Etter å ha fått ny telefon ble den eksisterende periodebilletten vår plutselig ugyldig. Vi måtte avinstallere app-en og installere den på nytt for å få lov å overføre billetten. Mot et tresifret ekspedisjonsgebyr, riktig nok. Foto: DinSide.no
Etter å ha fått ny telefon ble den eksisterende periodebilletten vår plutselig ugyldig. Vi måtte avinstallere app-en og installere den på nytt for å få lov å overføre billetten. Mot et tresifret ekspedisjonsgebyr, riktig nok. Foto: DinSide.noVis mer

Ny iPhone skaper krøll for NSB-app

Her må du passe på: Vi opplevde nemlig at appen gjorde våre gyldige billetter ugyldige. I tillegg fikk vi et gebyr på 100 kroner for at vi selv rettet feilen.

I november i fjor lanserte NSB en egen app som gjorde det mulig å kjøpe og vise frem billetten med smartmobilen. Senere ble denne utvidet til også å gjelde periodebilletter.

Appen ble en umiddelbar suksess, og allerede i februar i år var den lastet ned 130.000 ganger. I skrivende stund er den tilgjengelig for både Android- og iOS-telefoner.

Vi er flere i DinSide-redaksjonen som har benyttet appen i flere måneder, og den har fungert problemfritt helt til to av redaksjonsmedlemmene nylig begynte å bruke iPhone 5. For til tross for at vi fulgte normal prosedyre forespeilet av Apple, altså sikkerhetskopierte den gamle telefonen, og overførte alle data via iCloud til den nye, så fikk vi problemer med periodebilletten.

Fra gyldig til ugyldig billett

Her er det altså viktig at du sjekker at dine egne billettkjøp er i orden, for ved første øyekast så nemlig alt ut til å være i skjønneste orden:

Billetten lå på plass i appen, og timeren som tikker ned til billettens utløpsdato gikk som normalt. Problemet oppstår når du klikker på QR-koden og dagens bilde (og det er dette kontrollørene gjør når det er billettkontroll).

Da fikk vi ganske enkelt beskjed om at billetten var blitt gjort ugyldig fordi den var brukt på en annen enhet.

Heldig for oss at vi klikket oss inn i god tid før en eventuell billettkontroll altså, men særlig smidig er det jo ikke.

Flere telefoner ga flere ulike svar

Vi ringte deretter til NSB kundeservice for en forklaring og forhåpentligvis en løsning på problemet.

Etter en del venting kunne vedkommende på kundeservice fortelle oss at det skulle være mulig å overføre periodebilletten til ny telefon, mot et gebyr. Denne overføringen kunne vi ordne selv, direkte fra appen, ble vi fortalt.

Automatikken sviktet

Da vi ikke klarte å finne denne muligheten i NSB-appen, tok vi kontakt med Mobilhandelsjef Thang Manh Tran i selskapet.

I følge ham skulle vi få opp spørsmål om overføring av periodebillett automatisk, men det hadde altså ingen av oss fått.

- Jeg ser at forskjellen er at du har lagd en kopi av innholdet som du ønsker å rekonstruere på ny enhet. Det jeg ikke forstår er at du får opp en QR-kode og den er klikkbar, for det illustrerer blant andre ting at du har en gyldig billett. Så det er noe som ikke stemmer helt her, sier Tran til DinSide. Han innrømmer imidlertid at de jobber med å få app-en til å bli 100% iPhone 5-kompatibel.

Måtte reinstallere appen

På eget initiativ forsøkte vi derfor å slette appen manuelt, for deretter å installere den på ny fra App Store.

Denne gangen ble vi spurt om brukernavn og passord, og endelig fikk vi også spørsmål om å overføre periodebilletten fra gammel telefon til ny.

Her ser du prosessen vi gikk gjennom:

Først får vi beskjed om at billetten vår er ugyldig. Deretter avinstallerer vi app-en og installerer den på ny.
Ved å klikke oss inn på "Vis billett" etter å ha lagt inn appen på ny, får vi dette klikkbare bildet.
Når vi klikker på bildet merket "ingen billett", får vi spørsmål om vi ønsker å overføre periodebilletten.
Selve overføringen koster 100 kroner i ekspedisjonsgebyr.


Gebyr for hva?

Som du ser koster det oss altså 100 kroner i ekspedisjonsgebyr å flytte periodebilletten til den nye telefonen, og det er et beløp vi stusser over.

For hvorfor skal det egentlig være et "ekspedisjonsgebyr" når alt skjer digitalt, og det faktisk er kunden som gjør hele jobben selv?

Vel, akkurat det kunne ikke Tran gi oss svar på. Han sender derfor vårt spørsmål videre i systemet.

Etter noen timer uten svar tar vi kontakt med NSB på nytt. Personen vi blir satt i kontakt med kan heller ikke gi oss en forklaring, og sier han skal undersøke saken og ringe oss tilbake.

Klokken 1936 tikker følgende melding inn på telefonen vår fra NSB:

"Grunnen til at man beholder gebyret er på bakgrunn av kostnaden som NSB påføres for å utvikle systemet som gjør det mulig for kundene å reise med elektroniske billetter."

Synes du gebyret er rimelig eller urimelig? Bruk debattfeltet under, og si din mening!