Vis mer

TEST: Ndrive G800 vs. Blaupunkt TravelPilot 500

To nye måter å tenke bilnavigering.

GPS-teknologien har i en periode ligget i en aldri så liten dvale, der veletablerte merkenavn som TomTom og Garmin i større og større grad har syntes å raffinere produktene heller enn å gjøre radikale, nye grep.

Derfor er det fint å kunne kjøre en superduell (vi leser også tabloidaviser) mellom en ganske ukjent og en helt ukjent GPS-produsent, som begge forsøker å snu litt på navigeringsflisa.

De to duellantene er henholdsvis Blaupunkt TravelPilot 500 og Ndrive G800, og på hver sin måte representerer de to enhetene et forsøk på å ta GPS-teknologien i, bokstavelig talt, nye retninger.

Veldig kort forklart så setter begge GPSene den tradisjonelle, grafiske 2D eller 3D-måten å vise kartet på til side, selv om den naturligvis kan brukes som en backup-løsning på begge GPSene hvis nyvinningene svikter.

Vi begynner med Blaupunkt, så går vi over til - riktig - Ndrive.

Vis mer


Blaupunkt-navigasjon

Blaupunkt har installert et lite to-megapiksel-kamera på baksiden av GPSen, som viser et utsnitt av akkurat det samme du ser når du ser gjennom frontruta. Over denne videostrømmen ligger det på skjermen til enhver tid store, grafiske symboler som forteller deg hvor du skal kjøre.

En slik løsning byr på både utfordringer og belønninger. For vår del ble det kanskje mest av det første.

Videoløsningen er nemlig ikke så informativ som en skulle ønske, først og fremst fordi den går på bekostning av hva som skjer lenger framme i trafikkbildet til. En pil eller et rundkjøringssymbol lagt over et sanntidsbilde sier bare noe om neste trinn på navigeringen, ikke noe om trinn tre eller fire.

Gjenkjenning

Når en kjører i ukjent terreng gir det ofte trygghet å se litt fram i tid (og avstand), og det er derfor tradisjonelle GPS-kart er så nyttige. Dessuten kan du simpelthen bare zoome enda lenger ut på kartet hvis du vil se enda lenger framover. Det er, logisk nok, ikke mulig med TravelPilots nyvinning, i det minste ikke med videonavigasjon.

Det er heller ikke mulig å få noen gjenkjennelseseffekt med en slik løsning, fordi en naturlig nok bare ser det som faktisk finnes i ens umiddelbare omgivelser. Et kart skal som kjent reflektere terrenget, slik at den som navigerer kan måle kartet opp mot det han eller hun ser. Her blir det med andre ord lite av det, selv om en alltids kan svitsje over til sedvanlig, grafisk 2D eller 3D-kart hvis det er ønskelig.

På den annen side: Gjør du det blir dette enda en GPS med tradisjonell kartvisning, og på det markedet er konkurransen beinhard - ikke minst når prisen ligger på i overkant av 4000 kroner.

Kalibrering

Ettersom finnes et kamera som fanger opp trafikkbildet som grafikken legges over, må kameraet kalibreres i henhold til horisonten og GPSens plassering i ruta. Tilhører du en av dem som ikke lar GPSen stå permanent festet i frontruta (smart hvis du mangler garasje og bor i storby med stor andel kleptomane), kan du risikere å måtte kalibrere kameraet hver gang du fester enheten i ruta. Det er heller ikke mulig å justere kameraet vertikalt, så GPSen må med andre ord stå sånn noenlunde i vater.

Pass også på at den kraftige, store monteringsarmen ikke havner i veien for kameralinsa. Det ser ikke så bra ut hvis en stor, mørk klump preger trafikkbildet mens du navigerer deg gjennom Stockholm sentrum.

Når alt det er sagt, så gjør Blaupunkt utvilsomt jobben. Den gir gode, nøyaktige instruksjoner, og selv om stemmeinstruksjonene tidvis er litt for detaljerte for vår del, fant den fram til alle testadressene uten problemer.

Filvelger og TMC

Et særpreg vi dessuten liker spesielt godt er den dynamiske filvelgeren. Den viser hvilke fil, eller hvilke filer, du skal befinne deg i på flerfleltsveier. De som har kjørt gjennom Oslos mange tunneler med sine store kjørefelt-indikatorer hengende fra taket, vil umiddelbart kjenne seg igjen i Blaupunkts løsning. Det er i slik tilfeller at videoløsningen virkelig kommer til sin rett.

Også nedtellingsrammen som kommer til syne på venstre side når du nærmer deg avkjørsler eller liknende er et flott grep, og gir en fin og lettfattelig visualisering av kjøreruta.

Med såkalt TMC rett ut av eska vil Blaupunkten flette inn vegmeldinger i kjøreplanen. Jeg valgte en rute som blant annet inkluderte morgenrushet rundt Ring 3 i Oslo, og fikk beskjed om noe ala "trafikale hindringer" idet ruten ble beregnet. Da jeg dessuten befant meg på Ringen, ble jeg også varslet om "kø - kjør forsiktig" noen hundre meter før trafikken faktisk stoppet opp, i tillegg til at jeg ble anbefalt å skifte til venstre fil et stykke før en spesielt belastet påkjøringsrampe. Slikt er lett å like.

Kvelds- og nattkjøring er derimot en utfordring. Kameraet er ikke lyssterkt nok til å korrigere for kveldsmørket, og selv om det fungerer sånn tålig bra å kjøre langs opplyste veier, er ikke opplevelsen optimal. En ser selvfølgelig symbolene, men landskapet forsvinner fort i grå-sort kamerastøy.

Ndrive-navigasjon

Det er nok ikke mange som har hørt om Ndrive i Norge, men det har det opprinnelig portugisiske selskapet opplagt tenkt å rette på med sin ferskeste GPS-serie.

Vis mer


Det første de har gjort er å inngå samarbeid med to norske informasjonsleverandører. Et forferdelig ord som vi forhåpentligvis bruker for første og siste gang her, men de to leverandørene det er snakk om er ikke lilleputter. Gule Sider står nemlig bak alle de såkalte interessepunktene du finner i G800, eller "POI" (Points Of Interest) som det heter på engelsk. Det vil si alt fra restauranter og shoppingsentra til bensinstasjoner og hoteller, og som enten indikeres som punkter langs kjøreruta, eller så kan de søkes opp fra POI-menyen.

Hele 45 000 slike punkter skal ligge lagret i G800, angivelig langt flere enn noen av GPSene som allerede finnes på det norske markedet. Vi har av naturlige årsaker ikke hatt mulighet til å verifisere den totale mengden, men det var påtakelig mange interessepunkter som dukket opp på kartet mens vi navigerte oss rundt i Oslo.

Fugleperspektiv

Ndrives kartløsning har litt samme utgangspunktet som det vi finner i Blaupunkts TravelPilot, nemlig at de forsøker å flette inn mest mulig virkelige bilder i GPSen. Her er dog løsningen en smule mer avansert.

Ved hjelp av den andre informasjonsleverandøren, kartprodusenten Blom, har Ndrive flettet inn flyfoto fra Norges fire største byer - Oslo, Trondheim, Stavanger og Bergen. Istedenfor å se grafikk når du kjører, ser du med andre ord ruta di fra et fugleperspektiv, plottet inn på virkelige bilder.

Det vil si, hele byen får du ikke med. Noen av oss liker å tro at Oslos østkant er hovedstadens navle, men vi ble tross alt ikke veldig overrasket over at vår første tur i Tveita-området ikke var dekket med oversiktsbilder. Det tok likevel ikke mer enn noen minutter før de første flyfotografiene dukket opp på den 4.3-tommer store skjermen, nærmere bestemt da vi nærmet oss Helsfyr og avkjøringen til Ring 3 mot Sinsenkrysset. Kjører du i sentrale deler av Oslo er du mer eller mindre garantert bildekart, men vekslingen mellom grafikk og bilder skjer automatisk, slik at du slipper å knote med innstillingene underveis.

Men er det nyttig? Gjør det navigasjonen enklere?

Framskritt?

Tja. Den tekniske løsningen er imponerende. Bildeflyten er uten hakking eller stotring, og stort sett er ruta tegnet opp akkurat slik den skal på toppen av bildedataene. Hele operasjonen er nesten silkemyk, og selv om vi antar GPSens prosessor jobber overtid med å knuse kartdataene er ikke dét lett å oppdage for brukeren.

Det som likevel gjør navigasjonen litt forvirrende er at retningen på navigeringspila for det første sjelden peker i samme retning som du kjører, men gjerne enten skrått oppover mot høyre eller venstre. For det andre så skifter denne orienteringen underveis. Kaster du et blikk på GPSen i ett øyeblikk peker pila litt mot venstre, kaster du et blikk noen sekunder seinere kan det godt være pila peker mot høyre. I motsetning til en vanlig GPS der kartet orienterer seg i henhold til kjøreretningen, virker det med G800 som om føreren delvis må justere orienteringsevnen sin i forhold til kartet.

Det kan også diskuteres i hvilken grad bilder av Oslo eller Stavanger by fra fugleperspektiv gjør noe for å øke gjenkjennelseseffekten mens du kjører. For jeg befinner meg ikke i høyden. Jeg sitter i en bil på bakken, og mens jeg kjørte gjennom Vika og så meg rundt på de høye bygningene samtidig som jeg så på Ndrive-GPSen var det ikke enkelt å se noen umiddelbar likhet mellom kartet og terrenget.

Dra deg rundt

Ndrive har ikke desto mindre gjort kartopplevelsen elegant. Står du stille med bilen kan du enkelt "dra" deg rundt i området ved å bruke pekefingeren (eller pekepennen) på den trykkfølsomme skjermen, og kjenner du igjen POI-symbolet for restauranter er det bare å klikke på symbolet, velge info-tegnet, og deretter "naviger til" - før du får opp retningsbeskrivelsene til nærmeste pizzeria på kartet.

POI-løsningen er med andre ord bra, og vi liker godt at det er en enkel sak å få opp ruta til spisestedet, bensinstasjonen eller hva det måtte være når du først har funnet et interessepunkt.

Flere bilder av produktene:


Og ellers?

Designkampen blir i være øyne utvilsomt vunnet av Ndrive. Sølvstripa nederst på TravelPilot 500 ser ikke bra ut, og hele fronten gir i det hele tatt inntrykk av å tilhøre en budsjettutgave. G800 har en matt plastfinish som kler den minimalistiske enheten godt.

Ndrive er også hakket vassere når det kommer til menyene og grensesnittet. Den er raskere i responsen, og vi liker også bedre grensesnittet. Når det er sagt så har de fleste GPS-produsentene mye å gå på i forhold til menydesign, og slik sett skiller ikke de to duellantene seg nevneverdig ut. Vi får en følelse av å sitte fast i begynnelsen av 00-tallet når vi ser noen av de grafiske løsningene som presenteres på G800 og TravelPilot 500, så hvis noen kan raffinere uttrykket en smule vil det være en god begynnelse.

Ellers får du full pupp med begge enhetene hva multimedia angår. Bilder, lyd- og videofiler kan legges inn på minnekort, og for eksempel avspilles under køkjøring. Ndrive har dessuten FM-sender som gjør at du kan spille både musikk og stemmenavigeringen gjennom stereoanlegget i bilen.

Konklusjon

Så er vi egentlig vitne til en GPS-revolusjon med disse to enhetene?

Både ja og nei.

Det er ikke tvil om at både TravelPilot 500 og G800 representerer to helt nye måter å tenke GPS på, og det er heller ikke tvil om at løsningene etter hvert kan fungere veldig bra.

Per i dag bærer likevel løsningene preg av å være i startfasen, og selv om potensialet absolutt er til stede, er det ikke fullstendig realisert i disse to enhetene. Blaupunkten sliter blant annet når det blir mørkt, og den sliter med å vise hva som skjer etter det første navigeringstrinnet. Ndrive har forståelig nok prioritert Norges storbyer når de har valgt ut hvilke områder som skal dekkes med bilder av området fra fugleperspektiv, men har ikke klart å finne en konsekvent måte å vise kartet på (kjøreperspektivet vakler), og har heller ikke full dekning innenfor for eksempel Oslo.

For all del: Begge disse enhetene gjør jobben sin, og vel så det, men Blaupunkts modell er med sine 4200 kroner altfor dyr, og Ndrives kartteknologi er fortsatt ganske begrenset i omfang.

Testresultat

Blaupunkt TravelPilot 500

Veldig bra på navigasjon, innovativ, tmc ut av boksen, bra skjerm, nedtelling før avkjøringer o.l.

Usikker nytteverdi av videonavigasjon, tidvis litt for snakkesalig, videoløsning fungerer dårlig i mørket


Testresultat

Ndrive G800R

Pent design, innovativ navigasjon, sømløs veksling mellom 2D/3D-navigering og flyfoto, meget bra POI

Litt forvirrende retningsorientering av flyfoto-navigering, ikke spesielt stor gjenkjennelses-effekt mellom kart og virkelighet