Komplett.no er foreløpig ganske alene blant forhandlere av data/elektronikk som har utviklet egen løsning for mobilhandel. Foto: Bjørn Eirik Loftås
Komplett.no er foreløpig ganske alene blant forhandlere av data/elektronikk som har utviklet egen løsning for mobilhandel. Foto: Bjørn Eirik LoftåsVis mer

Komplett.no i mobilversjon

Sosiale nettverk sentral i utviklingsprosessen.

At flere og flere bruker mobilen når de surfer på nettet, er noe nettbutikken Komplett.no virkelig har fått erfare det siste året.

- Antall besøk fra smartmobiler har økt kraftig, forteller Anton Hagberg, administrerende direktør for Komplett.no, til DinSide Data.

Derfor startet selskapet for en tid tilbake arbeidet med å utvikle en egen mobilversjon av nettbutikken, optimalisert for handel fra smartmobiler med berøringsfølsom skjerm. Nå er den ute i betafase, og Komplett rakk dermed å bli en av de aller første norske forhandlerne av data- og elektronikkprodukter med egen mobilversjon av nettbutikken. Fra før er også svenske Dustin Home inne på det norske markedet med egne mobilhandelsløsning

- For oss er det viktig at kundene får en god opplevelse, uansett hvilken maskin de benytter når de besøker oss, fortsetter Hagberg.

Begrenset betaversjon

Foreløpig er funksjonaliteten begrenset, men alle produktene er søkbare, og mulig å kjøpe via postoppkrav. Vis mer


- Selv om det fungerer fint å handle på betaversjonen har den noen begrensninger, men den utvikles fortløpende og skal til slutt by på de samme mulighetene som i desktoputgaven. Vi gjør kun de tilpasninger som gir best løsning for mobilenettlesere, sier Hagberg.

I skrivende stund finner du oversikt over tilbud, og kan søke opp produkter fra hele sortimentet. Og skal du kjøpe, er eneste betalingsmulighet vanlig postoppkrav fra Posten. Men her skal det komme flere alternativer ganske snart, lover Hagberg.

En funksjon som rulles ut i mobilversjonen nå, er muligheten til å legge til produkter i favorittliste.

- Tanken er at man kan huke av for produkter som man for eksempel har lest om på DinSide, og hente dem fram igjen senere når man eventuelt er klar for å handle, sier Hagberg, og legger til at denne funksjonen foreløpig er unik for mobilversjonen. Den skal imidlertid på plass i desktop-versjonen også, ifølge Hagberg.

Twitter og Facebook sentrale i utviklingen

Anton Hagberg og Komplett opplever voldsom økning i antall besøk fra smartmobiler. Foto: Komplett.no Vis mer


Gjennom hele utviklingsfasen bruker Komplett sosiale medier aktivt, og gjennom Facebook og Twitter kommuniserer de med kunder for å kartlegge hvilke funksjoner som bør prioriteres å få på plass.

- Man kan godt si at det er kundene som bestemmer hva som skal komme, og driver utviklingen framover, sier Hagberg og legger til at de nå prioriterer å få på plass pakkesporing, utvidet produktinformasjon, produktnavigering og kundeanmeldelser - alt etter innspill fra friends og followers på Facebook og Twitter.

Har stor tro på mobilhandel

Når utviklingen av butikken er ferdig, vil kundene automatisk bli rutet til "riktig" utgave av butikken når de besøker komplett.no. Hagberg vil ikke røpe når det vil skje, men hevder at dagen ikke er langt unna.

- Vi vil komme dit så fort vi kan, fordi besøkene fra mobiler allerede er stort.

På spørsmål fra DinSide om hvilke forventninger han har til handel fra mobiltelefoner i tiden framover, er Hagberg krystallklar:

- Vi er ikke i tvil om at vi vil se en en markant økning i handel fra smarttelefoner, men også nettbrett, de neste to årene. Derfor jobber vi også med en nettbrett-vennlig utgave av butikken, og den skal være mer enn en oppskalert mobilversjon, avslutter han.

Nysgjerrige finner mobilutgaven på adressen m.komplett.no.