<B>SJEKK FORSKJELLENE</B>: Mens Twitter-appen i utgangspunktet kun opptar 4 MB av plassen på Windows Phone, beslaglegger den 23 ganger mer plass på iPhone. Foto: Dinside
SJEKK FORSKJELLENE: Mens Twitter-appen i utgangspunktet kun opptar 4 MB av plassen på Windows Phone, beslaglegger den 23 ganger mer plass på iPhone. Foto: DinsideVis mer

iPhone-apper sluker lagringsplass

Vi plukket ut 15 populære apper til de tre rådende mobilplattformene. Se de store forskjellene.

Mange mobiltelefoner har begrenset lagringsplass, og er du ordentlig uheldig oppdager du det for sent og på helt feil tidspunkt. Spesielt uheldig er dette på mobiler som du ikke kan utstyre med minnekort, for eksempel Google Nexus og Apple iPhone.

Ekstreme forskjeller

I tillegg viser våre undersøkelser at Apples iPhone blir fylt opp raskere enn om du har en mobil basert på Android eller Windows Phone, og det selv om lagringsplassen i utgangspunktet er like stor.

Årsaken er at apper viser seg å beslaglegge vesentlig mer plass på iPhone, enn på de andre to plattformene.

Dette er dermed nok en grunn til å unngå den billigste iPhonen.

Aller størst er forskjellen mellom iPhone og Windows Phone, og Twitter-appen er et godt eksempel:

  • På iPhone beslaglegger denne enkle appen i utgangspunktet (før caching av data) 95,2 MB. På Windows Phone - 4 MB.
  • Hva så med Facebook? På iPhone tar den opp 89,2 MB, mens Windows Phone nøyer seg med 11 MB.

Windows Phone er mest effektiv

I tabellen under har samlet et knippe av de mest populære appene som eksisterer på alle tre plattformer. Nederst i hver kolonne ser du hvor mange MB appene beslaglegger totalt på hver plattform.

Vis mer

Som du ser er forskjellen mellom de tre plattformene svært store:

Historikk og kompatibilitet

Noe av årsaken kan være at app-versjonene for iOS og Android er mer komplekse enn for Windows Phone, fordi de har eksistert lenger, men det er bare en liten del av forklaringen.

- Hvor stor plass en app tar opp er i stor grad påvirket av mengden grafiske ressurser som er nødvendig, i tillegg til appens historikk, sier senior mobilutvikler Leif Yndestad i digitalbyrået Norse Digital.

- iOS var tidlig ute med mulighet for app-utvikling som gjør at appene har vært gjennom flere forbedringstrinn med hensyn til kode og funksjonalitet. Dette gjør at appene inneholder mye historisk kode, sier han.

Leif Yndestad er senior mobilutvikler i Norse Digital. Vis mer


- Dessuten skal appene fungere på flere generasjoner prosessorer og grafikkprosessorer, og ofte på både iPhone og iPad. Det betyr at mange flere ressurser bygges inn i pakken. Appen tar derfor stor plass på brukerens telefon, hvor store deler av plassen brukes av ressurser som enheten faktisk ikke benytter seg av.

Han får støtte av Christian H. Sivertsen, som står bak app-huset Adept Mobile.

- Man må faktisk ha spesifikk kode opp mot de forskjellige prosessorgenerasjonene, i tilfelle appen kjører på en generasjon som ikke støtter funksjon XYZ, men som en nyere prosessor gjør, sier Sivertsen til Dinside.

- Hvordan løses dette på Windows Phone og Android?

- Android og Windows Phone har lært av utviklingsløp fra iOS og har derfor per dags dato en mer effektiv måte å utvikle apper på. Windows Phone gjenkjenner for eksempel skjerm og pikseltetthet og vil derfor kun laste ned ressurser som tilhører din telefon. I tillegg har de god støtte for vektorgrafikk. Det betyr at kun én versjon av en bilderessurs er nødvendig for alle størrelser og mobilenheter. Dessuten har de populære appene vært gjennom færre utviklingstrinn enn for iOS og Android, noe som betyr mindre historisk kode, og dermed mindre størrelse, sier Yndestad.

- Android løser utvikling av apper på en annen måte. Utviklere kan gjøre tilgjengelig flere versjoner av samme app på Google Play. Disse ulike versjonene kan være optimalisert for spesifikke enheter, og ikke bruke ulike varianter av samme ressurs. På den måten laster du ned den appen som er optimalisert for din mobil. De ulike versjonene av appen vil fortsatt ligge under samme Google Play App, og systemet vil gjenkjenne appen som er best tilpasset din mobil. Også Android har begynt å støtte vektorgrafikk.

Bedring i sikte

Yndestad legger til at Apple er fullt klar over problematikken, og at iPhone-brukere snart skal kunne dra nytte av noe kalt App Thinning.

- Apple har allerede introdusert denne teknologien, som gjør at hver enkelt bruker kun laster ned de nødvendige ressursene. Når dette blir tatt i bruk av utviklerne, vil appene fra App Store ta langt mindre plass. Basert på en presentasjon av Apple fra forrige WWDC, ser vi en halvering av størrelser av iOS apper, avslutter han.

Les også:
Slik måler du avstander med mobilen
Flere ferske mobilsaker fra Dinside