5 av de 10 mest innbringene appene i App Store er gratis.
5 av de 10 mest innbringene appene i App Store er gratis.Vis mer

Gratis apps gir best betalt

…men hvor heldig er det for forbrukerne?

La meg begynne denne kommentaren med å sakse de ti mest innbringende appene fra henholdsvis Apples App Store og Googles Android Market (hentet ettermiddagen 21. november):

App Store:
1. Wordfeud (gratis)
2. Wordfeud helper (gratis)
3. Minecraft (49,-)
4. Rat on a snowboard (7,-)
5. Poker by Zynga (gratis)
6. Smurf's village (gratis)
7. Navigon Europe (525,-)
8. Tap pet hotel (gratis)
9. Icon Project (7,-)
10. Min oversetter pro (7,-)

Android Market:
1. Defender (gratis)
2. Wordfeud (17,-)
3. Smurf's village (gratis)
4. Navigon Europe (465,-)
5. My Country (gratis)
6. Paradise Island (gratis)
7. Zynga Poker (gratis)
8. Swiftkey X Keyboard (22,-)
9. Rock the Vegas (gratis)
10. Great little war game (17,-)

Spørsmålet er innlysende – hvordan kan det ha seg at over halvparten av de mest innbringende appene er gratis?

Jo, via såkalte inn-app-purchases. Den stuereine varianten av rådyre SMS-tjenester, der du med veldig liten skrift kan skimte at tjenesten koster 50 kroner i uka når du ser reklamen på MTV og bare har lyst på en ringetone.

Som du skjønner, er ikke de aktuelle appene gratis. OK, det finnes unntak der du kan glede deg over flere av dem uten å bruke penger (blant annet Wordfeud, der du bare betaler én gang for å bli kvitt annonsene). Andre nærmest krever at du bruker penger hvis du skal ha noen glede av appen. Og ikke bare det – det er potensielt ubegrenset hvor mye penger du kan bruke.

Vis mer


I gratisspillet Smurf's village trenger du "smurfberries" (spillets valuta) for å få blant annet avlinger til å vokse raskere, og de koster dyrt. En wheelbarrow of smurfberries er for eksempel tilgjengelig for den nette sum av 700 kroner.

Da skjønner man raskt hvorfor appen er blant de mest innbringende.

I Zynga poker trenger du "penger" å satse med, og selv om du får noen usle virtuelle dollars utdelt, baller det fort på seg når du trenger påfyll. Ikke kan du vinne noen ordentlige penger heller. Bare bruke dem.

Og hør her, da: det mest kraftige våpenet i gratisspillet Gun Bros koster 3.449 kroner.

Ka-ching.

Men hvordan skal mor og far kunne vite det når de laster ned gratisspillet poden har så lyst på? Eksemplene er flere på foreldre som blir sittende med regninger på flere tusen kroner på grunn av et gratis spill og et uvitende barn. Og selv om de fleste lykkes med å få ryddet opp i etterkant, er det sikkert mange som har latt mindre beløp passere – kanskje uten en gang å merke det.

(Disse merket det imidlertid godt:
7-åring svidde av 10.000 kroner i App Store
9-åring brukte 16.000 kroner på Facebook)

Pål Joakim Olsen er teknologiredaktør i DinSide. Vis mer


Det er ikke bare på mobilspill det skjer. Tidligere kunne en spillprodusent lansere en tilleggspakke med flere brett (eller hva det måtte være) til et populært spill noen måneder etter at spillet var gitt ut. I dag ligger tilleggspakkene klare til nedlasting allerede ved lansering.

Før jul i fjor kjøpte jeg det siste spillet i Need for Speed-serien. Limited edition – med ekstra biler og greier. Overraskelsen var stor da jeg kom hjem og fikk se at enkelte baner og biler var låst og krevde at jeg kjøpte ikke bare én, men flere tilleggspakker via PlayStation Network.

For å få full glede av spillet, kostet det dermed vesentlig mer enn de 499 kronene som stod på etiketten i butikken.

Maksimalpris bør oppgis

For mens teleselskaper, banker og butikker har blitt pålagt å opplyse om henholdsvis totalprisen etter 12 måneder, effektiv rente og pris per liter, gjelder ikke det her. Dermed er det fortsatt fritt frem for de som selger spill og programmer å selge et avkortet produkt, og dernest be om penger igjen. Og igjen.

Hvordan hadde du reagert hvis du hadde kjøpt en ny bil, for deretter å oppdage at du måtte betale for nøkkel til dashboardet, eller for å aktivere håndbrekket, femte gir og sentrallåsen?

Kanskje er det på tide at noen tar tak slik at også maksimal pris må oppgis.

I så fall kan det bli tøft for smurfene.