FRIKJENNER APPLE: Futuremark, selskapet bak ytelsestester som 3DMark og PCMark, tilbakeviser påstanden om at Apple bevisst gjør gamle iPhones tregere med tiden. Foto: Bjørn Eirik Loftås
FRIKJENNER APPLE: Futuremark, selskapet bak ytelsestester som 3DMark og PCMark, tilbakeviser påstanden om at Apple bevisst gjør gamle iPhones tregere med tiden. Foto: Bjørn Eirik LoftåsVis mer

iPhone blir tregere:

Nei, Apple gjør ikke din gamle iPhone tregere med vilje

Påstanden tilbakevises av stort benchmark-selskap, som peker på andre faktorer.

Det skjer med jevne mellomrom, gjerne rett i forkant og like etter iPhone: Ryktene om at Apple, med viten og vilje, gjør gamle iPhone-modeller tregere. Årsaken? Få deg til å kjøpe en ny, naturligvis.

Vil legge debatten død

Nå tar Futuremark, det finske selskapet bak noen av verdens mest brukte ytelsestester til mobiler og PC-er, bladet fra munnen og ønsker å tilbakevise påstanden en gang for alle.

I en fersk rapport viser de hvordan prosessor- og grafikkytelsen til iPhone 5S, 6, 6S og 7 har utviklet seg over tid - fra iOS 9 til iOS 11, basert på resultater fra deres egne test-suiter.

Konklusjonen i rapporten er krystallklar: Oppdateringene fra Apple har liten eller ingen påvirkning på ytelsen.

iPHONE 5S: Grafen viser at det er svært liten forskjell på prosessorytelsen fra iOS 9 til iOS 11 på iPhone 5S. Graf: Futuremark Vis mer

Det er en liten dropp i prosessorytelsen på enkelte modeller, men den er så liten at det er svært usannsynlig at den ville være merkbar i det daglige, ifølge Futuremark, som istedet roser Apple for å gjøre en god jobb med å lage oppdateringer som ikke påvirker ytelsen negativt.

De virkelige årsakene

FUTUREMARK-SJEF: Jani Joki har ledet arbeidet med rapporten. Foto: Futuremark Vis mer

Selskapet peker i stedet på et par andre faktorer: Den første er at en ny versjon av iOS kan inneholde nye funksjoner som kan kreve flere ressurser enn i eldre versjoner. Den andre - og viktigste - er appene dine. De oppdateres jevnlig, blir mer omfattende, og tar i bruk nye funksjoner som krever mer av maskinvaren.

Enkelte blir også «bloated» etter hvert, de øker i størrelse og blir overlesset av funksjoner som krever mer og mer av maskinvaren, ifølge Jani Joki, en av sjefene i Futuremark.

I sommer så vi blant annet at de ti mest populære iPhone-appene tok opp ti ganger så mye plass som de gjorde fire år tidligere.

PC-æraen om igjen

Det hele kan minne veldig mye om tilstanden på PC-markedet på tidlig 2000-tall: Det var en rivende utvikling i funksjonalitet som krevde stadig kraftigere prosessorer og grafikkort - en utvikling som resulterte i at man måtte oppgradere utstyret ofte for å henge med. Det stimulerte til høye PC-salgstall, på samme måte som utviklingen i AR, VR og ikke minst kamerafronten, stimulerer til høye mobil-salgstall i dag.

Hvor lenge denne veksten vil fortsette, avhenger av hvor kreative og flinke utviklerne er.

- Veksten stopper den dagen brukeropplevelsen ikke blir merkbart bedre, eller det ikke lenger kommer noen nye killer-funksjoner. Akkurat som vi opplevde i PC-æraen, sier Patrick Moorhead i analyseselskapet Moor Insights & Strategy, til magasinet Wired.

Peker på en tredje faktor

I en studie fra Harvard University, pekes det på enda en faktor som påvirker hvordan vi opplever mobilene våre: Den psykologiske. Forbrukerne blir bombardert av hyper fra media rundt hver eneste iPhone-lansering, og blir mer bevisst på eventuelle tregheter og forsinkelser på mobilen de allerede har.

Dette, kombinert med lokkende bilder og videoer fra den nye modellen, krydret med lovnader om lynraske ytelser, vekker lysten til å kjøpe ny mobil hos mange.

Og nok en gang har Apple lykkes med sin markedsstrategi.