I Norge er det bare under 1% av apps som lastes ned igjennom Android Market som brukeren har betalt for. Foto: Pål Joakim Olsen
I Norge er det bare under 1% av apps som lastes ned igjennom Android Market som brukeren har betalt for. Foto: Pål Joakim OlsenVis mer

Nesten ingen nordmenn betaler for Android-apps

iPhone-brukere langt mer kjøpevillige.

De tyske statistikerne i selskapet Xyologic spesialiserer seg på å samle inn informasjon om nedlastinger fra app-butikkene til Google, Apple og Microsoft.

Nylig publiserte selskapet detaljerte tall om nedlastinger for august, brutt ned på landsnivå; derunder også for Norge. Tallene inkluderer antall nedlastinger, antall betalte/gratis nedlastinger, mest populære apps/utgivere, antall nye apps etc.

Tallene er ikke nøyaktige – kun estimater, men Xyologic mener allikevel at de er meget representative etter årevis med innhøsting av data. Hvis du har lyst til å sjekke detaljene selv, finnes rapportene hos Xyologic.

Rapportene forteller kun om antall nedlastinger, og ikke om hvor mange enheter det lastes ned fra. Dette er selvsagt relevant informasjon, og informasjonssjef Anders Krokan i Telenor kan fortelle DinSide at iOS og Android har en ganske lik andel i deres mobilnett, selv om det ikke nødvendigvis er representativt for hele Norge. Finn oppgir 2:1 i favør iPhone når det gjelder deres besøkende, så sannheten ligger nok et sted i mellom de to.

Her er noen momenter fra rapportene:

Under 1% av Android-apps er betalt for

Av totalt 1,55 millioner nedlastede Android-apps i Norge, august 2011, er det bare 10.000 som koster penger. Tilsvarende tall for iPhone er 8,81 millioner nedlastede apps, hvorav 2,09 millioner apps er betalt for.

Altså er rundt 24% av nedlastede apps betalt for på iPhone, mens det tilsvarende tallet på Android er under 1%.

På iPad er forholdstallet enda sterkere med 670.000 kjøp kontra 2,07 millioner totale nedlastinger; ganske nøyaktig 1/3, med andre ord.

Salget av Android-apps er så lite i Norge at det ikke en gang blir representert med en pikselrad i dette diagrammet, i følge Xyologics undersøkelse. Vis mer


Dog ser det ut til at Android Market har et vesentlig større moment med tanke på utvalget av apps. I august ble over 40.000 nye apps tilgjengelig i den norske app-butikken, mens App Store "bare" fikk halvparten så mange nye apps.

Antall nedlastinger globalt er 1,45 millarder for iPhone og 0,65 millarder for Android, der sistnevnte har størst moment – også i antall solgte enheter. Kommunikasjonsrådgiver i Netcom, Charlotte Erikstad, forteller til DinSide at Netcom sist måned solgte omtrent dobbelt så mange Android-baserte telefoner her til lands som iPhone. Xyologic spår derfor at Android tar igjen iPhone neste sommer med tanke på antall nedlastede apps pr måned.

Stor forskjell i Norge

Ser vi på forholdet mellom antall nedlastinger på Android og iPhone, er det oppsiktsvekkende hvor markant forskjellen er i Norge kontra resten av Europa. Med 8,81 millioner nedlastinger på iPhone kontra 1,55 millioner på Android, får vi et forholdstall på 5,7 i favør iPhone.

Her er forholdstallene fra noen andre land (iPhone-nedlastinger/Android-nedlastinger, Norge har 5,7 altså):

Sverige – 1,9
Tyskland - 2,1
Danmark – 2,4
Storbritannia - 2,5
Nederland - 2,7
Sveits - 5,3

Blant de 29 undersøkte landene er det bare Sveits som er i nærheten av Norge. I enkelte land (f.eks. Tsjekkia, Polen og Portugal) er antall nedlastede apps i favør Android, men da med liten margin.

Hvilke apps er populære?

Her oppgir Xyologic at individuelle tall for iPhone ikke er like nøyaktige som for Android; spesielt der antall nedlastinger er lavt. Uansett finnes det også en liste over de mest nedlastede appene i Norge på hver plattform i augustmåned. Her er topp 5-listene:

Android, gratis:
Google Maps (28.000)
Angry Birds (22.000)
*My Country (19.000)
*Ant smasher free game (16.000)
YouTube (14.000)

* Gratis, men med in-app-purchases

Android, betalt
Switfkey X, kr 23,- (300)
Weather widgets, kr 9,- (300)
Wordfeud, kr 17,- (200)
JuiceDefender plus, kr 15,- (200)
Game Dev Story, kr 15,- (200)

iPhone, gratis
Siege Hero (83.000)
*Smurf's Village (62.000)
Instagram (57.000)
Facebook (48.000)
*Angry Hills (43.000)

(Den mest nedlastede Android-appen ville ha fått en 13. plass i App Store)

iPhone, betalt
Ninja Fishing, kr 7 (30.500)
Siege Hero, kr 7 (30.300)
Angry Birds, kr 7 (28.800)
Cut the Rope: Experiments, kr 7 (25.500)
Plants vs Zombies, kr 21 (25.300)

Bare spill, altså.

(Den 150. mest solgte iPhone-appen solgte 2.300 eksemplarer; over 7 ganger så mye som den mest solgte Android-appen).

Tallene tyder med andre ord på Android-brukere er langt fra like villige til å bla opp penger for å kjøpe apps som iPhone-brukere her til lands. Det kan det være flere årsaker til – har du lyst til å være med på å spekulere hvorfor, står kommentarfeltet under til disposisjon.