<B>PRETTY IN PINK?</B> Nokias nye markedsføringsstunt vekker oppsikt. Rosa oppsikt.
PRETTY IN PINK? Nokias nye markedsføringsstunt vekker oppsikt. Rosa oppsikt.Vis mer

Her er Nokia-neglelakken

Lumia 900-eierne kan glede seg. Eller de kan la være.

Slapp av. Finnene har ikke blitt gale. Når Nokia nå presenterer en markedsføringsstrategi som blant annet involverer neglelakk, er det lett å tenke at de ferske og stygge regnskapstallene har tatt knekken på siste rest av fornuft, og ledet den finske mobilgiganten ut i en endetid hvor det drikkes og festes for å dempe den økonomiske svien.

Dette er selvfølgelig bare en gimmick, og en svært begrenset en som sådan. Noen få datoer i USA er satt av til dette PR-jippoet, som er ment å feire lanseringen av flaggskipet Lumia 900 i - nettopp - rosa.

Eksklusiv kosmetikk

Neglelakken er utviklet av Duality Cosmetics, et kosmetikkfirma startet av en seksbarnsmor fra Connecticut, og selv om opplaget på "Nokia Lumia Pink" altså kun blir å få tak i på éndagsarrangementer i utvalgte butikker i Denver, Los Angeles og Dallas, representerer den et aldri så lite rop om hjelp fra den en gang så dominerende mobilkjempen.

Nokia har ikke hatt det bra siden Apples iPhone ble lansert i 2007. En stadig brattere, nedagående salgs- og omsetningskurve ble forsøkt bremset da finnene skrinla Symbian-operativsystemet til fordel for et nært og tett samarbeid med Microsoft tidlig i 2011. Så langt har derimot Windows Phone-operativsystemet kun gitt begrenset gevinst.

Det betyr ikke at det ikke er håp. Ifølge en fersk studie fra analytikerne hos Canalys har den globale bruken av Windows Phone-mobiler gått opp fra 1.3 prosent i andre kvartal 2011 til 3.2 prosent i andre kvartal 2012, men tatt i betraktning at dette er samletall som gjelder alle mobilprodusenter som selger mobiler med Windows Phone-OSet, må Nokia dele salgstallene med produsenter som HTC, Samsung og andre som gir ut Microsoft-merkede mobiler.

Vi testet Nokia Lumia 900-mobilen tidligere i sommer. Testen kan du lese her!