Vis mer

Mener Telenors mobilvilkår er i strid med loven

Forbrukerombudet krever at teleoperatøren tar større ansvar ved mobile betalingstjenester.

I mars lanserte Telenor et samarbeid med Google Play om å betale for apper over telefonregningen.

Det gjør at kundene slipper å legge inn kredittkort-detaljene sine hos Google Play, alle kjøp går i stedet via mobilabonnementet. Telenor mener selv dette er enkelt og trygt, men Forbrukerombudet er ikke like overbevist.

Nå går Forbrukerombudet gjennom Markedsrådet for å få Telenor til å endre praksis.

Les også: Ikke like trygt å betale med mobilen

Ingen rettigheter ved misbruk

Som forbruker er dine rettigheter mye dårligere når du betaler med mobilen, enn når du betaler med kredittkort. Du er selv er ansvarlig for alt misbruk dersom telefonen blir stjålet. Dersom kortet blir stjålet, er du imidlertid bedre beskyttet og har mulighet til å få erstatning.

Jo Gjedrem i Forbrukerombudet sier det er viktig at forbrukerne vet at de har dårligere rettigheter når man betaler med mobilen enn når man betaler med kort. Denne praksisen vil imidlertid han ha en slutt på. Foto: PER ERVLAND Vis mer

Forbrukerombudet har lenge prøvd å få teleoperatørene til å ta samme ansvar som kortselskapene hva gjelder mobilbetaling, men frem til nå har ikke operatørene vært villige til å etterkomme ombudets krav.


Denne uken varslet Forbrukerombudet at de klager Telenor inn for Markedsrådet fordi de mener teleoperatøren må endre vilkårene i sine betalingstjenester.

– Teleoperatørene har hatt betalingstjenester på mobilen en god stund nå, men de vilkårene de har brukt frem til nå, er etter vårt syn klart i strid med finansavtaleloven, sier fagdirektør i Forbrukerombudet, Jo Gjedrem, til DinSide.

– Samme regler bør gjelde overalt

Ifølge Gjedrem skal det ikke spille noen rolle om du betaler med bankkort eller mobilen med tanke på hva slags rettigheter du har. De samme reglene skal gjelde for betalingstjenester på alle plattformer, mener han.

– Jeg vil ikke spekulere i årsaken til hvorfor operatørene fremdeles sitter på gjerdet, men jeg tror det vil være en fordel for telebransjen å sikre kundene sine. Jeg er ganske sikker på at forbrukerne ønsker det, sier Gjedrem.

Les også: Slik sperrer du telefonen for dyre SMS-tjenester

Må svare innen 15. juli

I tillegg til å ønske at Markedsrådet skal vurdere om Telenors mobilvilkår er i strid med loven, ønsker Forbrukerombudet også å få avklart hvorvidt det er i strid mot markedsføringsloven at det kun er operatøren som har et beløpstak for å beskytte mot økonomiske tap dersom bruken skulle bli høyere enn forventet, mens forbrukerne ikke har det.

Telenor har fått frist til mandag 15. juli for å komme med et tilsvar. Informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan, sier til DinSide at de ønsker å behandle Forbrukerombudets henvendelse før de uttaler seg mer i saken.

– Vi erfarer imidlertid at kundene ønsker muligheten til å betale over mobilregningen. For å benytte betaling over mobilregningen i Google Play, må registrert sluttbruker være over 18 år og Telenor har satt en maksgrense på NOK 1000,- pr måned, sier Krokan til DinSide.

– Betaling av apper og spill i Google Play over mobilregningen er tilgjengelig i flere andre land, så dette er ikke noe unikt for Norge. Hvis kunden i tillegg til gjeldende Telenor-abonnementsvilkår – og i tillegg til Google Play sine vilkår – må ha egne vilkår for dette, så vil tjenesten ikke oppleves like brukervennlig som i dag, sier han.

Les mer om Telenors betalingsløsninger: Telenor vil inn i lommeboka di, men er det trygt?