi spesielt hos de som ønsker en ekstra telefon, for eksempel til jobb og kun til samtaler. Disse, og de som ønsker at telefonen skal være enklest mulig, kjøper telefon uten kamera, sier kommunikasjonsrådgiver Chritian Brekke i Elkjøp.

Expert opplyser, i likhet med Elkjøp, at mobiler uten kamera ikke står for en stor andel av mobiltelefonsalget.

- Vår oppfatning er at billigmobiler enten brukes som første mobiltelefon til barn som får sin første mobil eller kunder som av en eller annen grunn er svært prissensitive. De velger da også ofte et abonnement som ikke har binding til operatør og ikke månedskostnad. Noe av disse telefonene kan også kjøpes av butikk og bli benyttet som lånetelefoner., sier markedsdirektør Pål Trudeng i Expert.

En annen potensiell målgruppe for slike mobiler, er miljøer der bruk av kameramobil er forbudt.

Storsalg av telefoner

I motsetning til salget av TV-er, hvitevarer og det meste annet av elektronikk, var det et betydelig oppsving i salget av mobiltelefoner i 2009. Omsetningen på over 2,4 millioner telefoner var ikke bare en oppgang på 3,7 prosent fra året før, men også ny rekord.

Erik Andersen i Elektronikkbransjen Foto: Stian Sønsteng, Elektronikkbransjen Vis mer


- Vi er overrasket, for vi hadde spådd en nedgang på 10 prosent i salget, sier Erik Andersen i Elektronikkbransjen.

Han tror ikke markedet kan vokse noe særlig mer enn det har gjort til nå.

- Vi venter en liten nedgang i totalomsetningen i 2010, for vi kan ikke vente at toppnivået kan stige mer enn det har gjort til nå. Undersøkelser viser at folk skifter mobiltelefoner annet hvert år, sier Andersen.

Rekordomsetningen av mobiltelefoner ga likevel en nedgang i verdien på 3,8 prosent fra 2008.

- Vi ser at totalverdien av fjorårssalget var lavere enn i 2008, selv om vi har fått mange nye og dyre modeller i markedet, sier Andersen i en melding fra Elektronikkbransjen.

Slik var mobiltelefonmarkedet i 2009

  • Rekordomsetning 2,4 millioner mobiler, en
    oppgang på 3,7 prosent fra 2008
  • Samlet markedsverdi 5 milliarder kroner før subsidier, en verdinedgang 3,8 prosent fra 2008
  • 80 prosent hadde kamera
  • Gjennomsnittlig brukertid er i overkant av to år
  • 63 prosent var 3G-telefoner. Vekst fra 55 prosent i 2008.
  • Bransjen venter liten nedgang i totalomsetning i 2010, men fortsatt økning i andelen av 3G-telefoner.
  • 4G-telefoner ikke merkbart i markedet før 2011.
Kilde: Stiftelsen Elektronikkbransjen