LITT ANNERLEDES: To av Finn-konkurrentene ser nesten helt like ut, men 'Tise er et friskt pust. Selv om den ligner mistenkelig mye på en sosial bildedelingstjeneste vi kjenner godt fra før. Foto: Gaute Beckett Holmslet
LITT ANNERLEDES: To av Finn-konkurrentene ser nesten helt like ut, men 'Tise er et friskt pust. Selv om den ligner mistenkelig mye på en sosial bildedelingstjeneste vi kjenner godt fra før. Foto: Gaute Beckett HolmsletVis mer

Selge eller kjøpe brukt? Finn.no, Letgo, 'Tise eller Shpock?

Her er likhetene og forskjellene når du skal selge tingene dine på nett

Hvem når du med annonsen og hva får du hos de ulike tjenestene? Vi har sett på hva Finn.no, Letgo og Shpock tilbyr forbrukerne.

Markedsleder Finn.no må tåle å bli utfordret med jevne mellomrom, men foreløpig har de kommet seirende ut av hver kamp. En av de siste som prøvde seg, var Amedias «Trenger.no», som kun holdt ut fem måneder før tjenesten ble lagt ned.

Annonsekjempen fra Schibsted har en stor markedsandel, og selv om det ikke har blitt et verb (du kan «google», men du kan ikke «finne» eller «finn.no-e»), har det blitt et uttrykk å «legge det ut på Finn».

Nylig ble tre nye tjenester lansert i Norge: Letgo, 'Tise og Shpock. De to sistnevntes merkevarenavn er vel dem som lettest kan verbifiseres, men om nordmenn vil begynne å «shpocke» eller «taise» ting, eller om tjenestene i det hele tatt vil overleve, vil tiden vise.

Hvem gjør hva?

Vi har sett litt på hva de forskjellige tjenestene tilbyr, og vil forsøke å gi en vurdering av tjenestene basert på pris, tilgjengelig funksjoner, rekkevidde og andre elementer som kan spille inn.

Noen elementer er på plass hos alle sammen, som muligheten til å like annonser, dele videre og favorittlister. Dette blir derfor ikke diskutert i stor grad i sammenligningen.

Senere vil vi bruksteste tjenestene, for å se hvordan de er å bruke i salgs- eller kjøpsøyeblikket. For selv om tjenesten på papiret ser fin og fjong ut, trenger ikke det bety at det er den som fungerer best når du skal selge noe.

Men dette kommer vi altså tilbake til i en senere artikkel. Først ser vi på tjenestenes funksjoner, og vi begynner med «regjerende mester», Finn.no.

Finn.no: Velutviklet tenåring

Finn så dagens lys i mars 2000, og er med det blitt en nesten 17 år gammel tjeneste. Det viser også igjen på innholdet i tjenesten og brukertallene de kan vise til.

I gjennomsnitt har FINN.no totalt 6,3 millioner unike brukere i uken. Markedene (Torget og Motor, med bil, båt og MC) har i gjennomsnitt 3,6 millioner ukentlige brukere. Annonsene når med andre ord ut til en god del mennesker.

Fra dagene hvor man la inn annonseteksten på nett og sendte bilde i posten, har det skjedd mye. Skal du selge kjøretøy, kan du legge inn registreringsnummer, og så fylles en hel rekke fakta ut av seg selv, og kjøpere kan se når neste EU-kontroll er, eller om det er økonomiske heftelser tilknyttet kjøretøyet. Båter lenkes opp mot Småbåtregisteret.

Gratistjenesten Torget har et stort utvalg kategorier og du kan finne alt fra gamle kassetter, LP-plater, kjøkkenredskaper og kommoder, til feilkjøpte jakker, snøfresere og pulk.

Pluss: En gigantisk brukermasse sørger for at du når svært mange. De er på både mobile og stasjonære plattformer, så du kan legge ut og se på annonser på farta eller hjemme foran datamaskinen.

Minus: Torget er gratis, men Motor-annonser koster penger. Mange valg kan også fort bli for mange valg. Siden den er så populær, er det også fort gjort å treffe på noen uærlige sjeler.

Når du skal selge: Alt. Alt kan selges på Finn. Spesielt hendig for bilsalg, selv om du må betale litt for det.

Letgo: Den mobile utfordreren

Høsten 2016 ble Letgo lansert i Norge. Der Finn er en desktoptjeneste som har blitt tilpasset til mobil, er Letgo en mobiltjeneste som også (til en viss grad) kan brukes på desktop.

Du kan bruke datamaskinen til å se på annonser og diskutere pris med selgere/kjøpere, men skal du legge ut en annonse, så henvises du til mobilapplikasjonen.

Siden alle annonser legges ut via mobilapp, er bildene så som så. De er sikkert ikke fantastiske på Finn heller, men siden bildene er et så sentralt element i Letgo, merkes det også i større grad.

Letgo sorterer i utgangspunktet alle annonsene i en vertikal bildestrøm etter hva som er populært i ditt nærområde. Vil du se etter en spesifikk vare eller varegruppe, kan du bruke filter til å konsentrere søket, eller du kan søke i et fritekstfelt.

Akkurat hvor mange treff du får, er vanskelig å si, ettersom Letgo ikke oppgir antall treff - slik Finn gjør. Du får bare opp en ny bildefeed med resultater du må scrolle deg igjennom.

Det er heller ikke umiddelbart lett å forstå om man får tilgang til annonser fra hele landet. Vi satte avstand på maks i filteret, men det var fortsatt bare varer fra Østlandet som dukket opp. Enten er appen svært lite utbredt andre steder enn Østlandet, eller så må du kanskje scrolle deg helt til bunns for å finne dem som er lengst borte.

Pluss: Enkel å forholde seg til. Er du ute etter noe spesielt, finner du folk i nærheten som selger det. Superkjapt å legge ut annonser. Fint at det går an å se på annonser på desktop også.

Minus: Ikke noe fylkesvis filter eller andre muligheter til landsdekkende søk. Uklart hvor bredt du søker. Fungerer dårlig med annonser som krever gode bilder – for eksempel bilannonser. Ikke noen betalingsløsning i appen.

Når du skal selge: Mindre og mellomstore ting, som mobiltelefoner, ski, sofa, stoler, klær, spillkonsoller eller lignende. Bilsalget tar du ikke her - både på grunn av dårlige bildemuligheter og lite automatiserte funksjoner.

Shpock: Utfordreren til utfordreren

Det er Schibsted som står bak Shpock, som er til forveksling lik Letgo. Selv om Schibsted allerede har en stor markedsandel på rubrikkmarkedet, ser de trenden til at mange handler gjøres via mobil, og ønsker derfor å ha en konkurrent i akkurat dette markedet.

Også Shpock ble lansert i Norge høsten 2016, og er å regne som en ung utfordrer på det norske rubrikkmarkedet.

I likhet med Letgo, er også Shpock laget for i utgangspunktet å finne ting som er til salgs nær deg. Det gir også utslag i hva du får opp når du søker. Da vi satte avstand på maks fant vi én annonse fra Sola i Rogaland, men vi synes fortsatt at den geografiske tilnærmingen er litt låst. Enten det, eller så har ikke nordmenn utenfor Østlandet oppdaget appen ennå, noe som for så vidt ikke er usannsynlig.

Egentlig er det meste likt Letgo, med tanke på filter, fritekstsøk og andre funksjoner. Shpock viser også annonsene i en vertikal bildestrøm, og heller ikke Shpock oppgir antall treff når du søker.

Der Shpock skiller seg ut, er på desktop-mulighetene. Det er nemlig ingen. Joda, du kan få oversikt over hva du har til salgs, hva som skjer med annonsene du følger med på og hvilke omtaler du har fått. Men du kan ikke søke opp annonser og gå på skattejakt via datamaskinen – her må alt gjøres på mobil.

Pluss: Enkel å forholde seg til. Er du ute etter noe spesielt, finner du folk i nærheten som selger det. Superkjapt å legge ut annonser.

Minus: Ikke noe fylkesvis filter eller andre muligheter til landsdekkende søk. Uklart hvor bredt du søker. Fungerer dårlig med annonser som krever gode bilder – for eksempel bilannonser. Ikke noen betalingsløsning i appen.

Når du skal selge: Mindre og mellomstore ting, som mobiltelefoner, ski, sofa, stoler, klær, spillkonsoller eller lignende. Bilsalget tar du ikke her - både på grunn av dårlige bildemuligheter og lite automatiserte funksjoner.

'Tise: Brukt-appen som skiller seg ut

Har du vært innom Instagram, kommer du til å føle deg hjemme hos 'Tise. Grensesnittet er så likt at det nesten er utrolig at fotogiganten ikke har tatt rettslige skritt.

Dobbeltprikk på bildet, så har du «hjertet» annonsen, klikk deg videre på emneknagger, følg selgerne som legger ut ting regelmessig, du skjønner greia. Instabrukt, der altså.

'Tise er en penere og mer elegant brukeropplevelse enn de andre appene, den er minimalistisk – også i valgmulighetene. Åtte kategorier foreløpig, i tillegg til en egen kategori for ting som selges til inntekt for Unicef (karmapoeng til 'Tise for den funksjonen).

De har også en sidemeny (sveip mot venstre) hvor de har noen ekstrakategorier, som «Editor's Pick», «Featured Sellers» og «Dagens mest populære». Skal vi tro sistnevnte liste er det nok en overvekt av kvinnelige brukere på 'Tise, for der går det mest i klær og tilbehør til kvinner.

Du får ikke full funksjon på desktop, her vil de ha deg mest mulig i appen. Men du kan i det minste se hva personene du følger legger ut av annonser, så helt desktop-nekt er det ikke.

Appen har en slags freemium-løsning. Du kan avtale pris og ordne med betaling selv, eller du kan benytte deg av et valg som heter «kjøp nå». Dette må være aktivert av selgeren for at det skal være tilgjengelig, og det koster penger. 'Tise trekker 10 prosent av salgsbeløpet inkludert frakt.

Pluss: Enkelt grensesnitt og lett å få oversikt. Viser «tiser» fra hele landet, og ikke bare dem som er nærmest deg. Lett å legge ut annonser og enkelt å kjøpe. Selger kan velge å tilby betalingsløsning som gir deg muligheten til å kjøpe direkte, uten budrunde.

Minus: Ikke noen store som vi kan se.

Når du skal selge: Klær og sko virker å være svært populære salgsartikler. Mindre og mellomstore ting, som mobiltelefoner, ski, sofa, stoler, klær, spillkonsoller eller lignende. Bilsalget tar du ikke her - både på grunn av dårlige bildemuligheter og lite automatiserte funksjoner.

Konklusjon

Finn.no har fått noen reelle konkurrenter i Letgo, Shpock og 'Tise. De to førstnevnte er imidlertid så like at det gjenstår å se om de kan sameksistere. Skulle vi valgt en av disse to, ville vi valgt Letgo, på grunn av muligheten til også å søke etter gode kjøp på datamaskinen.

'Tise skiller seg ut som en fiffig liten app. Får de en stor nok brukermasse kan dette bli en tøff konkurrent på det mobile rubrikkmarkedet. De har også en fordel i at de har en inntjeningsmodell gjennom betalingsløsningen.

Slik markedet er nå, med tre Finn-konkurrenter som er relativt nye, vil nok det lureste være å legge ut ting du vil selge på Finn.no i tillegg, uavhengig av hvilken, eller hvilke, andre brukt-apper du velger. Brukermassen til Finn er rett og slett for stor til å overse, og du vil trolig få mest respons på annonser hos den gamle Schibsted-traveren.

Skal du selge bil eller andre kjøretøy, er det ingen vei utenom Finn. Bedre bilder, mer automatikk og større brukermasse er stikkordene.

Har du gjort deg noen erfaringer med nykommerne, eller har du noen tanker om Finn.nos posisjon i markedet, så må du gjerne gi lyd fra deg i kommentarfeltet under.

Les også:
Ni ting jeg hater når jeg skal selge noe på Finn
Her er rikingenes svar på Finn