Mobilen vekker sterke følelser hos folk. Derfor må vi alltid være godt rustet bemanningsmessig når vi publiserer en test, for å passe på at debattfeltet ikke tar fyr, sier dataredaktør Bjørn Eirik Loftås.
Mobilen vekker sterke følelser hos folk. Derfor må vi alltid være godt rustet bemanningsmessig når vi publiserer en test, for å passe på at debattfeltet ikke tar fyr, sier dataredaktør Bjørn Eirik Loftås.Vis mer

Hva er det med mobilen?

Hver gang vi publiserer en mobiltest våkner mobben.

"Forfatteren av artikkelen er kjøpt og betalt av Eple. Han har garantert en iFone selv"

"Hvor mye får dere betalt av Samsung for å gi dem utelukkende god omtale?"

"Tydelig at dere hater Microsoft"

"iPhone er fantastisk til å legge inn bilder av design-neglene og duckface i rosabloggen din"

"Aldri i livet om den mobilen fortjener en femmer!"

Lyder dette kjent? Det gjør det sikkert hvis du har tatt deg tid til å bla gjennom debattinnleggene som er knyttet til mobiltestene våre. Hver bidige gang hagler det med beskyldninger, nedlatenheter, hets og spark i øst og vest - mellom debattantene, men også i stor grad mot oss som tester produktene.

Vi vet at det skjer

Derfor må vi alltid sørge for at testene publiseres på et tidspunkt da vi har godt med tilgjengelige ressurser som kan moderere debatten og fjerne de groveste innleggene. Men det er en drittjobb, for å si det rett ut.

Det er en gruppe debattanter som går igjen, en hard kjerne på 20-30 personer som er sintere enn andre. Men selv uten disse er det ingen tvil om at det er mobiltestene våre som vekker de sterkeste følelsene hos folk. Ja, enkelte ser ut til å ta terningkastene særdeles personlig, og føler seg støtt av at noen har en annen oppfatning av et produkt enn dem selv (ting de kanskje allerede har kjøpt eller valgt bort?).

Særlig når vi gir en mobil toppkarakter blir polariseringen mellom tilhengere og motstandere svært tydelig. Enkelte kan ikke tro det de leser, og reagerer med aggresjon og hatmeldinger - mot oss og mot meningsmotstandere.

Jeg har mange ganger tenkt hva som ville skjedd hvis vi hadde puttet alle disse 20-30 hissigproppene i ett og samme rom. Da hadde det sikkert vært smart å fjerne alle harde og spisse gjenstander på forhånd.

Hvorfor?

Man kan selvfølgelig spekulere i hva som er årsaken til at temperaturen alltid når kokepunktet når vi publiserer mobiltester. En mulig årsak kan være at mobilen er blitt en slags forlengelse av oss selv. Det råder en slags "vis meg din mobil, og jeg skal si deg hvem du er"-mentalitet. Det er kanskje ikke så rart at det blir slik, når nesten halvparten av oss innrømmer at vi er fullstendig mobilavhengige.

I mange tilfeller kunne debattantene like gjerne har skrevet:

"Kom ikke her og snakk nedlatende om MIN mobil! Du er dum, og DinSide må være bestukket."

Kjære mobiltestdebattant

Slapp helt av. Bestikkelser er ikke noe vi beskjeftiger oss med. Vi er også så heldige å ha en arbeidsgiver som gir oss ny mobiltelefon når vi føler at vi trenger det, og tro meg:

DinSide hadde aldri vært der vi er i dag hvis vi hadde latt oss bestikke.

Det er den ene siden, den andre er at ingen av mobilprodusentene opererer med bestikkelser mot norsk fagpresse. Hvis du ønsker en utdyping av hvordan redaksjonen forholder oss til slike og andre ting, er alt beskrevet i dette dokumentet.

Undertegnede har vært ansvarlig for teknologisatsingen i DinSide siden år 2000. I løpet av 13 år har jeg riktignok ved noen få anledninger vært ute for aktører som har forventet å kunne "kjøpe" seg redaksjonell omtale. Ingen av dem har vært særlig store, og alle har fått et rungende og kontant nei. Slike framstøt ser vi regelrett på som fornærmelser!

Jeg klarte imidlertid ikke bli fornærmet på kineseren som besøkte meg da vi holdt til i Mølleparken i Oslo for rundt ti år siden. Jeg har gjennom årene hatt mye moro med å teste produkter som funksjonsmessig har ligget litt i forkant, ofte fra små og ukjente produsenter. Som regel har kvaliteten vært så som så, men de har ofte båret bud om hvilken vei de store produsentene beveget seg mot.

Jeg hadde nettopp testet og omtalt et brukbart produkt innenfor kategorien, og plutselig stod han der i døra med sitt brede glis, fabrikksjefen fra Kina. Min omtale hadde ført til stor pågang fra norske kjøpere, deriblant en ikke ubetydelig nettbutikk, og nå ville han personlig takke mannen som hadde åpnet dørene for ham i Norden.

Jeg innrømmer at jeg ikke skjønte så mye av ordene han stotret fram på kinengelsk, men at han gjerne ville gi meg en gave fikk jeg med meg. I neste øyeblikk rakte han fram en hel liter med veldig sterk brennevin og bukket dypt. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre, så det endte med at jeg takket og tok i mot, i frykt for at han ellers ville blitt dødelig fornærmet. Og jeg som ikke drikker sprit engang.

For ordens skyld - siden har vi verken sett den smilende kineseren eller noen av de andre produktene hans, så det nordiske eventyret ble nok kortere enn han hadde sett for seg.

Men la oss gå tilbake til mobiltestene

Vi er per i dag fire teknologijournalister i DinSide som tester mobiler. Fire mennesker med lang erfaring innen produktkategorien. Jeg mener for eksempel å huske at den første mobilen jeg testet var denne flotte saken, for åtte år (åtte år??!!) siden.

Felles for oss alle fire er at vi har erfaring med alle aktuelle plattformer, og kjenner godt til de positive og negative sidene ved Android- Windows- og iOS-sfæren. Det er alltid én person som er hovedansvarlig for å gjøre en test, men vi snakker hyppig sammen og diskuterer oss fram til plusser og minuser, og til slutt et terningkast. Sammenligningsgrunnlaget bør være rimelig bra.

Vi prøver også å bruke skalaen godt, og gir terningkast 6 til produkter som befinner seg helt i toppen av hva som finnes på markedet i den aktuelle kategorien. Dette er viktig. Vi krever ikke at et produkt er feilfritt for å gi toppkarakter. Da hadde det blitt få seksere, for å si det slik. Videre gir vi 5 til produkter som er godt over gjennomsnittlig bra, terningkast 4 gir vi til produkter som gir deg det du bør forvente i klassen, 3 litt under middels, 2 og 1 er slakt.

Jeg lover deg at vi gjør så godt vi kan, hver eneste gang, og du kan være trygg på at vi tester helt uten noen skjult agenda.

Noen ganger kommer andre testmagasiner fram til andre konklusjoner enn oss, ofte fordi de vekter egenskapene annerledes. Det må være helt greit! Ærlig talt mener jeg det hadde vært veldig kjedelig om alle testene var like og alltid konkluderte med det samme.

Vi gjør våre vurderinger ut fra hva vi mener er viktig for deg, og forteller deg om tingene vi mener du bør vite om når du står overfor en kjøpsbeslutning.
Er du fortsatt i tvil, så leser du bare flere tester før du tar din beslutning.

Med håp om en fortsatt spennende mobilhøst med mange fine produkter og tester - God helg!

Her finner du DinSides mobiltester