De nye bruksvilkårene for Instagram har satt sinnene i kok hos brukere, men er de egentlig så ille som enkelte nettsteder skal ha det til? (Foto: <a href="http://www.flickr.com/photos/bootleggersson/7986950915/">Instagram.</a> av <a href="http://www.flickr.com/photos/bootleggersson/">Alfredo Mendez</a>, <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.en">CC-BY</a>)
De nye bruksvilkårene for Instagram har satt sinnene i kok hos brukere, men er de egentlig så ille som enkelte nettsteder skal ha det til? (Foto: Instagram. av Alfredo Mendez, CC-BY)Vis mer

– Instagram kan selge bildene dine

Og det visstnok uten at du får betalt. Men er det virkelig så ille som det høres ut?

Oppdatert 19. desember:
I et nytt blogginnlegg har Instagram nå svart på kritikken. De har ikke tenkt til å selge bildene dine – i tråd med våre antakelser i denne artikkelen.

Første april 2009 hadde vi en aprilspøk på DinSide om at Facebook åpnet bildebutikk. Spøken gikk på at de nå la ut alle bildene du hadde lastet opp for salg, og mange av våre lesere gikk fem på og slettet bilder – noen til og med hele kontoen sin.

Det kom et par sinte e-poster da vi avslørte at det var en aprilspøk, for å si det sånn.

For et halvt år siden kjøpte Facebook Instagram for én milliard dollar. 16. januar neste år kan det synes som om de gjør med Instagram hva vi spøkte om for tre år siden: 

Alle Instagram-bilder som er lastet opp kan nå selges til tredjeparter, uten hverken samtykke fra eller vederlag til fotografen.

Legg merke til uthevelsen av kan, for vi stiller oss spørrende til om det virkelig er slik flere norske og utenlandske nettsteder skriver – at Instagram over natten blir verdens største bildebyrå?

Både VG (venstre) og Aftenposten (høyre) har i dag saker om at Instagram nå kan selge bildene dine. Vis mer


«I forbindelse med sponset innhold»

Det mye omtalte punkt to i det nye rettighetsavsnittet («Rights») lyder som følger:

2. Some or all of the Service may be supported by advertising revenue. To help us deliver interesting paid or sponsored content or promotions, you agree that a business or other entity may pay us to display your username, likeness, photos (along with any associated metadata), and/or actions you take, in connection with paid or sponsored content or promotions [vår uthevelse], without any compensation to you. (…)

Eller oversatt:

2. Deler eller hele tjenesten kan bli finansiert av annonser. For å hjelpe oss å levere interessant betalt/sponset innhold og kampanjer, samtykker du at et selskap eller andre kan betale oss for å vise ditt brukernavn, profilbilde, bilder (med tilhørende metadata) og/eller handlinger du foretar deg i forbindelse med betalt/sponset innhold eller kampanjer [vår uthevelse], uten at du kompenseres for det. (…)

Slik vi tolker denne formuleringen, handler ikke dette om at Instagram kan selge bildene dine til tredjeparter slik at de kan brukes fritt. Tar du derimot et bilde av en saftig hamburger på TGI Friday's, kan TGI Friday's betale Instagram for at den lekre hamburgeren du tok bilde av vises for flere Instagram-brukere enn de som følger deg. Litt på samme måte som at du nå har blitt en reklameplakat på Facebook.

Du har fortsatt kontrollen

I en bloggpost fra Instagram, understreker selskapet også at ingenting er forandret med ditt eierskap til bildene og hvem som kan se dem. Det betyr med andre ord at du selv kan velge å gjøre bildene dine private, slik at kun de som følger deg får se dem, og at disse bildene da implisitt ikke kan brukes i forbindelse med sponsing.

Dog skal det også sies at punkt én er endret. Slik lyder det nye:

1. Instagram does not claim ownership of any Content that you post on or through the Service. Instead, you hereby grant to Instagram a non-exclusive, fully paid and royalty-free, transferable, sub-licensable, worldwide license to use the Content that you post on or through the Service, except that you can control who can view certain of your Content and activities on the Service as described in the Service's Privacy Policy.

Oversatt:

1. Instagram påberoper seg ikke eierskap til innholdet du bidrar med til tjenesten. I stedet gir du Instagram en ikke-eksklusiv, fullt innbetalt og avgiftsfri, overførbar, underlisensierbar, verdensomfattende lisens til å bruke innholdet du poster via tjenesten, bortsett fra at du selv kan kontrollere hvem som kan se innholdet du poster på tjenesten, som beskrevet i personvernserklæringen.

Dette er også en ganske vanlig formulering for slike bildetjenester, der «overførbar» og «underlisensierbar» er nye ord i formuleringen. Blant annet trenger Instagram denne rettigheten for å vise bildene dine direkte på Facebook, eller for at bildene dine skal kunne brukes av tredjepartstjenester som benytter seg av Instagram sitt API.

Les også: Instagram-bildene på kjøleskapet?

Vi har dermed ingen grunn til å tro at Instagram har formulert seg slik for å kunne selge bildene dine ukritisk til tredjeparter.

Slik beskytter du bildene dine

Hvis du ikke vil at bildene dine skal kunne brukes i forbindelse med sponsing og kampanjer, kan du gjøre dem private slik at de bare kan sees av de som følger deg, og der du deretter må godkjenne hver enkelt som vil følge deg.

Det gjør du ved å gå inn på innstillingene (i appen) og «photo privacy», der du kan krysse av hvis du ikke vil at bildene dine skal være tilgjengelige for alle. Har du ikke gjort det, ligger de uansett åpent for alle på instagram.com/dittbrukernavn.

Les også: Nå er Instagram-bildene på nett

Fortsatt skeptisk? Da kan du bruke tjenesten Instaport for å laste ned alle bildene dine i en .zip-fil, og deretter slette enten noen av bildene, eller hele kontoen din. Bruker du den etter 16. januar, samtykker du automatisk til de nye bruksvilkårene.

Og husk: Hvis ikke du betaler for en tjeneste, er du ikke kunden. Du er produktet.

Det er viktig å ha i bakhodet i en tid der «alt» er gratis.

Relevante lenker:
Instagrams nye bruksvilkår
Instagrams nye personvernspolitikk