<b> Foto: MAGNUS ARNKVÆRN
Foto: MAGNUS ARNKVÆRNVis mer

Nye Rapid Spaceback byr ikke på store overraskelser

Men fungerer godt til sitt bruk.

Da vi testet Skoda Rapid Spaceback tilbake i 2013 forespeilet vi oss at den skulle bli en stor konkurrent i Golfklassen.

Siden den gang har kanskje ikke Rapid utviklet seg stort, men den skuffer heller ikke.

Les også: Om da vi i fjor testet Rapid på snøføre.

Med et imøtekommende og enkelt utseende, er det noe som taler for at det var søken etter yngre sjåfører som sto i hodet på arkitektene bak førsteutkastet. Utkastet som ikke har fått noen særlig nevneverdige forandringer siden lanseringen i 2013.

Linjene på utseendet er rene, og med utstyrspakken Emotion får du 17” Savio LM felger som er med på å gjøre den litt mer iøyefallende.

God plass

Selv om den ikke nødvendigvis forårsaker nakkesleng på forbipasserende, er den til gjengjeld veldig funksjonell. Med god takhøyde og romslig plass for fire voksne gjør den seg som en meget velfungerende bil nummer to.

Høyden på bilen ligger midt i mellom en VW Golf Trendline og en VW Polo på 1,45 meter. Men i forhold til de overnevnte, har ikke Rapiden høyere bakkeklaring enn 13,4 centimeter mot henholdsvis 14,2 og 14,3 centimeter i VW utgavene.

GOD PLASS: Nye Skoda Rapid kan også by på god plass i bagasjerommet. Luken i baksetene gjør det også enkelt å frakte lengre gjenstander om en har planer om skiturer til vinteren. Foto: MAGNUS ARNKVÆRN Vis mer


Les også: Vi har testet Skoda Superb stasjonsvogn

Den er fortsatt lengre, men hakket smalere enn en Golf, men dette oppleves ikke som noe merkbart når en sitter i bilen. Testbilen har i tillegg panoramatak, noe som er med på å gjøre at bilen føles romsligere. Bagasjerommet er også på denne modellen en oppløftning, og rommer 415 liter uten at setene bak er lagt ned.

Selv om Skoda Octavia rommer mer plass, er Rapid et godt alternativ med gode romslige løsninger.

Skal du frakte større gjenstander kan baksetene legges ned, noe som øker romsligheten til 1380 liter.

Les også: Duellen mellom Nissan Qashqai og Skoda Octavia her.

Enkel å navigere

Med en relativt oppreist sittestilling får man også følelsen av at man sitter høyt. En får dermed god oversikt over hva som foregår rundt bilen.

Interiøret er i utgangspunktet ikke noe voldsomt spennende, men sportssetene og rattet som følger med tilleggspakka er med på å gi den et litt mer ungdommelig og sporty preg.

GOD PLASS: Nye Skoda Rapid kan også by på god plass i bagasjerommet. Luken i baksetene gjør det også enkelt å frakte lengre gjenstander om en har planer om skiturer til vinteren. Foto: MAGNUS ARNKVÆRN
GOD PLASS: Selv for en høyreist mann på 190 centimeter er det god nok plass i baksetet. Foto: MAGNUS ARNKVÆRN
Foto: MAGNUS ARNKVÆRN
Foto: MAGNUS ARNKVÆRN
ENKEL Å MANØVRERE: Både dashbord og infotainmentsystem er enkelt plassert og tar ikke oppmerksomheten vekk fra veien. Foto: MAGNUS ARNKVÆRN


Dashbordet er enkelt og oversiktlig, infotainment systemet er enkelt å navigere seg rundt i, noe som gjenspeiler bilens helhet.

En trenger ikke lese seg opp en uke i forkant av første kjøretur.

Ikke bygget for racerbanen

Vår testbil har en 1,2 TSI 90 hestekrefters motor, med en 7- trinns DSG automatgirkasse. En girkasse som i våre øyne passer motoren godt.

Vi skulle likevel ønske at responsen er litt raskere. Under bykjøring tenker motor og gir akkurat litt for lenge, akkurat så lenge at man rekker å legge merke til forsinkelsene.
Et pluss er at bilen ikke veier særlig mye. Med en egenvekt på 1.119 kg er bilen enkel å maurere og stoppe.

Les også om våre første tanker om Spaceback da den ble avslørt i 2013.
Både Style og Emotion kan leveres med 1,2 1,4 og 1,6 liter bensin/dieselmotor for litt ekstra trøkk, men behovet er nødvendigvis ikke der. Er du ikke særlig opptatt av fart, og normalt sett ønsker å flyte enkelt i trafikken holder 1,2 literen.

Alt i alt er det i våre øyne både praktisk og enkel i bruk. Den er ikke noe speedmonster, men trygg og komfortabel å kjøre.

Les også: Vi har testet Mercedes-AMG A45

Priser Skoda Rapid Spaceback
StyleSpaceback
1,2 TSI 90 HK213.000 kr
1,2 TSI 90 HK 7-trinns DSG*227.000 kr
1,4 TSI 110 HK229.200 kr
1,4 TSI 125 HK 7-trinns DSG261.200 kr
1,4 TDI 90 HK221.200 kr
1,4 TDI 90 HK 7-trinns DSG237.200 kr
1,6 TDI 115 HK246.200 kr
EMOTION 
1,2 TSI 90 HK230.000 kr
1,2 TSI 90 HK 7-trinns DSG*244.000 kr
1,4 TSI 110 HK246.200 kr
1,4 TSI 125 HK 7-trinns DSG278.000 kr
1,4 TDI 90 HK238.200 kr
1,4 TDI 90 HK 7-trinns DSG254.200 kr
1,6 TDI 115 HK253.200 kr
*) Automatgir


Testresultat

Skoda Rapid Spaceback 1,2 90 hk TSI DSG, 2016

Funksjonell bil med god plass og romslighet. Den har forutsigbare kjøreegenskaper og ligger godt på veien. Enkel å manøvrere både i infotainmentsystemet og langs veien.

Start-stopp automatikken var noe irriterende da den førte til litt rykk og napp i kryss og kø-kjøring. Er du over 185 centimeter høy kan du også bli ganske sliten av å sitte i setet som ikke tilbyr særlig lårstøtte over tid.