<B>NETTRADIO FOR DAB+:</B> De fleste nyere bilradioer har i dag Bluetooth. Dermed kan du streame nettradio fra mobilen din. Foto: RUNE NESHEIM
NETTRADIO FOR DAB+: De fleste nyere bilradioer har i dag Bluetooth. Dermed kan du streame nettradio fra mobilen din. Foto: RUNE NESHEIMVis mer

I bilen: Fungerer nettradio like bra som DAB+?

Dette mener bransjen selv.

Norske bilister er frustrerte om dagen. Ikke bare på grunn av vinterens vær- og føreforhold, men også på grunn av at radioen ikke virker.

DAB+, som skal erstatte FM helt i løpet av neste år, forsvinner ofte i tunnelene. På noen veistrekninger er signalet helt borte.

Selv om DAB fungerer med langt lavere signalstyrke enn FM, oppfattes det ofte slik at FM fungerer bedre under dårlige forhold.

Og mange av våre lesere sverger til mobil og Bluetooth i stedet for DAB når de skal ha underholdning i bilen. Det koster ikke allverden heller. Har du 1GB dataabonnement, kan du for eksempel strømme radio i 33 timer i FM-kvalitet, viser våre egne målinger.

Men er mobilsignalet bedre eller dårligere enn DAB rent radiomessig? Vi forhørte oss med ekspertise på begge sider.

TEST: DAB-antenner for bilen

Tunnel-problemet

Mange tunneler har fortsatt bare GSM-dekning. Det vil i praksis si at du bare kan prate og sende tekstmeldinger - dataoverføring går så tregt at radiolytting eller Spotify er uaktuelt.

FALLER UT: Tuneller skaper ofte trøbbel for radiolytting i bilen. Foto: INGER MARIE GRINI/SCANPIX NTB Vis mer


Likevel har radiolytting via 4G en stor fordel. Data samler seg opp i mobiltelefonens minne, slik at man kan spille videre en god stund også uten signal (såkalt bufring).

- Nettradiostrømmene til for eksempel NRK bruker 128 kb/s til 192 kb/s per bruker, noe som er uproblematisk å håndtere i 4G- og 3G-nettene, men ikke i 2G-nettet. Dersom appen bufrer mye, kan man klare seg igjennom korte tuneller med 2G-dekning, ellers risikerer man brudd, skriver informasjonssjef Anders Krokan i Telenor til Dinside i en e-post.

DAB har ikke denne fordelen. Mens man med gode, gamle FM kunne få med seg litt av det som ble sagt på nyhetene med skurr og sus, kutter DAB tvert. I beste fall hører du en forstyrrende «boblelyd» før signalet forsvinner.

Svart boks: Denne kan løse DAB-problemet i bilen

Bygges ut i takt med sikkerheten

Mens utbyggingen av mobilnettet styres av kommersielle aktører som Telenor og Netcom, er det Statens vegvesen som står for utbyggingen av DAB-nettet i tunellene.

- Det bygges DAB i tunell gjennom hele 2016. Installasjonene gjøres av Vegvesenet i forbindelse med sikkerhetsarbeidet i tunellene. Utbyggingen følger derfor en annen utbyggingstakt enn det øvrige radionettet, skriver kommunikasjonssjef Mari Hagerup i Digitalradio Norge til Dinside i en e-post.

GÅR SIN GANG: DAB-nettet i tunellene skjer parallelt med utbedring av sikkerheten. Foto: RADIO.NO Vis mer


Vegvesenet lover å installere DAB-mottak i over 320 vegtuneller på landsbasis før FM-båndet slukker i januar 2017.

Om lag 200 av disse er på riksvegnettet. Mellom 80 og 90 tunneler som er over 500 meter lange får ikke DAB-dekning.

Disse tunellene har ifølge vegvesenet så lav trafikk at den utgjør kun 5 % av den totale biltrafikken i riksveituneller over denne lengden.

Flere av de riksveitunellene som ikke får DAB ligger på viktige samferdselsårer mellom byer og tettsteder, så klagene vil neppe stilne helt.

Ikke DAB+ i bilen? Da kan du klage

DAB og strømming langs veien

Langs veiene er situasjonen motsatt. Her kan du oppleve at mens 4G-nettet og 3G-nettet faller ut, er DAB-stabilt.

LANGS VEIEN: Mobil-signalet kan forsvinne mens du kjører. Foto: TORE NESET Vis mer


- De digitale radiosignalene optimaliseres ved refleksjoner i terrenget, og slike refleksjoner er det mange steder i fjell-landet vårt. I sum gir det også stabilt mottak langs veien. Mange veier har mer stabilt radiomottak via DAB enn FM, skriver kommunikasjonssjef Mari Hagerup i Digitalradio Norge i en e-post til Dinside.

informasjonssjef Anders Krokan i Telenor innrømmer at det fortsatt kan være utfordrende å hølre radio på mobilen mens man kjører.

- Du vil fortsatt kunne oppleve brudd, men allerede om to år vil Telenor ha oppgradert veinettet med 4G, med unntak av enkelte tunneler. Dermed blir det mulig å strømme radio på de aller fleste veistrekninger, skriver han i en e-post til Dinside.

4G-revolusjonen: Bilen ofres når 3G forsvinner

Supplement - ikke erstatning

Krokan og Hagerup er likevel enige om at nettradio via mobil foreløpig bare kan ses på som et supplement, ikke som erstatning for DAB.

BUFFER: Nettradio via mobilen fungerer selv om signalet er borte en liten stund. Foto: TORE NESET Vis mer


- Uansett er dette å anse som et supplement og ikke en erstatning for DAB. Dersom man klarer å koble nettradio til bilstereoen i sin bil, vil man i prinsippet også kunne kjøpe seg et DAB-adapter som fastmonteres i bilen og ha mer stabil radiodekning i områder med mangelfull mobildekning eller mye tunneler med 2G, skriver Krokan.

Kommunikasjonssjef Mari Hagerup i Digitalradio Norge er helt klar på at mobilnettet aldri vil kunne erstatte det digitale radionettet.

- For enkelte vil mobilt bredbånd kunne fungere godt, avhengig av hvor man kjører. Men for landet som sådan er man avhengig av kringkastingsnett som ryggrad for radiosendingene, skriver hun.

Hagerup mener at det i dag ikke er nok kapasitet i mobilnettet til å imøtekomme alle de samtidige radiolytterne i Norge.

Netcoms dekningsdirektør Tommy Johansen anser i likhet med Telenors Anders Krokan ikke mobilnettet som en konkurrent til DAB-radio. Men at nettradio skulle kunne skape kapasitetsproblemer i mobilnettet, kan han ikke forstå.

- Selv om én million nordmenn strømmer samme radiokanal samtidig, vil det ikke være noe problem for oss. Siden folk er spredt over flere basestasjoner, er kapasiteten mer enn god nok.

Johansen ser også utfordringene med tuneller, men tror dette vil bedre seg raskt.

- Både vi og Telenor bygger ut i raskt tempo nå. Dette skjer i samarbeid mellom operatørene, slik at alle mobilkunder får glede av det, sier Tommy Johansen.

En ny generasjon mobilnett er allerede på trappene, og dermed vil kapasiteten øke ytterligere om noen år.

Mer om digitalradio i bilen:
Test av åtte DAB+-adaptere
DAB-radioen alle klarer å montere
Slik får du mest ut av DAB+