Det er krig i smartmobilmarkedet om dagen - hvor mange er det plass til? (Foto: <a href="http://www.flickr.com/photos/cicciofarmaco/5351354639/lightbox/">Paternò - Smartphone bokeh!</a> av <a href="http://www.flickr.com/photos/cicciofarmaco/">Francesco Pappalardo</a>, <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.en">CC-BY</a>)
Det er krig i smartmobilmarkedet om dagen - hvor mange er det plass til? (Foto: Paternò - Smartphone bokeh! av Francesco Pappalardo, CC-BY)Vis mer

Hvor mange har mobilkrigen plass til?

Nokia gifter seg med Microsoft og Sony forlover seg med Google. Metter det mobilmarkedet?

Mandag går Mobile World Congress av stabelen i Barcelona, og som vanlig er det i forkant av de store messene det mest interessante skjer.

For nå har Nokia avslørt det alle ventet på - et tett samarbeid med Microsoft om å utvikle Windows Phone 7-telefoner, som vi ikke kan tolke som annet enn en aldri så liten fallitterklæring i forhold til Symbian, en av Nokias kjæreste eiendommer.

Til tross for fortsatt sterke markedsandeler har jeg opplevd Symbian-operativsystemet som stadig mindre elegant og innovativt enn sine konkurrenter, og følelsen av synkende skute har definitivt meldt seg, senest da vi testet flaggskipet N8. Microsoft er selvsagt fornøyde med å få med seg verdens største mobilprodusent på laget, som definitivt vil styrke deres plattform, selv om de allerede har respekterte partnere både i blant annet Samsung, HTC og LG.

Tidligere denne uka ble også PlayStation-telefonen annonsert fra Sony, som vil kjøre Android i bunnen, og der Sony derfor også vil tilby spill på Android-plattformen.

Spørsmålet er da om det på sikt vil være plass til flere mobilplattformer i markedet enn Apple iOS, RIM Blackberry, Google Android og Microsoft Windows Phone 7. Blackberry litt på siden av de andre, ettersom dette først og fremst er en business-orientert produsent, som satser hardt på epost og jobbrelaterte oppgaver.

Pål Joakim Olsen er teknologiredaktør i DinSide. Vis mer


Salgstallet for Angry Birds kan dog tyde på at spillmarkedet er viktigere enn vi tror. De nye smartmobilene har virkelig gitt casual gaming et nytt liv, og jeg har både venner og kolleger som nå bruker relativt mye tid på små fugler og andre lettvektere, men som for tre år siden neppe hadde oppgitt i en spørreundersøkelse at de spiller i særlig stor grad.

iOS er allerede godt etablert som spillplattform, der mange utviklere har tjent godt med penger, der betalingsviljen fra brukerne har vært der fra første stund og der de store spillprodusentene ofte lanserer egne iOS-utgaver.

Windows Phone 7-plattformen er på sin side tett integrert med Microsofts Xbox Live-tjeneste, der elementer fra konsollutgaven også er å finne på mobiltelefonen, slik at du har den samme avataren, de samme vennene som du kan samtale med og utfordre til dueller etc.

I tillegg så jeg spennende ting da jeg besøkte Microsoft på CES, der f.eks. Fable 3 hadde en telefonutgave der du kunne samle gullmynter, og der disse myntene havnet rett i pengesekken din på Xbox-utgaven av spillet. Den slags funksjonalitet kan være med på å gi Windows Phone 7 en vekst i markedet.

Og det er ingen grunn til å tro at ikke Sony tenker i samme baner og integrerer sine PlayStation-telefoner med resten av PlayStation-økosystemet på samme måte som PS3 og PSP er integrert i dag.

Den store elefanten som ikke er nevnt i spillsammenhengen er selvsagt Nintendo, men de er også svakest posisjonert i forhold til å satse på mobilfronten fordi de selger bøttevis med Nintendo DS-maskiner og (dyre) spill. Det er et segment de neppe har stor lyst til å kannibalisere med Nintendo-sertifiserte mobiltelefoner.

Når det gjelder PC-markedet har Windows lenge vært en dominerende aktør på operativsystem, og når det samme selskapet har et eget mobiloperativsystem ved samme navn vil det selvsagt bety en tett integrasjon av mobiltelefon og PC for de som bruker Windows.

På samme måte går Apple OS X og iOS hånd i hånd, der mange applikasjoner ofte har tett integrasjon mellom mobilenheten og datamaskinen, både de som er laget av Apple, men også av tredjeparter.

Android havner litt på siden, men har sin styrke i åpenheten som gjør at utviklerne har ganske frie tøyler til å lage akkurat det de vil. Den tette knytningen med Googles populære webtjenester (søk, Gmail, Google Calendar etc.) er også en åpenbar styrke, spesielt når Google også nå gjør nettet til et operativsystem og lanserer bærbare PC-er der operativsystemet i praksis er en nettleser (ChromeOS).

Hva skal nestemann satse på? Det er nettopp det som blir det sentrale spørsmålet. Dersom mobilmarkedet har plass til nok en stor aktør, konkurrerer de med et sammensurium av Apple, Google, Microsoft, RIM, Sony/Sony Ericsson, Nokia, Samsung og LG, for å nevne noen - gigantiske selskaper med etablerte markedsandeler på flere territorier og massevis av penger.

Med andre ord er de nødt til å tilby en pakke med noe mer enn de andre har å by på - ikke bare lansere en egen plattform som er litt her og litt der, men som ikke klarer å tilby mer enn noen av de andre.

Jeg tror det er problemet for eksempel Samsung har med Bada. Vi har testet et par av Bada-telefonene (senest Samsung Wave II), og selv om telefonene er gode og det ser pent ut, mangler Samsung det vesentlige argumentet for hvorfor man skal velge å satse på Bada-plattformen fremfor noen av de tre nevnte. Støtten fra tredjeparter er ikke like god, operativsystemet har noen svakheter, og det tilbyr ikke noen integrasjon med andre enheter som ingen av de andre klarer å få til. I tillegg er Samsung involvert både på Android- og WP7-plattformen, og prioriterer disse markedene for sine beste skjermer, blant annet.

Det er imidlertid én aktør som i mine øyne har en god mulighet, og det er HP. Etter oppkjøpet av Palm for et snaut år siden (en pionér innen enheter med trykkfølsom skjerm), ser det ut til at en av de største PC- og skriverprodusentene virkelig har noe på trappene.

Deres webOS ser nemlig helt glimrende ut; elegant, kraftig, funksjonelt, brukervennlig, og der enhetene er tett integrert med hverandre. Innovative funksjoner som trådløs lading, mulighet til å la en enhet berøre en annen for å overføre informasjon, trådløse utskrifter til HP-skrivere, SMS-meldinger som vises på flere enheter, et operativsystem som virkelig ser gjennomtenkt ut og et godt utvalg av kraftige enheter, der selskapet både er representert i mobil-, tablet-, PC- og skrivermarkedet. Selv om systemet er lukket, har dog ikke HP falt for fristelsen å lukke alt, med støtte for alt fra Gmail til Kindle-bøker, og da mener jeg ikke alfabetisk.

Her er HPs iPad-utfordrer

Se demonstrasjon av webOS her.

Dog er de nødt til å komme fort – og hardt.

Mobilmarkedet

Hvilken plattform har du mest tro på? (Avsluttet)
Google Android(61%)
Apple iOS(18%)
Microsoft Windows Phone 7(13%)
Symbian(3%)
webOS(3%)
Annet(1%)
RIM(1%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


For hver app en bruker kjøper på én av de andre plattformene, øker tilknytningen til den samme plattformen, for apps er blitt vår tids byttekostnad. Har du brukt en tusing eller to på apps til telefonen din, blir kostnaden høy for å hoppe over til en annen plattform, og der har nettopp Apple, som må sies å være den mest nærliggende konkurrenten til HP, skutt gullfuglen. HP har dog fordelen av å ha millioner av skrivere og PC-er plassert rundtom i verden og kommer trolig til å satse på webOS for alt det er verdt.

Det blir med andre ord en veldig spennende tid vi går i møte. Mobilmarkedet er definitivt en glovarm potet om dagen, der mange av verdens mest verdifulle selskaper er involvert.

Og kanskje er det plass til enda flere.

Om konkurransen bare bare er fordelaktig for oss som forbrukere, derimot, er en annen debatt.