Selv om mobiloperatørene skryter på seg store dekningsprosenter opplever mange dårlig dekning innendørs. Men det finnes en løsning. Foto: Colourbox
Selv om mobiloperatørene skryter på seg store dekningsprosenter opplever mange dårlig dekning innendørs. Men det finnes en løsning. Foto: ColourboxVis mer

Tjenesten som gir deg dekning "over alt"

Her er tjenesten norske mobilkunder burde få tilgang til, men kun én operatør gir oss håp om at det kan skje.

I serien "se hvor mye grønnere gresset er på den andre siden" kom vi tilfeldigvis over det som må kunne kalles en "glemt" funksjon her i Norge.Funksjonen kalles "Wi-Fi Calling" av T-Mobile (YouTube-lenke), og "Signal Boost" av Orange i Storbritannia. Det den gjør er kort fortalt å kombinere IP-telefoni og vanlig mobilnett.T-Mobiles kunder får gratis mobildata i utlandetFor eksempel opplever mange nordmenn dårlig signal på mobiltelefonen når de er hjemme eller på jobb. Enten på grunn av at de befinner seg i en betongbygning, eller kanskje fordi de bor i en dal hvor signalene sliter med å nå fram til alle.

Overveldende respons

Vi spurte våre følgere på Facebook om de hadde opplevd problemer med mobildekningen innendørs. Det hadde de tydeligvis.

Her er noen av kommentarene vi fikk inn:"Eg er begynt å vurdera å sei opp heile abonnementet mitt. Like elendig dekning både heime og på jobb. Kjekt å sjå reklamene til Telenor, der dei skryt over så fantastisk dekning over alt.""Ja i løten er deg det DÅRLIG dekning. 3G er ikke eksisterende her. Må stå i bestemte hjørner av huset for å ringe:(""Jeg måtte bytte fra Netcom da de ikke har dekning i leiligheten min som ligger rett ovenfor sentrum av Stavanger. Netcom sa at grunnen var at ingen bygg i nærheten ville tillate dem å sette opp antenner.""Jeg har måttet gå til innkjøp av fasttelefon pga ikke eksisterende dekning hjemme. Bor på Bogafjell, Sandnes i Rogaland."Men de fleste har en eller annen internettforbindelse, og med Wi-Fi Calling ville de da fått full dekning.

Prioriter det du vil

Bildet er hentet fra brukermanualen til Nexus 4. Muligheten ligger altså klar. Vi sjekket også en faktisk telefon, og til tross for at muligheten ikke er tilgjengelig i Norge finnes menyen i operativsystemet. Foto: Google Vis mer

For det er her nøkkelen ligger. Trådløsnettet blir en slags mobilnett-erstatning, og i mobiltelefonens innstillinger kan du velge hva som skal prioriteres.Skal telefonen helst bruke mobilnettet, eller ser du helst at samtalene foregår over Wi-Fi? Velger du å prioritere Wi-Fi vet du da at du uansett har dekning så lenge du er i nærheten av et trådløst nett - ikke bare hjemme, men på jobb, hos venner eller på cafeen nede på hjørnet.Så lenge du har adgang til trådløsnettet, selvfølgelig.
Men her er det én ting som er viktig å påpeke. Wi-Fi Calling er ikke gratis. Minuttene du bruker og tekstmeldingene du sender vil trekkes fra dine inkluderte ringeminutter.Ikke glem å sjekke dekningen på visningHar du ikke inkluderte ringeminutter vil de koste det samme som om du hadde ringt via mobilnettet - slik er det i alle fall for T-Mobiles amerikanske kunder.

"Alltid" dekning

Poenget med tjenesten er at du sjelden eller aldri skal oppleve å ikke ha dekning. Klart - er du ute på tjukkeste vidda må du fremdeles holde deg i nærheten av mobilmaster, men i bebodde områder får du enda bedre dekning.Undertegnede har selv opplevd dekningsproblemer i både Kristiansand og Stavanger, og felles for begge steder er at det var i kjellerleilighet i sentrum - altså innenfor det som må regnes som et garantert dekningsområde.Løsningen Netcom og Telenor har valgt til nå, har vært å installere mindre innendørsantenner der det har vært større dekningsproblemer. Med dagens bredbåndsutbygging og denne tjenesten kan de kanskje slippe dette.

Lav kompatibilitet

Men hva tenker de selv? Netcom gikk i september 2007 ut og sa at de ville satse på UMA, teknologien som ligger i bunn av Wi-Fi Calling-funksjonen.– Dette er fremtiden. Vi kommer i løpet av måneden, sa pressetalsmann Øyvind Vederhus til digi.no da.Vederhus er nå kommunikasjonsdirektør i Netcom og sier UMA-prosjektet ble skrinlagt på grunn av lav kompatibilitet.– Utfordringen med UMA lå på terminalnivå. Det var såpass få telefoner som støttet den typen teknologi, sier Vederhus til DinSide.Men selv om svært mange telefoner nå er kompatible, blant annet toppmodellene fra Samsung, Nokia, HTC og Sony, vil ikke Netcom gjenopplive prosjektet med det første.– Man skal aldri si aldri, men akkurat nå er det ikke det vi fokuserer på. Vi legger mer vekt på å fortette det eksisterende mobilnettet, sier Vederhus.

Tele2 nærmest

Telenor opplyser til DinSide at de ikke har planer om å tilby en slik tjeneste, men at de vil vurdere det fortløpende.Tele2, som i disse dager bygger ut Norges tredje mobilnett, er langt nærmere en lignende løsning."Mobil IP" er en tjeneste som er forbeholdt bedriftskundene hos Tele2-eide Network Norway, og er slående lik T-Mobiles løsning. Med en app installert på telefonen og trådløst internett tilgjengelig, kan du bruke telefonen som vanlig, men med full dekning - så langt trådløsnettet når.Går du bort fra trådløsnettet vil anropene komme inn via det vanlige mobilnettet, og dette skjer sømløst.I tillegg kan appen installeres på nettbrett eller på PC/Mac.De tilbyr også femtocell til sine bedriftskunder, men denne teknologien krever en ekstra boks og er derfor mindre interessant for privatkunder.

Positive tilbakemeldinger

Foreløpig er altså Mobil IP forbeholdt bedriftsmarkedet. Men kan det også komme til privatkunder?– Tilbakemeldingene fra våre bedriftskunder er udelt positive, og slik sett er det nok bare et tidsspørsmål før vi også ser denne type tjenester i privatmarkedet, sier Henning Lunde, direktør PR og samfunn i Tele 2 til DinSide.– Hvor fort kan det skje?– Jeg tør ikke spå noe helt eksakt, men det vil nok kun være et tidsspørsmål før vi prøver ut noen prosjekter og lanserer det på privatmarkedet. Ofte prøver vi ut nye produkter og tjenester på bedriftsmarkedet først, siden dette er et mer krevende marked. Hvis det fungerer godt der, så er det lettere å ta det ut på det private markedet, sier Lunde.Skulle de bestemme seg for å slippe tjenesten løs også på det private markedet har de nok kunder å ta av. Under Tele2-paraplyen er nemlig også OneCall og MyCall (tidligere Lebara), som fulgte med i Network Norway-oppkjøpet.Til sammen dreier det seg om en kundegruppe på over 1,2 millioner nordmenn, inkludert bedriftskundene.