Å sende bilder via MMS ble aldri noen stor vinner. I stedet bruker vi nettjenester som Facebook og Instagram for å dele bildene med mange. Foto: DinSide
Å sende bilder via MMS ble aldri noen stor vinner. I stedet bruker vi nettjenester som Facebook og Instagram for å dele bildene med mange. Foto: DinSideVis mer

Nesten ingen bruker MMS

Chess-kunder sender under to MMS i måneden.

Da mulighetene for å sende bildemeldinger med lyd og animasjoner kom på mobiltelefonene for noen år tilbake, forventet mange at funksjonen raskt ville bli like populær som å sende tekstmeldinger (SMS).

Slik gikk det imidlertid ikke. Snart fikk mobiltelefonene full internettilgang, og plutselig ble det mye mer interessant å dele bilder på andre måter, ikke en-til-en, men til flere om gangen. Og når vi snakker om bildedeling, er det én tjeneste som står i sentrum: Facebook.

I løpet av én måned publiserer nordmenn rundt 17 millioner bilder på Facebook, skriver vårt søstermagasin Digi.no, og bruken øker dramatisk. Også bildedelingstjenesten Instagram blir stadig mer populær.

Den store taperen er MMS, selv om muligheten er lett tilgjengelig på de fleste nye mobiltelefoner. Blant mobilaktørene som merker dette, er Chess.

Under to MMS i måneden

- MMS er den tjenesten som blir benyttet minst av norske mobilbrukere. Våre kunder sender mindre enn to MMS i måneden, sier markedsidrektør Jarle Alvær i Chess. Han omtaler MMS som en flopp for mobilselskapene, skriver Digi.

Det kan også være flere årsaker til at MMS ikke har slått an. En av dem er at alle som har iPhone, har muligheten til å sende bilder via iMessage, som ikke telles som MMS. En annen årsak er at MMS ofte krever en spesiell konfigurasjon av telefonen, noe vi har inntrykk av at mange ikke har fått satt opp ordentlig - spesielt etter bytte av mobilselskap.

Som regel kan man laste ned innstillinger eller gjøre den ved hjelp av enkle veivisere som ligger tilgjengelig på mobilselskapets nettsider.

Les også: Surf billigere i ferien