Vis mer

iPhone-glassmesteren

Det kommer til å skje, det er bare spørsmål om tid...

Når du bruker en gjenstand mye øker også sjansene for at det skjer et eller annet med denne gjenstanden. Når gjenstanden det er snakk om er en iPhone viser både rapporter, statistikker, egne observasjoner og ikke minst egne erfaringer at en iPhone flyttes fra lomme til hånd og tilbake mange ganger oftere enn noen annen telefon. Dette er fordi en iPhone gjerne brukes til langt mer og langt oftere enn selv de mest avanserte "smart"-telefoner fra andre produsenter.

Grunnen til dette er selvfølgelig at den er allsidig, behagelig og intuitiv i bruk. Men det har sin bakside.

Skjøre saker?

Betjeningen med den berøringsfølsomme overflaten på glassplaten er helt ubesværet, her er det ikke snakk om å trykke. Overflaten fungerer som en kondensator som endrer ladning når den påvirkes av ledningsevnen fra fingeren, så det er ingen anstrengelser inne i bildet.

Men platen er altså av glass.

Glass kan som kjent knuse, og det som kan skje vil skje før eller senere.

Vi har mistet vår iPhone mange ganger; på gulv av forskjellige materialer, og på bakken både på asfalt og gress.

Det har blitt noen skrammer, men det tok et år før disse ufrivillige øvelsene virkelig ga resultater. Den første skjedde rett før sommeren da vi støtte borti et eller annet med skulderen slik at iPhonen føyk et par meter bortover gaten. Det ble ingen synlige skader, men vi oppdaget etter hvert at WLAN bare fungerte når vi var i umiddelbar nærhet av en sender.

Vi har tidligere hatt svært dårlige erfaringer med Apple/Netcom/Moobi og feil på en annen iPhone i familien. En løs glassplate tok en måned å fikse, inkludert surr med utsending av erstatningstelefon hvor ingen visste hvor erstatningstelefonen befant seg. Vi måtte til slutt henvende oss til toppledelsen for å få fortgang i sakene. Derfor foretrakk vi å leve med nesten ubrukelig WLAN inntil videre. Alt annet fungerte utmerket.

Men for kort tid siden mistet vi telefonen på singelen hjemme. Da falt den forkjært og det ble store sprekker i glasset.

Vis mer


Men den virket fremdeles.

Heldigvis skjedde dette samme dag som vi mottok vår nye 3GS, så det ble ikke opplevd som noen krise.

Men etter et par dager bestemte vi oss for at noe måtte gjøres.

Til glassmesteren

Vi har tidligere skrevet om reparasjoner av iPhone, og en av de frittstående reparatørene - dr. iPod - holder til sentralt i Oslo, bare en liten spasertur fra redaksjonen.

Vis mer


Vi oppsøkte doktoren på hans lille verksted, viste fram telefonen og fortalte om problemene med WLAN og vår mistanke om at fallet hadde slått løs en intern kontaktforbindelse mellom kort og antenne. Vi har opplevd noe lignende med en Archos mediespiller som falt på gulvet under en flytur til USA og tilsynelatende døde. Vi åpnet den etter at vi kom tilbake, da viste det seg at kontakten til skjermen bare var slått løs etter fallet.

Fra Moobi får man tilsendt en frankert posekonvolutt og må selv sørge for en imaginær stor tube med tålmodighet. Hos dr. iPod fikk vi utdelt en posekonvolutt av doktoren selv, med kulepenn for påskriving av navn og nummer. Reparasjonen ble lovet ferdig neste dag siden vi møtte opp på slutten av dagen. Hadde vi kommet tidlig på dagen kunne den ha blitt ordnet samme dag.

Prisen var fast, 1000 kroner for å skifte glass. WLAN var usikkert, men hvis det ikke var mulig å fikse skulle det heller ikke koste noe.

Dagen etter mottok vi som avtalt en SMS om at glasset var skiftet og WLAN fikset. Det viste seg at vår mistanke stemte, det var bare en antennekontakt som hadde løsnet. Det kostet ikke noe ekstra å fikse siden jobben med å åpne og demontere telefonen allerede var betalt for i og med skifte av glass.

Alt i alt en ganske annen erfaring enn via de "offisielle" iPhone-kanaler

Vis mer


Stor pågang

Vi spurte doktoren om hvilke problemer som var de vanligste. Svaret var knuste glass og andre selvpåførte skader. Disse dekkes normalt ikke av garanti eller forsikring, eller så er egenandelen såpass høy at det er uaktuelt å gå gjennom hele kverna med garantireparasjon.

Utover dette er det få andre tekniske feil som dukker opp på iPhone og som kan repareres med tilgjengelig reservedeler. Slike feil vil derfor falle innunder garantiordningene.

Dr. ipod reparerer også andre enheter, sjekk www.dripod.no

Vær klar over at han på grunn av kapasitetshensyn bare tar imot apparater over disk, og at det ikke er mulig å sende defekte apparater til reparasjon i posten. Bor du et annet sted i landet heller sende telefonen eller iPoden til en du kjenner i Oslo som kan levere og hente for deg.

Alternativt kan du sende reparasjoner til andre verksteder, som epleservice, emcom eller Tekniker24