Amerikanske T-Mobile prøver en ny tilnærming når det gjelder mobildata i utlandet. Foto: T-Mobile
Amerikanske T-Mobile prøver en ny tilnærming når det gjelder mobildata i utlandet. Foto: T-MobileVis mer

T-Mobile gir amerikanere gratis mobildata på ferie

Kan det samme skje fra norske operatører?

Alle som har vært en tur i utlandet vet at det fort kan bli dyrt å bruke mobilnettet til å sjekke epost og Facebook.

I tillegg har mange land forskjellige priser alt etter hvilken operatør du bruker.

Amerikanske T-Mobile-kunder får imidlertid en ny hverdag fra og med 1. november. Da endrer T-Mobile sin egen prisstruktur så drastisk at det sannsynligvis vil sende sjokkbølger gjennom det amerikanske mobilmarkedet.

Gratis feriesurfing

Det første de gjør er å tilby amerikanere på ferie i utlandet gratis mobildata. Rundt 100 land samarbeider, inkludert Norge.

I tillegg blir tekstmeldinger gratis i de samme landene. Vanlige samtaler fra mobil til mobil vil koste 20 cent i minuttet, fortsatt betydelig lavere enn hos konkurrentene.

Les også: Slik surfer du billigere i ferien

Også for hjemmekjære amerikanere blir det forandringer. For ti dollar ekstra i måneden kan de ringe fra USA til et av de 100 landene for 20 cent i minuttet, skriver Engadget.

Dette er sannsynligvis et attraktivt tilbud med tanke på hvor mange innvandrere som bor i landet.

Ikke uten begrensninger

Selvfølgelig kan de ikke slippe alt helt løs, da ville selskapet sannsynligvis vært konkurs innen året er omme.

Derfor struper de hastigheten på gratistilbudet til 128 kb/s, men gir samtidig kundene mulighet til å kjøpe billige dags- og ukespakker med høyere hastighet og maksgrense, ifølge Cnet.

Den gratis grunnhastigheten burde likevel være nok til å sjekke e-post, oppdatere Facebook-statusen eller lire av seg noen tegn på Twitter. Videostreaming blir det nok verre med.

Kjøper man pakkeløsningene vil man få full hastighet tilsvarende det som er tilgjengelig i landet man befinner seg i.

Forskjellig marked

Norske Netcom har registrert T-Mobiles nye grep, og sier Netcom også er for mer forutsigbarhet for forbrukerne.

– Vi har lagt tyngde på å fjerne noen av restriksjonene ved utenlandsbruk. Om det ligger noen ambisjoner hos T-Mobile om å få fjernet restriksjonene er dette en visjon vi stiller oss bak, sier Øyvind Vederhus, kommunikasjonsdirektør i Netcom til DinSide.

Men norske mobilbrukere kan likevel se langt etter en lignende løsning, mener han.

– USA er et annet marked enn Europa og man kan ikke direkte sammenligne markedene. I Europa har vi også kostpriser mellom operatørene som vi må forholde oss til - det må være en viss forretning i prisene, sier Vederhus, som også uttaler seg på vegne av Chess.

– Vil det kunne komme på sikt?

– Jeg tror ikke jeg vil spekulere i dette. Men det som allerede har skjedd, og som vil eskalere, er at det har blitt mer forutsigbare utgifter ved surfing i utlandet.

Viktig med forutsigbarhet

Det kan virke som T-Mobiles tanke er å først og fremst få kundene sine til å ikke skru av roaming når de er på ferie. For å få til dette trenger kundene å vite at de ikke får en sjokkregning. Gratis mobildata i bunn vil gi kundene denne tryggheten.

Samtidig vil det kanskje legge listen lavere for å bruke mer mobildata, gjennom å kjøpe pakkeløsningene. En forretningsidé som kan minne om norske mobiloperatørers siste sprell, bortsett fra gratis mobildata i bunn.

– Vi ser at etter at vi satte ned prisen på datapakker i utlandet, så har bruken gått opp. Fra juni-august 2012 til samme periode i 2013 har databruken økt med 126 prosent, sier Vederhus til DinSide.

Følger med

Da Telenor ble gjort oppmerksomme på T-Mobiles nye grep hadde informasjonssjef Anders Krokan følgende kommentar:

– Telenor gjør kontinuerlig vurderinger av vårt tilbud, og jobber for stadig lavere priser for våre kunder når de er på reise i utlandet. Vi følger selvfølgelig nøye med på hva andre i bransjen gjør, og det er interessant at vi får se ulike tilbud. Hva Telenor kommer med fremover, må vi få lov å komme tilbake til.

Det er nok ikke utenkelig at amerikanske AT&T, Verizon og Sprint også følger ekstra nøye med på T-Mobile nå.

Så gjenstår det å se om selskapet, som regnes som en av de mindre operatørene i USA, klarer å tjene penger på frislippet.

DinSide har ikke lyktes i å få en kommentar fra Tele2.