<B>BARE EN ILLUSTRASJON:</B> Jada, vi vet at dette ikke er nye iPhone 3GS, men siden ingen vi traff var villig til å knuse displayet på sin mobil, måtte vi ta til takke med dette.
BARE EN ILLUSTRASJON: Jada, vi vet at dette ikke er nye iPhone 3GS, men siden ingen vi traff var villig til å knuse displayet på sin mobil, måtte vi ta til takke med dette.Vis mer

Ikke helt etter planen (antakelig)

Den norske lanseringen av Apples ferskeste iPhone gikk rett på trynet.

KOMMENTAR: Det er en kjent sak at store annonsekampanjer kan få svake sjeler til å gjøre ting de ikke egentlig hadde tenkt å gjøre, og det er blant annet derfor jeg har en kjeller full av hestesko. Jeg har ikke hest, men de var på tilbud, og skoene fantes i butikken. Jeg ville vært en idiot om jeg ikke gjorde noe.

La oss derimot si at noen pøser på med annonsekampanjer for et produkt som det har blitt skrevet om i månedsvis, men som blir utsolgt etter en halvtime fordi alle angivelig bare ha akkurat dette produktet? Vil du bli enda mer fristet?

Vil forfengeligheten din ta overhånd, slik at også du ender opp med hestesko i kjelleren fordi naboen gjorde det samme?

Planlagt feilgrep?

Det er fristende å stille akkurat det spørsmålet etter Apples mislykkede lansering av iPhone 3GS i Norge. Det vil si, den må nok kunne karakteriseres som vellykket sett i forhold til mediedekningen, Apple har stort sett pressekorpsets fulle oppmerksomhet når de lanserer nye produkter.

«I etterkant er det lett å se at ryktet burde vært sant»

Men noen av oss spiller tuba i dette pressekorpset, og vi spiller surt. For er du en ussel kunde som forsøker noe så banalt som å kjøpe iPhone 3GS stiller saken seg litt anderledes.


Den forjettede mobiltelefonen ble lagt ut for salg i Norge 31. juli, noen uker etter at den ble tilgjengelig i store land som USA, England og Tyskland. Det gikk en kort stund rykter om at forsendelsen av Apple-mobiler som ville nå Telenors og Netcoms lager var så beskjeden at lanseringen ville bli utsatt. I etterkant er det lett å se at det ryktet burde vært sant.

For lanseringen gikk sin gang den 31. juli, med nettsider på sammenbruddets rand både hos Telenor og Netcom.

Et sted mellom en halvtime og en time seinere dukket de første UTSOLGT-beskjedene opp. Så har salget vært astronomisk? Har femti tusen nordmenn fått telefonene sine i et kort, intenst, og heftig kjøpsøyeblikk?

Beskjedent førsteopplag?

I SITT ESS: Slik ser ofte Apple-sjef Steve Jobs ut når han presenterer nye Apple-produkter. Foto: Apple Vis mer

Nei, det er det ingenting som tyder på. Sjekker en diverse iPhone-forum vil en se at det finnes flere personer som fikk lagt inn bestilling den 31. juli, men som fortsatt ikke har mottatt varen de bestilte. Det tyder med andre ord på at mengden mobiler som nådde norske butikker (og nettbutikkene til Telenor og Netcom) var svært beskjeden, ikke at etterspørselen var overveldende stor.


Vi har vært i kontakt med forhandlere som sier at de mottok et svært beskjedent antall telefoner, og mange av dem forholder seg fortsatt til ventelister. Det betyr at de små dryppene med nye telefoner som kommer inn i butikken, raskt forsvinner ut igjen til personer som står på lista.

Enda grellere blir det når både Telenor og Netcom på lanseringsdagen satte i gang gigantiske reklamekampanjer for Apples hittil ferskeste iPhone. Det ville vært en naturlig ting å gjøre hvis du faktisk hadde et produkt å selge. Hos Telenor kan du riktignok forhåndsbestille iPhone 3GS, med en fortsatt ubekreftet leveringsdato på 15. september. Hos Netcom har du ikke den muligheten.

Så når Netcom skrev "Vi har den" i en helsides annonse i Dagens Næringsliv uka etter lansering, var beskjeden du fikk på netcom.no "utsolgt - ubekreftet leveringsdato".

En gang til: Norge er et lite land

«Kanskje noen kunne snakket skikkelig sammen?»

Det tunge reklametrykket kan tyde på at både Netcom og Telenor enten har blitt holdt i mørke om hvor mange eksemplar av iPhone 3GS de kom til å få, eller så visste de godt hva de fikk, men valgte å kjøre kampanjene sine likevel. Slikt skal visst bidra til å holde poteten varm, uavhengig av om varen er å få kjøpt eller ikke.


Apple har blant annet slitt med å fylle etterspørselen i USA, og sluser helt sikkert mobilene sine til de største markedene. Norge er, for å si det forsiktig, ikke et stort marked, og det er derfor overveiende sannsynlig at det er det første scenariet som er riktig.

Kanskje kunne noen snakket skikkelig sammen, slik kjærester gjør når forholdet ikke er helt som det skal? Kanskje kunne Apple gitt et hint til Telenor og Netcom om at de første forsendelsene ikke vil være i nærheten av å dekke etterspørselen, slik at Telenor og Netcom slapp å svi av millioner av kroner på markedsføring av et produkt som ikke er finnes i salgskanalene?

Apple har hovedansvaret

Kapitalismen tillater som kjent ikke humor på pubertalt nivå mellom forretningspartnere, fordi det alltid innebærer en risiko for at den ene parten blir fornærmet. Tenk likevel så befriende det ville vært hvis Telenor eller Netcom limte inn et bilde av Apples øverstkommanderende, Steve Jobs, i annonsene, og tegnet på en tullebart og et råttent eple i venstrehånda. Legg til et par piler mot ansiktet, og en tekst som sa "Det er hans skyld!".

Det et språk kundene ville forstått.

"KORT TID": Netcom lover at nye iPhone-sendinger snart er på vei, men hvor snart er egentlig "snart"? Vis mer

Nå er det nemlig Telenor og Netcom som får nesten all pepper'n fra misfornøyde kunder. Det er jo på en måte forståelig når du flere steder kan se store reklameplakater for et produkt de ikke kan selge deg, og når du ringer for å høre hva som skjer er svaret ofte variasjoner over refrenget "vi vet ikke hva som skjer".


Gjennomføringen av nettsalget har heller ikke vært imponerende. Netcoms hjemmesider tålte ikke presset verken på lanseringsdagen eller da selskapet fikk inn en ny miniladning uka etter, og Telenor slet tidvis også med nettproblemer. Sistnevnte oppga dessuten en ubekreftet leveringsdato på "28. august", som så ble flyttet til "ubekreftet 15. september", som så ble til "bekreftet 15. september" på enkelte modeller, før det igjen ble justert tilbake til "ubekreftet 15. september".

Netcom har siden midten av forrige uke hatt en plakat på hjemmesida som sier at iPhone er midlertidig utsolgt, men at de venter inn "nye på lager innen kort tid". Er halvannnen uke "kort tid"?

Det kan se slik ut.

Utsettelse

Det Apple og de norske teleselskapene burde ha gjort var rett og slett å utsette lanseringen. Det er i så fall et initiativ som måtte ha kommet fra førstnevnte, ettersom de, forhåpentligvis, på ett eller annet tidspunkt hadde en idé om hvor mange containere med iPhone 3GS de kunne sendt til Norge.

Skuffelse er atskillig enklere å takle hvis en har konkrete fakta å forholde seg til. Kundene ville akseptert den nye lanseringsdatoen (1. september? 15. september?) med det karakteristiske, norske undertrykte sinnet, men neste dag var det meste glemt.

For ingen liker å famle i blinde når de ber om en leveringsdato. Ingen liker å måtte tråle halve fylket etter el-butikker som kanskje har liggende en iPhone 3GS på bakrommet, og ingen liker følelsen av å ha blitt bittelitt lurt når de flere uker etter lansering fortsatt ikke har sett noe til telefonen.

Tanken om at all PR er god PR er muligens riktig inntil et visst punkt, men mobiler som HTC Hero og Samsung Omnia HD pustende i nakken har kanskje Apple nådd det punktet hvor PRen ikke lenger selger.

Den bare irriterer.