<b>FARGERIK:</b> Den nye Instagram-logoen er langt mer fargerik enn den gamle.  Foto: KIRSTI ØSTVANG
FARGERIK: Den nye Instagram-logoen er langt mer fargerik enn den gamle. Foto: KIRSTI ØSTVANGVis mer

Instagram får ny logo og design

Svart og hvitt brukergrensesnitt, regnbue-farget logo.

Den gode, gamle Instagram-logoen som ser ut som et gammel Polaroid-kamera er historie.

I går slapp Instagram en oppdatering til sin app for iOS og Android med både ny logo og helt nytt design.

Den gamle logoen, som ingen rynket på nesen over da Instagram ble lansert i 2010, har gått ut på dato for lenge siden, da resten av mobilverden har gått over til en flatere og renere design de siste årene.

LES OGSÅ: Slik bytter du ansikt i Snapchat

Uvant, men moderne?

I stedet for å være for det meste brunt, er det nå en slags regnbue-tone, eller solnedgang om du vil, med flate, hvite streker.

GAMMEL VS. NY: De to logoene har et vesentlig forskjellig uttrykk. Vis mer


Som med de fleste endringer i sosiale medier, har internett «gått bananas» over den nye logoen, ifølge Mashable. Kritikken har i hvert fall ikke latt vente på seg.









Vi synes selv det ble mye vanskeligere å finne Instagram-appen på hjemskjermen etter oppdateringen, men er det nok bare en vanesak. Om en uke er det hele sikkert glemt.

Sammenlignet med endringene til hvilken rekkefølge bilder vises frem i nyhetsstrømmen, er dette dessuten småtteri.

NESTEN BARE HVITT: Det nye brukergrensesnittet til Instagram er ganske så minimalistisk. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer

LES OGSÅ: 10 kjekke Instagram-triks

Bildene blir i fokus

FLYTTET VERKTØY: Tidligere var filtre og redigeringsverktøy i samme grensensnitt. Nå må du trykke Rediger for å få opp sistnevnte. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer

Selve appen har også fått en designoverhaling. Det gamle brukergrensesnittet med blått og svart/grått er byttet ut med et mer minimalistisk for det meste hvitt, men med svarte detaljer.

Også uvant, men det får (de mer fargerike) bildene til å stå mer ut.

Rent funksjonsmessig er det ingen store forandringer. Du navigerer, liker og kommenterer som før.

Når du skal poste et bilde, vil du imidlertid se at noen av verktøyene har endret plassering.

Filtre og redigeringsverktøy er tilgjengelig i hver sin fane nederst. Filtrene er valgt som standard, men så kan du trykke på Rediger om du ønsker å justere bilde, endre lysstyrke, legge på vignett og så videre.

Auto-justering av kontrasten (Lux-funksjonen) er nå alltid plassert helt øverst.

Instagrams øvrige apper, Layout, Boomerang og Hyperlapse, får også samme designendringer.

Se en liten promo-video fra Instagram under:

LES OGSÅ: Slik bytter du mellom flere Instagram-kontoer