NITRIST: Selv om mange fikk tilbake troen på Microsoft under lanseringen av de nye Lumiaene høsten 2015, viste det ikke igjen i salgstallene. Når store aktører som DNB, NSB og Ruter nå hopper av, bekreftes bare det vi har tenkt en stund: Plattformen er i ferd med å dø. Foto: Richard Drew/AP/NTB Scanpix
NITRIST: Selv om mange fikk tilbake troen på Microsoft under lanseringen av de nye Lumiaene høsten 2015, viste det ikke igjen i salgstallene. Når store aktører som DNB, NSB og Ruter nå hopper av, bekreftes bare det vi har tenkt en stund: Plattformen er i ferd med å dø. Foto: Richard Drew/AP/NTB ScanpixVis mer

Windows-mobiler mister sentrale apper

Noen ganger må David se seg slått av Goliat

KOMMENTAR: Takk for innsatsen, Windows Phone (2010-2017).

Nylig ble det klart at Vipps og NSB avvikler sine apper på Windows Phone og Windows 10 Mobile. Fra før av har også Ruter, som står for kollektivtransporten i Oslo-området, sluttet å oppdatere sine Windows-apper.

Da vi snakket med de forskjellige selskapene, var det som å høre et hakk i platen. Alle oppga samme begrunnelse for nedleggingen: Det er for få brukere til å forsvare kostnadene knyttet til utvikling.

Av 2,5 millioner Vipps-brukere er det kun 11.000 som bruker appen på Windows.

11.000.

Ikke mange nok

Som et enkeltstående tall er det høyt. Hadde du plutselig fått 11.000 kroner inn på konto, hadde det utgjort en betydelig del av budsjettet ditt.

Hadde 11.000 personer gått i fakkeltog, hadde det syntes godt i bygatene.

Hadde Statoil sagt opp 11.000 ansatte i morgen ville de mer enn halvert arbeidsstokken. 11.000 ansatte er mange ansatte.

Men når det er snakk om brukerandelen hos Vipps, som totalt har 2,5 millioner brukere, er ikke 11.000 så mye lenger.

De blir dessverre bare en dråpe i havet.

Forståelig sinne

Men dette er selvfølgelig vanskelig for disse brukerne å ta inn over seg. Vi er opplært til å tenke at kunden alltid har rett, og i tillegg har vi de sosialdemokratiske prinsippene innprentet i hjernebarken.

Alle er like mye verdt. Alle skal bidra. De mange skal hjelpe de få.

Derfor føles det grunnleggende urettferdig når store selskaper dropper Windows-apper fordi de ikke brukes av nok folk. Windows Phone og Windows 10 Mobile-brukerne har jo også vært en del av inntektsgrunnlaget til NSB og DNB, har de ikke?

Deres billettkjøp og betalingstransaksjoner har vært med på å finansiere utvikling og verdiskapning, og nå får de en kald skulder.

Det er klart det føles urettferdig.

Mye følelser

I tillegg opplever jeg at brukerne av Windows-mobiler er veldig dedikerte. Da kollega Pål Joakim og jeg gikk over til Windows Phone fra henholdsvis Android og iOS i 2013, fikk vi merke dette engasjementet.

Det var ikke veldig mange som leste sakene, men både kommentarfelt og Twitter rant over av korrigeringer og hjelp til feilsøking, samt en viss skepsis rundt hvorvidt prosjektet i seg selv var dømt til å mislykkes.

Likevel gjorde de det de kunne for at vi skulle få et best mulig inntrykk av «deres» operativsystem.

Men skeptikerne fikk på en måte rett: Det endte med at ingen av oss var klar for noen overgang til Windows, hovedsakelig begrunnet med at vi ikke syntes app-utvalget var godt nok. Kvaliteten på dem som var der, var heller ikke alltid så god som på Android og iOS.

Vi fryktet at utviklerne ville skygge unna et marginalt operativsystem, og at app-utvalget derfor heller ikke ville vokse noe særlig.

Fire år senere ser det ut til at frykten vår var berettiget.

Best for folk flest

Det er lett å angripe selskapene som nå kaster inn håndkleet, og anklage dem for å ikke ha gjort research, eller å lete etter besparelser for å ha mer igjen på bunnlinja.

Men har det egentlig noe å si hva unnskyldningen er? Har det noe å si om det er utviklingskostnader som skal senkes eller utbytte som skal reddes?

Til syvende og sist tilsvarer brukermassen rundt 0,5 prosent av det totale antallet brukere. Det betyr at dette tross alt vil være positivt for 99,5 prosent av brukerne, når hele fokuset nå rettes mot kun to plattformer.

I en hvilken som helst annen sammenheng vil dette være en suksessrate de fleste andre bransjer bare kan drømme om.

Og skal vi tro kommunikasjonsavdelingene vil DNB og NSB nå bli kvitt en uforholdsmessig stor utgiftspost. Kanskje er det lov å håpe at DNB kan styre noen av ressursene over til å endelig få Finger ID på Android-telefoner?

Taper kampen

Uansett tror jeg at de 11.000 Vipps-brukerne med Windows-telefoner må innse at slaget på mange måter er tapt. Markedet har talt, og Windows i mobiltelefonutgave har tilsynelatende ikke livets rett.

Det kan hende entusiastene kan klamre seg fast et år til, men etter hvert som flere apper trolig vil forsvinne, vil det bli vanskeligere og vanskeligere å forsvare systemet.

Å ha kun to operativsystemer som deler markedet mellom seg, er på ingen måte optimalt. Som forbrukernettsted skulle vi gjerne sett at de små klarte å utfordre de store, og på den måten skape en bedre grobunn for sunn konkurranse.

Vi vil at David skal kunne slå Goliat, for «everybody loves an underdog».

Men noen ganger er kampen for tøff til å vinnes.

Noen ganger må Goliat slå David også.