Produktutviklingssjef Marius Røstad (t.v.) og administrerende direktør Erland Bakke står bak Easybring, en tjeneste/app som utfordrer transportbransjen ved å la alle leke budbil og tjene penger på det. Foto: Pål Joakim Olsen
Produktutviklingssjef Marius Røstad (t.v.) og administrerende direktør Erland Bakke står bak Easybring, en tjeneste/app som utfordrer transportbransjen ved å la alle leke budbil og tjene penger på det. Foto: Pål Joakim OlsenVis mer

Tjen penger på å leke budbil

Hvis du allikevel skal kjøre til Moss kan du vel ta med et par hodetelefoner?

Konseptet med Easybring er enkelt: Har du behov for å få fraktet en gjenstand fra A til B, kan du legge inn et oppdrag og hva du er villig til å betale.

Har du tenkt til å reise fra A til B, kan du ta på deg oppdraget og tjene en slant.

Dermed blir Easybring en slags sosial budbiltjeneste. Hver dag er det mange reisende som har mulighet til å ta med seg ting, og oppnår Easybring tilstrekkelig brukermasse, vil det være lett å få fraktet en gjenstand uten å måtte ta turen innom postkontoret.

– Faktisk er det de som bestiller oppdrag som virker å være mest fornøyde med tjenesten, forteller administrerende direktør Erland Bakke til DinSide.no, og påpeker at mange er villige til å gi en ekstra slant for "convenience" (lettvinthet, red.anm.).

Stoler man på fremmede?

Men det er vel en viss terskel for å få en vilt fremmed person til å frakte en dyr gjenstand?, spør vi.

Bakke forteller at det blir lettere på sikt når selskapet får på plass sertifisering av easybringere (terminologien selskapet bruker for de som tar på seg oppdrag), men mener allikevel at sikkerheten er godt ivaretatt.

I appen finner du kjapt aktuelle oppdrag dit du er på vei. Vis mer


– Vi sitter på en del informasjon om sjåførene. For det første må man registrere mobilnummeret sitt og bekrefte dette, vi har kredittkortnummeret og foreløpig tillater vi kun pålogging via Facebook. Disse tre tingene samlet gjør at vi har en ganske klar identitet på de som bruker tjenesten.

Akkurat Facebook-påloggingen vil bli utvidet med en "vanlig" innlogging, og det jobbes det med nå. Tilbakemeldinger fra brukere som har prøvd appen i sommer tilsier at selskapet også bør tilby innlogging som ikke krever at man har Facebook-konto.

Håper på internasjonal suksess

Norge er et lite land med store avstander – det hadde kanskje vært lettere å lansere en slik tjeneste i utlandet?

– Definitivt. Vi har fått et konsulentselskap til å gjøre en analyse for oss, både med tanke på lovverk, hvor godt eksisterende posttjenester fungerer, arbeidsledighet etc. Basert på dette ser vi for oss å utvide til andre land så fort vi får nok moment.

Selskapet har satt 1000 fraktede pakker som en milepæl for når de for alvor begynner å tenke internasjonalt. Sverige peker seg ut som et naturlig andrestopp, men også andre europeiske land er aktuelle, samt USA.

Mer funksjonalitet kommer

Easybring er foreløpig i åpen beta, og mer funksjonalitet er på vei.

– Marius og jeg kommer nok aldri til å bli 100% fornøyde med tjenesten, påpeker Bakke.

Blant kommende funksjonalitet nevnes både sertifiseringssystem for sjåfører, mulighet til å følge transporten på kartet og, med brukerens samtykke, kartlegging av kjørevaner slik at man kan få pushmeldinger om aktuelle oppdrag på strekningene man pleier å bevege seg på.

Sjåføren betaler

Hvordan tjener dere penger på dette?

– Vi tar en 15% cut fra hvert oppdrag, og dette er det sjåføren som betaler før han tar på seg oppdraget. Det gir oppdragsgiveren litt ekstra sikkerhet i forhold til at oppdraget faktisk blir utført.

Under ser du en video der produktutviklingssjef Marius Røstad demonstrerer Easybring-appen, som foreløpig er tilgjengelig for iOS. Tjenesten kan også brukes gjennom nettleseren på andre telefoner.


– Men nå får vi løpe videre til neste møte. Vi skal treffe en kar som tok på seg 4-5 oppdrag her om dagen og tjente en god dagslønn, forteller Bakke med et smil om munnen.

Vil du prøve deg som easybringer, finner du appen i App store:

Easybring (App store, gratis)
Easybring.com (offisiell nettside)