<b>TERNINGKAST 6:</b> Vi ga Honor 6 full pott da vi testet den i desember. Hovedforklaringen er at den gir svært mye for pengene, og det har også kjøperne fått med seg. (Foto: KIRSTI ØSTVANG) Foto: KIRSTI ØSTVANG
TERNINGKAST 6: Vi ga Honor 6 full pott da vi testet den i desember. Hovedforklaringen er at den gir svært mye for pengene, og det har også kjøperne fått med seg. (Foto: KIRSTI ØSTVANG) Foto: KIRSTI ØSTVANGVis mer

Huawei dytter Sony og LG nedover på listene

Det var flere som humret da kina-mobilene ble lansert i Norge. Nå har nok latteren stilnet.

Da vi tidligere i år oppsummerte de 10 mest solgte mobilene for 2014, var det ingen overraskelse at de gamle kjenningene Samsung og Apple dominerte i toppen, mens Sony kapret tredjeplassen. Men i år kan det fort bli en ny aktør på pallen.

I hvert fall om vi skal tro salgstallene fra Elkjøp.

LES MER: Her er de mest populære mobilene i Norge i 2014

Ligger foran Sony, LG, Nokia og HTC


- Når vi ser på salgstallene våre, er det helt opplagt at Huawei har blitt en stadig større aktør her til lands. I desember, som er en svært viktig salgsmåned, kom de for eksempel på en sterk tredjeplass, og ble kun slått av Samsung og Apple, bekrefter Torfinn Schau Halvorsrud, salgsdirektør for telekom hos Elkjøp til Dinside.

Halvorsrud tror ikke dette er snakk om et kortvarig blaff.

- Trenden har vært tydelig over tid, og har fortsatt i januar og februar 2015. Huawei er altså blant våre kunders tre favorittmerker innen mobil, og det er imponerende med tanke på at de er relativt nye.

LES OGSÅ: Vi tester Google Nexus 6

Vanvittig økning - i prosent

I følge Elkjøp økte de salget av Huawei-mobiler med 191 prosent fra 2013 til 2014, og fasiten for 2015 i forhold til 2014 ventes å være 91 prosent høyere enn det igjen.

- Vi snakker altså om en tredobling i fjor og så videre til en dobling i år. Om denne trenden fortsetter ut året, vil økningen fra 2013 til 2015 ende på hysteriske 455 prosent. Det er sjeldne tall, sier Halvorsrud.

- Det er jo fint med høye prosenttall, men vi snakker jo her om et merke som var nytt i Norge da de kom. At den prosentvise veksten blir høy, kan jo ikke komme som noen overraskelse?

Hvilket mobilmerke vil du kjøpe neste gang? (Avsluttet)
Apple(23%) 1770
Samsung(22%) 1655
Huawei(18%) 1337
Sony(16%) 1217
Nokia(5%) 364
Sverger fortsatt til fasttelefon(5%) 349
Annet(4%) 339
HTC(4%) 295
LG(3%) 246
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Jo, det kan du si, sier Halvorsrud. Vi er likevel ikke i tvil om at den skyhøye veksten faktisk skyldes en økende interesse for Huawei i Norge. Vi har for eksempel ikke gjort endringer i hvordan vi fronter Huaweis mobiler i butikkene, ei heller har de fått en spesielt bedre profilering i våre kampanjer enn de andre konkurrentene. I praksis ser det altså ut til at nordmens skepsis til det kinesiske merket har forsvunnet.

- Gode testresultater hjelper vel også på? Dinsides to siste Huawei-tester endte med en sekser (Test av Honor 6) og en femmer (Ascend Mate 7) på terningen, og vi var ikke alene om det.

- Det er klart at gode tester har avgjørende betydning for salget, sier Halvorsrud. Legg så til at Huawei tilbyr mobiler både i budsjett-, mellom- og topp-klassen, så bør det være en solid vekker for de andre aktørene i markedet, avslutter Halvorsrud.

Men vil Huawei klare å fortsette veksten?

- Ja, det er målet. Er du vant til Android fra før, vil du kjenne deg hjemme med en Huawei-mobil, sier Tor Martin Storhaug, salgssjef hos Huawei Norge til Dinside. Når vi så henger med på skjermkvalitet og har stabile mobiler, lar kundene seg overbevise.

- Så gjelder det selvsagt å være tilgjengelig. Det er ingen tvil om at Elkjøp og rene nettbutikker som Komplett har vært viktige for oss, og denne våren kommer vi blant annet inn på Telenors forhandlernett. Det vil gjøre oss enda mer tilgjengelige, avslutter Storhaug.

Har du, eller vurderer du en mobil fra Huawei? Da vil vi gjerne høre om dine erfaringer i debatten.