Selv et gratis spill kan fort bli dyrt.
Selv et gratis spill kan fort bli dyrt.Vis mer

Slik stopper du «in-app-purchases»

Et gratis spill kan fort bli dyrt om du ikke passer på.

Det er nesten rart å tenke på det i dag, men det første året iPhone var i salg, fantes det ingen App Store.

Senere var den på plass med apper som både kostet penger og var gratis, men de som kostet penger krevde deg i det minste kun for et engangskjøp før appen var din.

Nå er trenden annerledes. Mange apper er gratis å laste ned, men for å få glede av den (spesielt gjelder det spill), må du betale for å låse opp funksjonalitet, få mer penger som kan brukes i spillet og så videre. Det gjelder også i Googles app-butikk; Google Play.

Les også: Gratis apps gir best betalt

Historiene er mange om foreldre som har fått regninger på tusenvis av kroner fordi poden har gått amok og kjøpt det ene og det andre inni spillet, som i utgangspunket var gratis. For eksempel Line som fikk sjokkregning på 10.000 kroner etter sønnens spillaktiviteter.

Derfor kan det absolutt være verdt både tiden og ikke minst pengene å vie dette litt oppmerksomhet.

Flere typer in-app-kjøp

Det finnes flere typer in-app-kjøp. Noen av dem er det meningen at du kjøper én gang, og de blir også knyttet til kontoen din slik at du kan gjenopprette kjøpet på en annen enhet, eller dersom du har slettet appen og installert den på ny. Eksempelvis kan det være en premium-oppgradering der du låser opp det fulle programmet fra en demoversjon og får mulighet til å lagre bilder i full oppløsning eller hva det måtte være. På proffspråket kalles disse managed på Android og non-replenishable i iOS.

Andre kjøp kan du imidlertid foreta et ubegrenset antall ganger, der du for eksempel betaler 14 kroner for 1.000 gullmynter, og når du har brukt dem opp må du kjøpe nye. Disse er ikke knyttet til kontoen din; kun til appen på den spesifikke enheten. Dermed mister du disse gullmyntene om du bruker appen på en annen enhet eller avinstallerer den for senere å installere den igjen. Disse er således unmanaged på Android og replenishable i iOS.

For iOS synliggjøres ikke denne forskjellen for brukeren, og derfor kan det være vanskelig å vite 100 prosent om kjøpet er «ditt» når du gjennomfører det. I Google Play foretas kjøpene som blir knyttet til kontoen din som separate apper i Google Play-butikken, mens den andre typen spretter opp en boks i selve appen.

En tredje variant er abonnementer der du periodevis blir belastet inntil du sier opp avtalen. Eksempelvis et månedsabonnement på VG+.

Slik begrenser du in-app-kjøp

Du har muligheten til å begrense muligheten for å foreta in-app-kjøp, både på Android og iOS.

Vis mer


Android:
I Google Play kan du gjøre innstillinger slik at en PIN-kode blir påkrevd hver gang det skal foretas et kjøp på telefonen/nettbrettet. Fremgangsmåten er som følger:

  1. Åpne «Play butikk»-appen
  2. Trykk på menyknappen på telefonen (eller på skjermen dersom du ikke har en dedikert menyknapp) og velg «innstillinger»
  3. Skroll ned til «angi eller endre personlig kode» for å angi en PIN-kode
  4. Huk av krysset for «bruk personlig kode for kjøp»
Dermed vil tasting av denne PIN-koden bli avkrevd hver gang det skal betales for noe - så hold den for deg selv.

SAMLESIDE:

Android

Vis mer


iOS:

  1. Åpne «innstillinger»-appen. Fra «generelt»-menyen velger du restriksjoner.
  2. Angi evt PIN-kode dersom du har brukt restriksjoner før. Hvis ikke, velger du «aktiver restriksjoner» og setter PIN-kode. Ikke glem dem!
  3. Hvis du setter bryteren ved siden av «kjøp i program» til 0, vil det ikke være mulig å foreta slike kjøp overhodet. Setter du den til 1, kan du velge hvorvidt du vil kreve passord umiddelbart eller etter 15 minutter. Vi anbefaler deg å bruke umiddelbart, siden du i det andre tilfellet typisk taste inn iTunes-passordet for at poden skal laste ned et gratis spill, for deretter å la døren stå åpen i 15 minutter der slike kjøp kan foretas.

SAMLESIDE:

iOS

Artikkelen ble publisert på DinSide julen 2012