ØDELAGT FITBIT CHARGE: Mange klager på populære Fitbit-armbånd, som Anne-Kirsti Friele Hauans armbånd du kan se på bildet. Fitbit sier de ikke kjenner seg igjen i beskrivelsene, men at alle som opplever problemer får ny. Foto:  Anne-Kirsti Friele Hauan
ØDELAGT FITBIT CHARGE: Mange klager på populære Fitbit-armbånd, som Anne-Kirsti Friele Hauans armbånd du kan se på bildet. Fitbit sier de ikke kjenner seg igjen i beskrivelsene, men at alle som opplever problemer får ny. Foto:  Anne-Kirsti Friele HauanVis mer

Klager på ødelagte Fitbit Charge:

Mange klager på problemer med Fitbits aktivitets­armbånd

Fitbit sier de ikke kjenner til problemene. Det gjør derimot Elkjøp, som bekrefter at det har vært flere feil på Fitbit Charge HR enn på andre produkter.

Ifølge Dinsides tester har Fitbit noen av de beste aktivitetsarmbåndene på markedet. Vi har gitt både Fitbit Charge HR og Fitbit Blaze 5 på terningen (mens nykommeren Alta kun fikk en 3-er da Dinside testet den i vår).

Vi har imidlertid fått henvendelser fra lesere som klager på kvaliteten på Charge-armbåndene. Også på Facebooksidene til Fitbit og på Fitbits internasjonale brukerforum er det mange innlegg fra Fitbit-eiere som opplever problemer med nettopp disse aktivitetsmålerne.

Problemene dreier seg om remmer som går i oppløsning, dugg på innsiden av skjermen og trøbbel med synkroniseringen.

Dette er også omtalt i flere avisartikler, både utenlandske og norske - eksempelvis har norske Tek.no skrevet om det.

PLASTEN HAR LØSNET: Dette skjedde med Fitbit-armbåndet til Anne-Kirsti Friele Hauan: Plasten løsnet og armbåndet er dermed ubrukelig. Foto: ANNE-KIRSTI FRIELE HAUAN Vis mer

- Dette er for dårlig!

Anne-Kirsti Friele Hauan er en av kundene som har henvendt seg til Fitbit angående produkter som blir ødelagt:

- Vi har to stykk Fitbit Charge HR, begge med ødelagt reim, plasten løsner etter cirka 4-5 måneders bruk. Ingen har vært i vann. Dette er for dårlig, skriver Hauan, som lurer på hva Fitbit gjør med problemet.

Hun forteller til Dinside at de har levert begge armbåndene til Elkjøp, hvor de var kjøpt, og at de bare fikk nye tilbake.

- Det er samme sort så det blir vel en ny tur tilbake for å få nye igjen om noen måneder, antar jeg. Kvaliteten på de nye ser ut til å være lik de gamle vi hadde, sier hun til Dinside.

DELT I TO: Anne-Kirsti Friele Hauans Fitbit ble slik etter kun noen måneders bruk. Foto: ANNE-KIRSTI FRIELE HAUAN Vis mer

- Fikk ny innen tre dager

Thomas Holth opplevde også at hans Charge ble ødelagt etter kort tids bruk.

- Klokka er under ett år gammel, brukt til moderat trening og har ikke vært i vann, skrivar han på Facebook-sidene til Fitbit, hvor han lurer på om det er noen garanti på dette.

Han uttaler til Dinside at han er svært fornøyd med kundeservicen fra Fitbit.

- Innen tre dager så hadde jeg helt ny Fitbit, og kundeservicen har vært suveren, sier Holth til Dinside.

ØDELAGT FITBIT: Dette er Fitbit-armbåndet til Thomas Holth etter 1 års bruk: Plastremmen har løsnet. Han understreker at han fikk en ny etter 3 dager - og er veldig fornøyd med kundeservicen fra Fitbit. Foto: THOMAS HOLTH Vis mer

- Kom og bytt

Vi har spurt Elkjøp, som er en av flere forhandlere av Fitbit i Norge, om de har registrert mange klager på Fitbit-armbåndene.

ÉN FITBIT-MODELL MED HØYERE FEILRATE: Åshild Indresøvde i Elkjøp Nordic sier til Dinside at de har registrert høyere feilrate på én Fitbit-modell, men hun hevder at dette nå er utbedret. Foto: Elkjøp/Joakim Mangen Vis mer

Åshild Indresøvde, kommunikasjonsdirektør i Elkjøp Nordic, sier til Dinside at de har sjekket opp feilprosenten på Fitbit-produktene og at de også har snakket med leverandøren, men at de ikke kan se at det er mer trøbbel med disse enn med andre.

- Fitbit har generelt ikke en høyere feilprosent enn sammenlignbare produkter. Vi har imidlertid hatt inne én enkelt modell som har hatt noe høyere feilrate, relatert til reim og synkronisering. Dette kjenner leverandøren til og modellen er utbedret, uttaler Indresøvde til Dinside.

Indresøvde bekrefter overfor Dinside at den aktuelle modellen med høyere feilrate, er Charge HR.

- De av våre kunder som opplever denne typen feil, får nytt produkt av oss. Det er bare å komme til nærmeste butikk og bytte det inn til et nytt, sier hun.

Dette har du krav på

Ifølge Ingeborg Flønes, direktør for Forbrukerservice i Forbrukerrådet, har de ikke statistikk på klager på Fitbit spesifikt, men hun sier at de har hatt klagesaker på Fitbit, som har gått på remmer.

SKAL VARE LENGER ENN TO ÅR: Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet sier at treningsarmbånd skal vare i mer enn to åt, og at du kan klage i fem år ifølge forbrukerkjøpsloven. Foto: Ole Walter Jacobsen/FORBRUKERRÅDET Vis mer

- Vi må kunne forvente at treningsarmbånd skal vare betydelig lengre enn to år, og da sier forbrukerkjøpsloven at vi kan klage i fem år. Husk at de seks første månedene har butikken et særlig ansvar for feil som oppstår. Mener de at den skyldes en brukerfeil, må de bevise det, sier Flønes til Dinside.

- Hvis en feil er butikkens ansvar, har du rett til ny klokke, eller at den blir reparert. Butikken har rett til å forsøke å reparere hver feil to ganger, og du skal kunne få pengene tilbake, dersom de ikke klarer det, sier hun videre.

Hun understreker at kunden som kjøper et produkt skal få vite alt som er viktig, og at all informasjon du får selvfølgelig skal stemme.

Dersom du får et nytt produkt, som i dette tilfellet et nytt aktivitetsarmbånd, forlenges reklamasjonstiden.

- Når du får en ny vare, forlenges reklamasjonstiden. Den begynner på nytt, men har en rimelig varighet i forhold til levetiden slik at du ikke kan forvente fulle fem år. Her har Forbrukerrådet forsøkt å få en prinsippdom, men høyesterett har ikke gitt en endelig definisjon. Det samme vil gjelde feilen du har fått reparert, sier Flønes til Dinside.

Fitbit sier de ikke kjenner igjen problemene

Dinside har forsøkt å komme i kontakt med Fitbit via deres norske pressekontor, for å få kommentarer til påstandene om kvalitetsproblemene. Etter en ukes purring har vi fått følgende kommentarer på våre spørsmål:

Fitbits pressekontor i Norge understreker overfor Dinside at svarene kommer fra Fitbits hovedkontor, men at det ikke er noen spesifikk person som kan siteres.

- Det er mange som klager på at reimen går i oppløsning, at det blir bobler i plasten og at klokken detter fra hverandre, og det er også noen som klager på problemer med oppdatering og dugg på innsiden av klokka. Er Fitbit kjent med disse problemene?

- Denne beskrivelsen er ikke typisk for de titalls millionene som bruker og får glede av produktene, over hele verden hver eneste dag. Fitbit-målerne er vannavstøtende, men for å best bevare enheten din anbefaler vi at du skyller båndet med vann uten bruk av såpe, hånddesinfisering, våtservietter eller rengjøringsmidler. Unngå eksponering for kjemikalier som solkrem, alkohol, etcetera, uttaler Fitbit i en e-postkommentar til Dinside.

På spørsmål om hva man kan gjøre om man opplever problemer med produktene, sier Fitbit til Dinside at man må kontakte support-tjenesten hos Fitbit eller forhandleren, og at man da skal få et nytt produkt.

- Gjøres det noe for å utbedre problemene? Eller får man bare en ny klokke med de samme problemene, om man får en ny?

- Kvaliteten på Fitbits produkter samt helsen og sikkerheten for våre kunder, er vår øverste prioritering. Vi gjennomfører omfattende testing og rådfører oss med de beste bransjeekspertene for å utvikle strenge standarder, slik at brukerne trygt kan ha på seg og få glede av våre produkter, svarer Fitbit.