FORBRUKERRÅDET MENER AKTIVITETSARMBÅND BRYTER LOVEN: Fitbit Charge HR er et av aktivitetsarmbåndene som Forbrukerrådet mener bryter norsk og europeisk forbruker- og personlovgivning. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
FORBRUKERRÅDET MENER AKTIVITETSARMBÅND BRYTER LOVEN: Fitbit Charge HR er et av aktivitetsarmbåndene som Forbrukerrådet mener bryter norsk og europeisk forbruker- og personlovgivning. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Fitbit Charge HR, Mio Fuse, Garmin VivoSmart HR og Jawbone UP3

Klager inn aktivitets­armbånd for brudd på norsk lov

- Bryter norsk og europeisk forbruker- og personvernlovgivning.

Forbrukerrådet har studert brukervilkår og personvernerklæringene til fire populære aktivitetsarmbånd: Fitbit Charge HR, Mio Fuse, Garmin VivoSmart HR og Jawbone UP3.

De konkluderer med at vi sier fra oss grunnleggende forbruker- og personvernrettigheter når vi bruker disse aktivitets- og treningsarmbåndene.

Nå klager Forbrukerrådet inn alle fire aktører; Fitbit, Garmin, Jawbone og Mio, til Datatilsynet og Forbrukerombudet, for brudd på norsk og europeisk forbruker- og personvernlovgivning.

ØNSKER SKJERPING: Finn Myrstad i Forbrukerrådet sier til Dinside at de ønsker at selskapene skjerper seg og endrer den kritikkverdige praksisen. Foto: Ole Walter Jacobsen Vis mer

- Vi skal kunne forvente at grunnleggende forbruker- og personvern er ivaretatt når vi tar i bruk digitale tjenester og produkter. Dessverre er dette sjeldent tilfelle, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet til Dinside.

- Ønsker at de skjerper seg

Forbrukerrådet har studert brukervilkårene og personvernerklæringene for disse fore aktivitetsarmbåndene grundig, og har også utarbeidet en rapport som du kan lese hos forbrukerrådet på nett.

Myrstad uttaler at slike armbånd kan være nyttige verktøy for å motivere til aktivitet, men sier videre at problemet med mange er at vi gir fra oss personlig informasjon om egen helse, aktivitetsnivå og hvor vi befinner oss til forskjellige tider - og dette under uklare vilkår.

– Vi frykter at informasjonen kan bli benyttet til direkte markedsføring og prisdiskriminering, samtidig som grunnleggende personvern krenkes, sier Myrstad.

Forbrukerrådet klager nå inn de fire produsentene til Datatilsynet og Forbrukerombudet for brudd på personvernlovgivningen og markedsføringsloven.

- Først og fremst ønsker vi at produsentene skjerper seg. Samtidig er dette en problemstilling som gjelder stadig flere av produktene og tjenestene som kobles på nett, sier han til Dinside.

Alle får stryk

I rapporten har Forbrukerrådet vurdert appene for mange kriterier, og gitt dem godkjent eller stryk.

De har likevel ikke kåret en vinner eller en taper, da ingen får godkjent!

- Vi har ikke kåret noen vinner eller versting, men ingen av armbåndene får godkjent av Forbrukerrådet i denne gjennomgangen, sier Myrstad til Dinside.

Armbåndene svikter på en rekke punkter:

- Det er mye å sette fingeren på, ikke minst at flere av armbåndene tar seg retten å endre vilkårene uten å varsle deg, at data deles med ukjente tredjeparter og at dataene dine ikke blir slettet når du kobler deg av, hevder Myrstad.

Forbrukerrådet har sendt klagebrev både til Datatilsynet og til Forbrukerombudet, hvor de klager på avtalene for bruk av Fitbit Charge HR, Mio Fuse, Garmin VivoSmart HR og Jawbone UP3.

Dette sier Fitbit

Dinside har forsøkt å få kommentar fra alle selskapene som Forbrukerrådet har klaget på. Alle selskapene skal ifølge Forbrukerrådet være kjent med resultatene, men når Dinside kontakter Mio har de ikke hørt om rapporten.

Vi har fått følgende kommentar fra Fitbit via deres norske PR-byrå:

- Vi deler Forbrukerrådets forpliktelser til å beskytte forbrukernes personvern og vi ser fram til å jobbe med dem for å fortsette å være sikre på at en sterk personvernpraksis er på plass.

- Fitbit er forpliktet til å beskytte personvernet og våre kunders brukerdata og tilliten til våre kunder er viktig. Det har alltid vært vår policy å ikke selge brukerdata; vi har aldri solgt personopplysninger, og vi deler ikke personopplysninger - med mindre brukeren spesifikt ber oss til å gjøre det, eller under de begrensede unntakene som er beskrevet i våre retningslinjer for personvern. Videre prøver Fitbit å holde et klart, ikke-juridisk språk i våre retningslinjer, slik at brukerne forstår hva slags data vi samler inn og hvordan vi bruker den, og vi ser hele tiden etter måter å forbedre våre skriftlige retningslinjer.

- Vi ønsket også å understreke at Fitbit leverte sin egenmelding i tilslutning til den nye Privacy Shield Framework 29. september 2016. Fitbits raske adopsjon av de nye Privacy Shield forskriftene bekrefter vår pågående forpliktelse til datasikkerhet for våre kunder, uttaler Fitbit til Dinside.

Stryk også til treningsapper

Tidligere i år gjorde Forbrukerrådet en liknende undersøkelse av brukervilkårene i noen kjente og mye brukte treningsapper, blant annet Endomondo, Strava og Run Keeper.

Da fikk alle treningsappene stryk.

STRYK TIL TRENINGSAPPER: Run Keeper og andre treningsapper fikk også stryk av Forbrukerrådet - men mange har fikset mye, ifølge Myrstad i Forbrukerrådet. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Der fant de blant annet at appene benyttet brukerdata i reklameøyemed, kunne lagre brukerdata etter at kontoen var avsluttet, og at de kunne spore deg når appen ikke var i bruk. I ettertid har flere av appene endret, eller varslet at de vil endre, brukervilkårene.

– Det er fortsatt langt frem til vi kan si oss fornøyde, men vi håper at Appfail-kampanjen kan være til inspirasjon for armbåndsprodusentene. Vi er overbevist om at selskaper som respekterer brukernes forbruker- og personvernrettigheter vil ha et konkurransefortrinn i dette markedet, sier Finn Myrstad.

Les mer:

Samleside: Her finner du alle tester av aktivitetsarmbånd

Treningsapper får stryk i personverntest

Ni tips: Tenk på dette når du skal velge treningsapp

Test av treningsapper: Her er den beste appen for løping og trening