<strong>BILLIG BEIST: </strong>OnePlus One har spesifikasjoner på lik linje med toppmodellene, men koster halvparten. Foto: ONEPLUS
BILLIG BEIST: OnePlus One har spesifikasjoner på lik linje med toppmodellene, men koster halvparten. Foto: ONEPLUSVis mer

Kuttisme på kinesisk

Den er billig. Den er fullspekket. Den er hypet. Men vil folk ha OnePlus One?

Dagens slipp av den kinesiskproduserte smarttelefonen One, fra produsenten OnePlus, må være en av mobilbransjens mer forhåndshypede produktlanseringer de senere åra.

Dette er telefonen «alle» snakker om, produktet som skal «revolusjonere» mobilmarkedet med tekniske spesifikasjoner i toppklassen og lekkert design til en dramatisk mye lavere pris enn konkurrentene.

At man foreløpig ikke kan kjøpe telefonen uten en invitasjon, skal samtidig bidra til en følelse av eksklusivitet.

Det er med andre ord all mulig grunn til å være skeptisk.

På jakt etter ny mobil? Her er alle DinSides mobiltester!

Jan Omdahl har kommentert teknologi i Dagbladet siden 2006. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet Vis mer


Hvor sterk er lojaliteten?

Men, på den annen side - hvorfor ikke? Mens et flertall av iPhone-brukerne trolig vil være lojale mot «sin» telefon, kan man neppe forvente samme lojalitet fra Android-brukere med en Nexus eller Galaxy.

I Android-markedet handler det mindre om merkevare, prestisje og luksus, og mer om ytelse, skjermstørrelse og pris. Lojaliteten til selve det fysiske produktet og dets signalverdier er rett og slett ikke like sterk som blant iPhone-brukere.

Det er enkel forbrukerpsykologi: Ingenting ved plastskallet til en Samsung-telefon inspirerer til denne typen merkevarelojalitet.

Mye telefon for pengene

Da er det lett å la seg friste av så mye telefon, for drøye 2500 kroner med maksimal lagringsplass, og enda rimeligere om man velger 16 GB-utgaven.

At OnePlus bare tar drøye 300 kroner ekstra for 64 GB kontra 16 GB interminnne, mens Apple tar omlag 2000, sier også litt om avansen Apple beregner seg.

One er dessuten ganske lekker, for dem som bryr seg om slikt.

Materiale- og byggekvalitet, og den å-så-viktige «håndfølelsen» får vi komme tilbake til når den blir tilgjengelig for test, men One ser ikke ut som noen typisk billigtelefon. Linjene er slanke og elegante, og utskiftbare bakpaneler i ulike typer imitert treverk, denim, etc. gir en viss mulighet for personalisering.

Designet er visstnok gjort av Oppo, den forrige arbeidsgiveren til selskapets toppsjef Pete Lau. I Norge er Oppo mest kjent for Blu-ray/multispillere i toppklassen, men selskapet står også bak smarttelefoner som Find5.

OnePlus One

Lar du deg friste av en kinesisk toppmodell til 2500 kroner? (Avsluttet)
Kanskje, hvis den får gode tester.(61%)
Selvsagt! Dette blir min neste telefon.(30%)
Neppe, jeg holder meg til mer kjente merkevarer.(9%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


En kinesisk Steve Jobs

Det er et ganske vestlig preg over markedsføringskampanjen bak One, men etter hva jeg kjenner til, er det et helkinesisk produkt.

I et ikke spesielt kritisk intervju fra Engadget presenteres grunnlegger Pete Lau som en slags kinesisk Steve Jobs; en kontrollfrik av en gründertype, med hissig temperament og ekstreme kvalitetskrav. Lau mener det er begrenset hvor langt man kommer med smart markedsføring:

- Du kan bruke alle slags markedsføringtaktikk, men når du lager et produkt, må du ta brukernes faktiske behov i betraktning, sier han.

Jo, da. Men at man kan komme et godt stykke med smart markedsføring, viser dagens lansering. Resten er opp til forbrukerne.

På jakt etter ny mobil? Her er alle DinSides mobiltester!