<b>HVILKEN TELEFON?</b> DinSides journalister ba om kjøperåd i ti kjedebutikker, for å se hvilken mobiltelefon vi fikk anbefalt. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
HVILKEN TELEFON? DinSides journalister ba om kjøperåd i ti kjedebutikker, for å se hvilken mobiltelefon vi fikk anbefalt. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Råd om kjøp av ny mobiltelefon

Vi har vært innom ti butikker for å se hvilke anbefalinger de gir om kjøp av mobil.

Hvor gode råd gir de egentlig når du skal kjøpe ny telefon i butikkene? Og er informasjonen de gir om mobiltelefonene riktig?

Forkledd som vanlige kunder har to av DinSides journalister tatt turen innom ti butikker tilhørende fem forskjellige kjeder, for å se hvilken mobiltelefon de mener vi bør kjøpe.

>> Kan du disse iPhone-triksene


Dette er premissene

Utgangspunktet for runden i butikkene var følgende:

Journalist # 1. Berit skal late som hun ikke har hatt smartmobil tidligere og skal be om tips og råd for valg av ny telefon.

Journalist # 2: Kirsti er DinSides mobilekspert, og var med som kundens «venninne» for å vurdere mobilselgernes råd og kunnskap om mobiltelefonene de anbefalte.

Kunden har ikke tenkt på hvilken smarttelefon som kan være aktuell, eller om hun ønsker en spesiell modell. Hun ønsker seg en «helt grei smarttelefon», til å ringe med, skrive sms, surfe litt, streame litt musikk og gjerne ta en del bilder med.

Disse butikkene besøkte vi

Vi besøkte to butikker tilhørende hver av følgende kjeder, i Oslo-området: Elkjøp, Expert, Spaceworld, Telenor og NetCom.

Etter å ha vært innom alle ti butikkene kan vi slå fast at hvor gode tips og kjøperåd vi får, avhenger av person og ikke av kjede.

Det ble ikke spurt om hvor mye penger vi hadde tenkt å bruke på ny telefon. Dessuten tyder våre butikkbesøk på at mobilselgere generelt har en forventning om at alle har kunnskaper om smarttelefoner og bruken av disse, uten at det nødvendigvis er sånn.

Les også hvorfor du bør vente med å kjøpe ny mobil

Tenker ikke på kundens behov

Da vi tok runden i butikkene som smarttelefon-nybegynner på jakt etter kjøperåd, opplevde vi i de fleste tilfellene at mobilselgerne var for dårlige til å se an kundens reelle behov.

Her var det tre klare unntak: En av selgerne hos Elkjøp Ekspress, en hos Expert og en hos Telenor var flinke til å se an kunden, og påpeke at det kanskje ikke var noen vits å bruke 6.000 kroner på en toppmodell, når man ikke hadde brukt smarttelefon før.

For dårlige til å anbefale alternativer

Begge disse selgerne anbefalte en rimelig Samsung-telefon, eller en eldre versjon av iPhone. Begge trakk fram at iPhone er brukervennlig, men at de nyeste modellene er dyre, altså anbefalte de heller en eldre modell til kunden.

Hele sju av ti selgere anbefalte toppmodeller, uten at vi følte at de vurderte om kunden faktisk trenger en såpass god mobiltelefon. Sony Xperia Z1 Compact var en gjenganger blant anbefalingene.

Dessuten var noen av selgerne for dårlige til å anbefale alternativer til toppmodellene. Da vi påpekte at vi kanskje ikke hadde behov for en såpass dyr eller bra telefon, men bare en helt grei telefon, var svaret i to tilfeller at «da var det bare å plukke fra hyllene» - uten å spesifisere hvilken telefon vi skulle plukke.

Les også at Telenor tar betalt for BankID på mobil

MOTE: Marte Ottemo i Elektronikkbransjen sier nordmenn kjøper dyre smartmobiler fordi det er mote. Foto: ELEKTRONIKKBRANSJEN Vis mer


Toppmodell kan være riktig for nybegynner

Vi har spurt Elektronikkbransjen om hvorfor de tror såpass mange selgere anbefaler toppmodeller, deriblant Sony Xperia Z1 Compact, som var en gjenganger.

Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Elektronikkbransjen, sier til DinSide at deres salgsstatistikk for mobiltelefoner viser at nordmenn i mye større grad ønsker toppmodellene enn andre i Europa.

Mote med dyr mobil

- Mobilen har blitt et motetilbehør, og det er ikke bare spesifikasjoner som avgjør hvilket merke og modell man kjøper. De dyrere modellene er også i større grad mer fremtidsrettet (med for eksempel 4G-støtte som gjør at en kan surfe kjappere), så det er nok enklere å anbefale en telefon man vet vil holde mål også med teknologiutviklingen som skjer, sier Ottemo.

Hun legger til at de mest solgte modellene i det norske markedet kjører iOS (Apple), Android eller Windows Phone 8, og at det ikke er så store forskjeller i hvor vanskelig modellene er å bruke.

- Det er ikke nødvendigvis slik at en dyrere smarttelefon vil være vanskeligere i bruk enn en som er billigere for en smartmobil-nybegynner, sier Ottemo.

Si klart i fra hvilke behov du har

Da vi tok runden i butikkene, følte vi at mobilselgerne ikke var flinke nok til å se an kundens behov. Marte Ottemo tror det kan være enklere å få tilpasset råd om man har et bestemt prispunkt å forholde seg til, eller kan si noe spesifikt om sine behov.

Har man spesielle forventninger til ny mobil, som at man ønsker et bra kamera eller en stor skjerm, mener hun en av toppmodellene likevel kan passe, selv om man er nybegynner på smarttelefonfronten.

NY SMARTMOBIL? Da vi tok runden i butikkene, fikk vi i hovedsak anbefalt to toppmodeller: Sony Xperia Z1 Compact, eller nyeste iPhone. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Greie mobilkunnskaper

Da vi tok runden i butikkene, opplevde vi at faktainformasjonen selgerne ga om mobiltelefonene, stort sett var riktig.

Unntaket gjaldt i hovedsak kamera og megapiksler, der enkelte av selgerne hevdet at jo høyere megapiksler, jo bedre. Dette er en vanlig misforståelse.

Det er flere faktorer som spiller inn på bildekvaliteten, som for eksempel størrelse på bildebrikken, bildeprosessoren og kameraprogramvaren. Det var kun et par av selgere som påpekte dette.

Her kan du lese våre erfaringer fra hver av de ti butikkbesøkene

NetCom, 1. butikk:

+ Når vi spør om en telefon til lavere pris, anbefaler han en billigere telefon, som kanskje er bra nok for denne kunden

- Fokuserer på hvilken telefon som er på kampanje, og ikke hvilken telefon kunden har behov for
- Anbefaler telefon mange liker, men tenker ikke så mye på om den passer til denne kunden
- Kunne gitt et rimeligere alternativ uten at vi måtte be om det selv

NetCom, 2. butikk:

+ Anbefaler telefon som har et godt kamera
+ Gir flere alternativer til hva som kan være bra å velge

- Er for upresis, sier at 80 prosent av telefonene kan passe
- Vi må spørre flere ganger for å få råd om hvilken modell det kan være lurt å velge
- Anbefaler en veldig god, og relativt dyr telefon, kunne gitt et rimeligere alternativ

Telenor, 1. butikk:

+ Gir god informasjon om telefonene
+ Råder å ikke kjøpe nyeste iPhone, fordi den koster såpass mye mer, uten at man nødvendigvis får så mye mer for pengene

- Anbefaler en veldig god, og relativt dyr telefon, kunne gitt et rimeligere alternativ

Telenor, 2. butikk:

+ Prøver ikke å selge oss toppmodell, men tror iPhone 4 holder for oss, fordi man ikke får så mye mer for pengene med en ny iPhone
+ Viser oss et greit alternativ, en rimeligere Samsung-telefon
+ Gir god faktainformasjon

Elkjøp, 1. butikk:

+ Gir god informasjon om telefonene
+ Er opptatt av kundens behov, og anbefaler telefon deretter
+ Anbefaler prisgunstig telefon, tror ikke en fersk smartmobilbruker har behov for en dyr toppmodell
+ Når vi spør om iPhone, anbefaler han en eldre modell til samme pris, av samme grunn
+ Svært pedagogisk

Elkjøp, 2. butikk:

+ Presser oss ikke til å kjøpe nå

- Anbefaler ny iPhone fordi den er brukervennlig, men sier ikke noe om tidligere modeller
- Når vi spør om et alternativ, viser han oss en annen toppmodell, og gir oss ikke et rimeligere alternativ
- Gir ikke helt riktig informasjon om forskjell på kamera
- Har for lite fokus på å forklare forskjellen på de forskjellige alternativene, og å se an hva kunden egentlig trenger

Expert, 1. butikk:

+ Gir god informasjon om telefonene

- Ikke flink nok til å tenke gjennom hva kunden egentlig trenger. Anbefaler siste modell av iPhone
- Anbefaler deretter toppmodell som er relativt dyr, kunne gitt et rimeligere alternativ uten at vi måtte be om det

Expert, 2. butikk:

+ Sier at iPhone er et brukervennlig alternativ, og anbefaler en tidligere iPhone-modell
+ Viser oss en rimelig, men god nok Samsung-telefon, når vi ber om alternativer til iPhone
+ Er ærlig om at det ikke lønner seg å velge bindingstid for telefoner under en viss pris
+ Gir riktig faktainformasjon, og ser an kundens behov ved anbefaling av telefon
+ Er en av få som sier at det ikke bare er megapiksler som har noe å si for bildekvaliteten

Spaceworld, 1. butikk:

+ Sier at iPhone er mer brukervennlig, men også dyrere
+ Gir riktig faktainformasjon om telefonen
+ Er ærlig på at billigere telefoner er jevnt over dårligere på alt

- Anbefaler toppmobil fra Sony
- Kunne gitt flere alternativer
- Gir veldig forenklet informasjon om kameraet på mobiltelefonen

Spaceworld, 2. butikk:

+ Spør hva vi er ute etter

- Anbefaler oss en ny iPhone, fordi den er brukervennlig, sier ikke noe om tidligere iPhone-modeller, eller andre modeller, uten at vi må mase om det
- Sier at alle de andre telefonene har det vi trenger, og vi får aldri en tydelig anbefaling om én spesifikk Android-telefon, eller om en billigere variant, men anbefaler til slutt to-tre forskjellige
- Har for lite fokus på å forklare forskjellen på de forskjellige alternativene, og å se an hva kunden egentlig trenger
- Gir ikke helt riktig informasjon om forskjell på kamera

Konklusjon

Alt i alt var de fleste mobilselgerne litt for dårlige til å se an hva slags mobiltelefon kunden egentlig hadde bruk for, og safet ved å anbefale en av toppmodellene. De var heller ikke flinke nok til å anbefale alternativer. Generelt hadde de grei kunnskap om mobiltelefonene de anbefalte.