HVA!?: Ifølge undersøkelsen vil mange nordmenn bli overrasket om mobilen slutter å fungere etter å ha blitt brukt i regnvær. Om du ikke beskytter den, ville vi blitt mer overrasket om den ikke blir ødelagt.  Foto: Colourbox.com
HVA!?: Ifølge undersøkelsen vil mange nordmenn bli overrasket om mobilen slutter å fungere etter å ha blitt brukt i regnvær. Om du ikke beskytter den, ville vi blitt mer overrasket om den ikke blir ødelagt. Foto: Colourbox.comVis mer

Surfing in the rain

Nordmenn vil bruke mobilen i regnvær, kajakker og våte lommer. Jeg synes de heller burde bruke hodet.

– Følger bransjen våre krav vil vi se at misforholdet mellom bransjens syn på hva smarttelefoner skal tåle, og hva forbrukeren forventer, vil nærme seg hverandre. Slik får vi redusert konfliktene, og alle blir fornøyd, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet i en fersk pressemelding.

Bakgrunnen er deres nye utgave av Mobiltelefonundersøkelsen, hvor de har spurt 1.029 nordmenn om deres mobilvaner. Mannen i gatas oppfatning av hva mobilen hans bør tåle skiller seg kraftig fra hva bransjens, og Forbrukerrådet mener derfor bransjen har et problem.

Selv mener jeg det er mannen i gata som har det aller største problemet.

På en regnværsdag

Om det regner i høstmørket, vil du dra frem mobilen under åpen himmel og sjekke Facebook? Ikke? Vel, det er det mange som vil.

UREALISTISK: Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet mener bransjen må ta skylden for at folk ikke forstår at mobilene deres ikke tåler kajakkturer. Vi mener folk selv har et større ansvar. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Bare hør på dette:

  • Syv av ti mobilbrukere mener telefonen bør tåle å brukes til samtaler i normalt regnvær. Fire av ti synes det burde være greit å snakke i telefonen i styrtregn.
  • 45 prosent sier en mobil burde kunne brukes til surfing i vanlig regnvær. Bare 52 prosent forventer at mobilen ikke tåler surfing i styrtregn.

Jeg benytter derfor anledningen til å gi de som har besvart undersøkelsen et lite lynkurs: Elektronikk tåler ikke vann. Regn er vann. Og mobilen er elektronikk. Ergo: Mobilen tåler ikke regn.

Les også: Mann fikk erstatning etter at regnet ødela mobilen hans – men ikke fra mobilbransjen

Twitter på kajakktur

Men undersøkelsens urealistiske oppfatninger stopper ikke der.

Sjekk dette:

  • 59 prosent forventer at mobilen overlever et fall fra ørehøyde ned på et hardt gulv. 23 prosent forventer det samme om telefonen lander på asfalt.
  • 81 prosent synes det burde være uproblematisk å slenge mobilen langs et bord.
  • 77 prosent har ingen problemer med å ha telefonen på badet mens de dusjer i opptil én time.
  • 67 prosent oppgir å forvente at den ikke tar skade av å ligge i en lomme sammen med nøkler eller "andre skarpe gjenstander".
  • 18 prosent synes det er rett og rimelig at telefonen overlever en gjennomvåt lomme.
  • 9 prosent antar at mobilen overlever å dekkes av vann i flere sekunder.
  • 96 prosent mener den bør overleve en joggetur, 96 prosent en strandtur, 93 prosent en lagrennstur, 89 prosent en terrengsykkel-tur, 84 prosent en ridetur, 80 prosent en snøscooter-tur, 71 prosent en snowboard-tur og 55 prosent en kajakktur.
Kajakktur? Over halvparten antar det er helt uproblematisk å ta med mobilen på kajakktur? Jeg håper i så fall man snakker om kajakkturer som ikke innebærer trening på eskimoruller. Er du fortsatt i tvil om hva jeg mener, kan du ta en ny titt på minikurset lenger opp.

GÅR FINT: Det finnes mange mobiler som tåler både vann, sand og støt. De burde kanskje flere få opp øynene for. Foto: Per Ervland Vis mer


Vil innføre posetvang

Disse resultatene kan tolkes på to ulike måter:

  1. Nordmenn har et urealistisk bilde av hva en mobil skal tåle.
  2. Mobiler tåler for lite.
Forbrukerrådet, som er din og min høye beskytter, velger ikke overraskende det siste alternativet. Og de fremmer nå en rekke krav til bransjen for å beskytte forbrukerne.

Først og fremst ønsker de at bransjen tar større ansvar for å informere oss om hva mobilene vi kjøper faktisk tåler. Og det er vi helt enig med Forbrukerrådet i. Blant annet bør flere bli tipset om mobiler som faktisk skal tåle en vannsprut og et fall eller to. Og nøyaktig hvor mye vann og støt den tåler bør kommuniseres langt bedre enn i dag, i og med at forbrukere får kjeft når de leverer inn såkalte vanntette mobiler med vannskader.

Les saken: Motorola krever at vanntett mobil ikke blir våt

Men alle mobiler har en bruksanvisning, som én av tre kaster i søpla før de tar med mobilen ut i regnet, ifølge undersøkelsen.

Flesland mener forbrukeren "selvfølgelig skal sette seg inn i bruksanvisningen", men at det er "bransjen som har ansvaret for å gi folk den informasjonen de trenger for å unngå at mobilen går i stykker".

Det trodde kanskje bransjen de hadde gjort da de leverte bruksanvisningen. Men Flesland synes kanskje representanter fra Elkjøp skal bli med kjøperen hjem og passe på at han gjør leksen sin?

Forbrukerrådet mener dessuten at "mobiler som selges i Norge skal tåle å bli brukt i Norge". Problemet er bare dette: Det samme mener kanskje forbrukerrådet i Thailand. Og inuittenes forbrukertalsmann på Grønland.

En mobil kan umulig takle snøvær i 30 minusgrader og tropisk regnskog med 40 varmegrader like godt. Det er vårt ansvar å bruke hodet, uansett hvor i verden vi bor. Og mobiler som selges i Norge tåler å brukes i Norge. Bare ikke på hvilken som helst måte.

Forbrukerrådets siste krav drar det hele enda lenger: "Forbrukeren bør få inkludert en sikkerhetsramme eller et hylster, samt en lufttett pose mot kondens og svette".

TVANG: Forbrukerrådet foreslår at kunder må få utdelt beskyttelse til mobilene sine når de kjøper den. Altså strengere regler enn hva gjelder for sykkelhjelmer. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Alvorlig talt: Dette er ekstrautstyr for de som trenger det. Jeg vil ikke ha noen "luftttett pose mot kondens og svette", da jeg skjønner at en svett lomme er like skadelig for mobilene min som en regnvåt lomme. Skal du kjøre snowboard er det ditt eget ansvar å enten legge igjen mobilen i bunnen av bakken, eller pakke den inn så godt som mulig.

Og med tanke på at det ikke er noe krav å levere hjelmer med sykler, som faktisk redder liv, blir dette nærmest parodisk.

Uforståelig uforstand

DinSide tester hvert år flere titalls mobiler. Noen av disse er designet for å tåle en støyt, andre er designet for å bli brukt under normale omstendigheter. Og normale omstendigheter inkluderer ikke regnvær, kajakkturer og snowboard-kjøring.

Det tror jeg de aller fleste av våre lesere forstår. Og det trodde jeg de aller fleste andre også forstod. Jeg trodde i alle fall at Forbrukerrådet forstod det. Og det tror jeg egentlig fortsatt at de gjør. Men i og med at undersøkelsen deres viser at mange ikke gjør det, føler de at noe må gjøres.

Om en mobil ødelegges i regnværet, hvem har ansvaret? (Avsluttet)
Forbrukeren(81%) 439
Bransjen(19%) 105
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Det har de også rett i. Men det er ikke først og fremst bransjen som må skjerpe seg her; det er forbrukerne. Og bransjen må gjerne hjelpe dem, men de kan ikke alene ta ansvaret for at nordmenn ikke bruker hodet.

Jeg forstår godt at bransjen river seg litt ekstra i det allerede grå håret når de nå både må ha fem års reklamasjonsrett for en dings som befinner seg i lommene våre hver bidige dag, samtidig som de også skal ha ansvaret for at lommene er tørre.

Les også: Joda – selv om mobilen påstår den har blitt våt, kan du reklamere på den