SI I FRA: Forbrukerrådet tar i mot tilbakemeldinger fra togfolket. Resultatet skal brukes for å bedre tilbudet. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Per Ervland/Samsung
SI I FRA: Forbrukerrådet tar i mot tilbakemeldinger fra togfolket. Resultatet skal brukes for å bedre tilbudet. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Per Ervland/SamsungVis mer

Slik straffer du NSB

Er toget forsinket? Finn frem mobilen og gi dem huden full.

Mandag åpnet Oslo S for normal togtrafikk igjen.

Og med normal togtrafikk mener vi togtrafikk så normalt det blir.

NSB plages stadig av forsinkelser, og nå vil Forbrukerrådet kartlegge hvor stort problemet faktisk er, gjennom nettsiden Togtest.no.

Slik sjekker du togtidene på mobilen

Begrenset tid og sted

Ettersom dette er første gang Forbrukerrådet tester en slik løsning, er det ikke for alle.

Men kjører du tog på strekningene Lillehammer-Oslo, Halden-Oslo eller Skien-Oslo kan du rapportere hvor forsinket toget var, eller om det faktisk kom til tiden. Løsningen vil bare være mulig å bruke fra 8. august til 19. august.

"Vi vil synliggjøre hvordan det er å pendle på Østlandet. Når mange tar del i togtesten, kan vi få et innblikk i hvor godt togtrafikken er i rute hver eneste dag. Dette materialet skal vi bruke i vårt arbeid for passasjerrettigheter og bedre togtilbud i InterCity-triangelet" forteller Forbrukerrådet på sine nettsider.

Holder ikke med NSB-tall

Kundene skal altså selv rapportere forsinkelser. Men kunne ikke Forbrukerrådet fått slike tall direkte fra NSB?

- Jernbaneverket registrerer bare forsinkelser over 3 minutter og 59 sekunder, forteller informasjonsrådgiver Øyvind H. Kaldestad i Forbrukerrådet til DinSide.

- Dessuten er det også nyttig med en umiddelbar tilbakemelding fra pendlerne selv, og eventuelt andre kommentarer de har til togreisen.

Slik gjør du

Tjenesten er ute som både en nettside og app. Fordelen med dette er at den i utgangspunktet skal fungere på alle mobiler med tilgang på nettet. Tjenesten er ikke ment å brukes på PC-en din.

Se også: Dette irriterer togpassasjerene

1. Åpne telefonens nettleser, og gå til togtest.no.

2. Bruker du Android eller iPhone blir du bedt om å laste ned en gratis app. Følg lenken på siden for å finne versjonen for din telefon.

3. Etter å ha lastet ned appen må du fylle inn epost-adresse, og hvor du pleier å reise fra og til. Dette fylles bare inn første gangen, og Forbrukerrådet lover å ikke bruke eposten din til noe annet enn å gi deg informasjon om prosjektet.

4. Nå kan du enkelt fylle inn hvordan togavgangen gikk for seg, for eksempel om den var i rute eller "mer enn ti minutter" forsinket. Trykk på det som passer, skriv inn en kommentar og send inn.

5. Ved neste togtur trenger du bare åpne appen igjen, og du vil gå rett til "Var toget forsinket?". Det du sender inn knyttes ikke direkte til noen bestemt togtur så vidt vi kan se, så du kan i utgangspunktet sende inn svaret ditt når det måtte passe deg.

6. Bruker du ikke iPhone eller Android, følger du de samme stegene bare inne på nettsiden i stedet for inne i en app.

Tog billigst på reiser i Norge

Har du prøvd? Tror du prosjektet har noe for seg? Si din mening under!